• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 23, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 23, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائۀ چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی در نظام آموزش‌وپرورش عمومی جمهوری اسلامی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    رئیسی, حمیدمرزوقی, رحمت الهترک زاده, جعفرجهانی, جعفر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این پژوهش ارائۀ چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی در آموزش‌وپرورش عمومی است. پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی انجام شد. داده‌ها ازطریق بررسی اسناد و منابع علمی، مرتبط با موضع پژوهش در دو دهۀ گذشته (2000 تا 2023) گردآوری شده است. بدین‌منظور، کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع در پایگاه‌های معتبر علمی جست‌وجو شدند و درنهایت 49 منبع (35 خارجی و 14 داخلی) برای تحلیل نهایی انتخاب شد. منابع و پژوهش‌های انتخاب‌شده در نرم‌افزار اطلس تی آی  سازمان‌دهی و با روش تحلیل محتوای مقوله‌ای و با واحد تحلیل مضامین تجزیه‌وتحلیل شدند و بخش‌های کلیدی هر متن، انتخاب و نشانه‌گذاری شد. پس از بررسی و تحلیل محتوای منابع، به روش کدگذاری، چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی شامل 7 بعد، مشتمل بر 27 مؤلفه، استخراج شد. ابعاد چهارچوب مفهومی اشاعۀ برنامۀ درسی، شامل ماهیت اشاعه، عناصر اشاعه، فرایند آگاه‌سازی و ترغیب ذی‌نفعان، رویکردهای اشاعه، ذی‌نفعان برنامۀ درسی (عاملان تغییر)، فعالیت‌های اشاعه و عوامل مؤثر در آن است که از تعامل چندجانبۀ این مؤلفه‌ها، چهارچوب چندبعدی اشاعۀ برنامۀ درسی کشف و ارائه شد.
    کلید واژگان
    اشاعه
    برنامۀ درسی
    چهارچوب مفهومی
    نظام آموزش‌ و پرورش

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2024-12-21
    1403-10-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری برنامه‌‌ریزی درسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، ایران
    استاد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، ایران
    استاد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، ایران.
    دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، ایران

    شاپا
    1735-1235
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jei.2024.385339.2578
    https://noavaryedu.oerp.ir/article_209625.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125017

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب