نوآوری های آموزشی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
- 
جستاری نظاممند بر مدیریت استعداد معلمان: ابعاد، مؤلفهها و الگوی مفهومی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2025-04-21)این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد، مؤلفهها و نشانگرهای مدیریت استعداد معلمان انجام شد. روش تحقیق از نظر ماهیت کاربردی و در زمرۀ پژوهشهای کیفی و از نوع فراترکیب (متاسنتز) است که با استفاده از روش هفتمرحلهای سندلوسکی و ...
 
- 
کیفیت آموزش دانشآموزان عمیقاً باهوش در ایران با استناد به پژوهشهای جهانی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2025-04-21)هدف از این پژوهش بررسی چگونگی آموزش کودکان عمیقاً باهوش بهمنظور ارائۀ راهکارهایی برای مواجهه با این افراد در کشورمان است. این پژوهش کیفی با روش سنتزپژوهی تفسیری انجام شده است. از میان 352 پژوهش بهدستآمده، پس از تطبیق ...
 
- 
تدوین بستۀ کمکآموزشی بازیهای جنبشی حرکتی درس فارسی و میزان اثربخشی آن بر انگیزۀ یادگیری و هیجان تحصیلی پایۀ اول ابتدایی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2025-04-21)این پژوهش با هدف تدوین بستهٔ کمکآموزشی بازیهای جنبشی حرکتی درس فارسی و میزان اثربخشی آن بر انگیزهٔ یادگیری و هیجان تحصیلی پایهٔ اول انجام شد. روش پژوهش آمیخته از نوع کیفی ـ کمّی بود. بهمنظور تدوین بستهٔ آموزشی از روش ...
 
- 
فراترکیب چهارچوب جامع برنامهٔ درسی کارورزی بر اساس رویکرد یادگیری ترکیبی در نظام تربیتمعلم (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2025-04-21)سالهاست در نظامهای تعلیموتربیت بر کاربست فنّاوری و رسانههای برخط در امر آموزش تأکید میشود؛ بااینحال تمرکز بر آموزش مجازی و برخط بهویژه دربارهٔ درسهای عملی نظیر کارورزی که بر تلفیق نظریه و عمل تأکید دارد کاستیهای ...
 
- 
پدیدارشناسی موانع پژوهندگی در دانشآموزان دورۀ متوسطهٔ دوم استان آذربایجانشرقی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2025-04-21)هدف پژوهش حاضر، کشف موانع پژوهندگی در میان دانشآموزان دختر و پسر دورهٔ متوسطهٔ دوم استان آذربایجانشرقی است. با استفاده از روش پدیدارشناسی علمی 16 دانشآموز ازطریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبههای نیمهساختارمند ...
 
- 
طراحی الگوی خرد سازمانی مدیران مدرسۀ مقطع ابتدایی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2025-04-21)هدف اصلی از این پژوهش طراحی الگوی خرد سازمانی مدیران مقطع ابتدایی بوده است. پژوهش به روش کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون صورت گرفته است. برای انجام این پژوهش، ابتدا مقالات و پژوهشهای صورتگرفته از سال 2000 تا 2022 میلادی ...
 
- 
پیشبینی اعتیاد دانشآموزان به شبکههای اجتماعی براساس اهمالکاری تحصیلی و طرحوارههای ناسازگار اولیه با درنظرگرفتن نقش میانجیگری ناگویی خلقی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2025-04-21)هدف از اجرای این پژوهش پیشبینی اعتیاد دانشآموزان به شبکههای اجتماعی، بر اساس اهمالکاری تحصیلی و طرحوارههای ناسازگار اولیه، با درنظرگرفتن نقش میانجیگری ناگویی خلقی است. پژوهش با روش همبستگی از طریق الگویابی معادلات ...
 
- 
بررسی مؤلفههای داخلی معماری و اولویتبندی بر اساس تأثیر در هیجان کاربر در فضای آموزشی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2025-04-21)پژوهش حاضر با هدف بررسی و اولویتبندی عناصر داخلی معماری در کلاس درس آموزشی است که در هیجان دانشآموزان مؤثر است و ممکن است باعث ارتقای کیفیت یادگیری شود. این هدفدر راستای کیفیتبخشی به فضای کالبدی کلاس درس از طریق پرداخت ...
 
- 
بررسی نظریة انتشار نوآوری در حوزة آموزش (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2008-06-21)هدف این مقاله بررسی نظریة انتشار نوآوری در حوزة آموزش است. برای دستیابی به این هدف، نخست خاستگاه و تعریف جامع نظریة انتشار نوآوری با تأکید بر چهار عنصر اساسی آن (1. نوآوری 2. کانالهای ارتباطی 3. زمان 4. نظام اجتماعی) سپس ...
 
- 
برنامه درسی مبتنی بر مغز (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2008-06-21)برنامه درسی مجموعه فرصتهایی برای یادگیری است؛ اما آنچه واقعیت یادگیری است در حال تغییر است. بدین نحو که تلقی ما از یادگیری بر فرصتهایی که برای دانشآموزان فراهم میآوریم، تأثیر خواهد گذاشت. یکی از زمینههایی که بر مفهوم ...
 
- 
اعتباریابی فرم فارسی مقیاس نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی در آموزش میان معلمان مقطع متوسطه شهر اصفهان (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2008-06-21)هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه یک مقیاس اندازهگیری نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی در آموزش است. به همین منظرو از میان جامعه آماری که کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر اصفهان را شامل میشد، 311 نفر (160 زن و 151 مرد) به روش نمونه"یری ...
 
- 
بررسی فراتحلیلی عوامل مؤثر بر جذب و شرکت دانش آموزان در نماز جماعت مدارس (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2008-06-21)ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻓﻮاﻳد ﻓﺮدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎز، ﻣدارس ﺳﻌﯽ ﻛﺮده اﻧد آن را در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮد ﻧﻬﺎدﻳﻨﻪ ﺳﺎزﻧد و از اﻳﻦ رو ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎﻳﯽ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ اﻧﺠﺎم داده اﻧد. ﻫدف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻓﺮاﺗﺤﻠﻴﻞ، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای ...
 
- 
تأثیرفعالیتهای بدنی و بازی بر رشد توانایی های ذهنی پسران پیش دبستانی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2008-06-21)در این پژوهش تأثیر فعالیتهای بدنی و بازی بر رشد تواناییهای ذهنی پسران پیش دبستانی مورد بررسی قرار گرفته است. شرکتکنندگان در این پژوهش، 60 کودک مهدکودکی و دورة آمادگی بودند که در سال تحصیلی 86- 85 در آموزشوپرورش منطقه ...
 
- 
ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻄﺒﻴﻘﯽ ﻧﻈﺎم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻠﻢ در ﻛﺸﻮرﻫﺎی اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن، ژاﭘﻦ، ﻓﺮاﻧﺴﻪ، ﻣﺎﻟﺰی و اﻳﺮان (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2008-06-21)هدف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﻧﻈﺎم ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻠﻢ ﮐﺸﻮرﻫﺎی اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن، ﻓﺮاﻧﺴﻪ، ژاﭘﻦ، ﻣﺎﻟﺰی و اﻳﺮان اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺒﺎﻫﺘﻬﺎ و ﺗﻔﺎوﺗﻬﺎی ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﻣ ﻛﻮر ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اراﺋﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎداﺗﯽ ﻛﺎرﺑﺮدی ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﻴ ن ﺑﻪ ...
 
- 
اولویتبندی عناصر برنامة درسی پیشنهادی آموزش شهروندی الکترونیک در دورۀ ابتدایی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2024-12-21)گسترش مشارکت دیجیتالی در دنیای امروز محیطهای آموزشی را با مسئلة تبدیل کودکان به شهروندان نمونة جامعه روبهرو کرده است. هدف این تحقیق تعیین عناصر برنامة درسی پیشنهادیِ آموزش شهروند الکترونیک و اولویتبندی آنهاست. پژوهش ...
 
- 
رتبهبندی روشهای کاربرد فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی ـ یادگیری مدارس (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2008-06-21)امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقشی اساسی در حوزههای گوناگون بازی میکند. یکی از حوزههایی که با ورود فناوری اطلاعات، دچار تحول اساسی شده، حوزه آموزش است. در این پژوهش، کاربردهای فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی ـ ...
 
- 
طراحی و اجرای یادگیری شخصی سازی شده مبتنی بر ابزارهای درسی الکترونیکی و تاثیر آن بر توانایی های خودتنظیمی، خودکارآمدی تحصیلی و کیفیت یادگیری دانش آموزان (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2024-12-21)پژوهش حاضر با هدف طراحی و اجرای یادگیری شخصیسازیشده مبتنی بر ابزارهای درسی الکترونیکی و تاثیر آن بر تواناییهای خودتنظیمی، خودکارآمدی تحصیلی و کیفیت یادگیری دانشآموزان با روش نیمه (شبه) آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون ...
 
- 
بررسی تطبیقی پساپدیدارشناسی و ساختگرایی انتقادی در مطالعات فناوری و دلالتهای آن در تعلیموتربیت (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2024-12-21)هدف این پژوهش بررسی شباهتها و تفاوتها و امکان تطبیق دو رویکرد مهم در فلسفۀ فناوری یعنی پساپدیدارشناسی و ساختگرایی انتقادی و دلالتهای آن در تعلیموتربیت است؛ ازاینرو با استفاده از روش تحلیل و توصیف و استنتاج، ابتدا ...
 
- 
ارائۀ چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی در نظام آموزشوپرورش عمومی جمهوری اسلامی ایران (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2024-12-21)هدف از این پژوهش ارائۀ چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی در آموزشوپرورش عمومی است. پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی انجام شد. دادهها ازطریق بررسی اسناد و منابع علمی، مرتبط با موضع پژوهش در ...
 
- 
طراحی و تبیین مدل معلمرهبری در مدارس دوره ابتدایی با رویکرد فراترکیب (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2024-12-21)هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل معلمرهبری در مدارس دوره ابتدایی است و به روش کیفی از نوع فراترکیب با استفاده از رویکرد هفتمرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مطالعات فارسی و انگلیسی ...
 



