بررسی مؤلفههای داخلی معماری و اولویتبندی بر اساس تأثیر در هیجان کاربر در فضای آموزشی
(ندگان)پدیدآور
نیرومند شیشوان, مهدیهحق پرست, فرزینغفاری, عباسادبی, نرگس
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و اولویتبندی عناصر داخلی معماری در کلاس درس آموزشی است که در هیجان دانشآموزان مؤثر است و ممکن است باعث ارتقای کیفیت یادگیری شود. این هدفدر راستای کیفیتبخشی به فضای کالبدی کلاس درس از طریق پرداخت به موضوع هیجان است. پژوهش حاضر بهجهت ماهیت کیفی و بر اساس روش گردآوری دادة توصیفی است که با روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه به روش دلفی انجام گرفته است. به اینصورتکه با مطالعة ادبیات موضوع و پیشینة پژوهش و استخراج مؤلفهها آغاز شده و با نظر کارشناسان به تأیید رسیده و بر اساس میزان تأثیرگذاری اولویتبندی شده است. نخست، با بهکارگـیری نظر کارشناسان با استفاده از روش دلفی، هفده مؤلفة داخلی معماری مؤثر بر هیجان کاربر مستخرج از مبانی نظری و ادبیات موضوع شناسایی و تأیید شد. سپس این مؤلفهها با استفاده از روشهای آماری تحلیل و با روش آزمون فریدمن اولویتبندی شدند. در پژوهش حاضر برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتههای پژوهش با تأییـد تأثیر عـوامل محیطی بر هیجان نشـان میدهـد، ۳ مؤلفة «نور»، «رنگ» و «صدا»، دارای بیشترین اهمیت از بین ۱۷ مؤلفة داخلی معماری تأثیرگذار تأییدشده از طریق کارشناسان در هیجان کاربرد در کلاس درس است که اهمیت محیط کالبدی برای برانگیختن هیجان مثبت در کاربر فضای آموزشی و بهبود تجربة یادگیری دانشآموز را نشان میدهد.
کلید واژگان
مؤلفههای داخلی معماریفضای آموزشی
هیجان
یادگیری
کلاس درس
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-04-211404-02-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری معماری اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایراناستاد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
استادیار، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.



