• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بینی اعتیاد دانش‌آموزان به شبکه‌های اجتماعی براساس اهمال‌کاری تحصیلی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با درنظرگرفتن نقش میانجیگری ناگویی خلقی

    (ندگان)پدیدآور
    رستمی ترزنق, مریممحمودی نیا, سعیدبهرامی, محمودرستمی ترزنق, محدثه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    604.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از اجرای این پژوهش پیش‌بینی اعتیاد دانش‌آموزان به شبکه‌های اجتماعی، بر اساس اهمال‌کاری تحصیلی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، با درنظرگرفتن نقش میانجیگری ناگویی خلقی است. پژوهش با روش همبستگی از طریق الگویابی ‌معادلات ‌ساختاری انجام شده است. جامعة آماری دربردارندة تمامی دانش‌آموزان دختر متوسطة دوم آموزش‌وپرورش کرج در سال تحصیلی 1402-1401بوده است. با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای و ساده، 390 نفر از دانش‌آموزان برای نمونة پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل ‌پرسش‌نامه‌های اعتیاد به فضای مجازی یانگ (1998)، اهمال‌کاری تحصیلی راثبلوم و سولومون (1984)، طرح‌واره‌های ناسازگار اولیة یانگ (1998) و ناگویی خلقی تورنتو باگبی و همکاران (1997) بوده است. داده‌‌ها با آزمون تحلیل عاملی تأییدی و مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتایج نشان می‌دهد اهمال‌کاری تحصیلی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه رابطة مستقیم مثبت و معناداری با ناگویی خلقی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی دارند. همچنین، نتایج تحلیل مسیر نشان از برازش خوب الگوی نهایی پژوهش دارد؛ به صورتی که ‌اهمال‌کاری تحصیلی و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه،‌ غیرمستقیم از طریق نقش میانجی ناگویی خلقی، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را به‌صورت مثبت و معنی‌داری ‌پیش‌بینی کرده‌اند. نتایج نشانگر نقش مهم ناگویی خلقی در ‌پیش‌بینی اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در‌ دانش‌آموزان است.
    کلید واژگان
    اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی
    ناگویی خلقی
    طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه
    ‌اهمال‌کاری تحصیلی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-04-21
    1404-02-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مشاورة مدرسه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
    استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
    کارشناسی ارشد مشاورۀ خانواده، دانشگاه خوارزمی تهران
    کارشناسی، دانشجو معلم، دانشگاه پردیس زینبیۀ پیشوا

    شاپا
    1735-1235
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jei.2025.421618.2778
    https://noavaryedu.oerp.ir/article_214598.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1157188

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب