ارائۀ چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی در نظام آموزشوپرورش عمومی جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
رئیسی, حمیدمرزوقی, رحمت الهترک زاده, جعفرجهانی, جعفر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش ارائۀ چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی در آموزشوپرورش عمومی است. پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی انجام شد. دادهها ازطریق بررسی اسناد و منابع علمی، مرتبط با موضع پژوهش در دو دهۀ گذشته (2000 تا 2023) گردآوری شده است. بدینمنظور، کلیدواژههای مرتبط با موضوع در پایگاههای معتبر علمی جستوجو شدند و درنهایت 49 منبع (35 خارجی و 14 داخلی) برای تحلیل نهایی انتخاب شد. منابع و پژوهشهای انتخابشده در نرمافزار اطلس تی آی سازماندهی و با روش تحلیل محتوای مقولهای و با واحد تحلیل مضامین تجزیهوتحلیل شدند و بخشهای کلیدی هر متن، انتخاب و نشانهگذاری شد. پس از بررسی و تحلیل محتوای منابع، به روش کدگذاری، چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی شامل 7 بعد، مشتمل بر 27 مؤلفه، استخراج شد. ابعاد چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی، شامل ماهیت اشاعه، عناصر اشاعه، فرایند آگاهسازی و ترغیب ذینفعان، رویکردهای اشاعه، ذینفعان برنامۀ درسی (عاملان تغییر)، فعالیتهای اشاعه و عوامل مؤثر در آن است که از تعامل چندجانبۀ این مؤلفهها، چهارچوب چندبعدی اشاعۀ برنامۀ درسی کشف و ارائه شد.
کلید واژگان
اشاعهبرنامۀ درسی
چهارچوب مفهومی
نظام آموزش و پرورش
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایراناستاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران
استاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران.
دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران



