• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مؤلفه‌های داخلی معماری و اولویت‏بندی بر ‏اساس تأثیر در هیجان کاربر در فضای آموزشی

    (ندگان)پدیدآور
    نیرومند شیشوان, مهدیهحق پرست, فرزینغفاری, عباسادبی, نرگس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    530.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و اولویت‏بندی عناصر داخلی معماری در کلاس درس آموزشی است که در هیجان دانش‏آموزان مؤثر است و ممکن است باعث ارتقای کیفیت یادگیری شود. این هدفدر‌ راستای کیفیت‏بخشی به فضای کالبدی کلاس درس از طریق پرداخت به موضوع هیجان است. پژوهش حاضر به‌جهت ماهیت کیفی و بر ‌اساس روش گردآوری دادة توصیفی است که با روش میدانی و با استفاده از پرسش‏نامه به روش دلفی انجام گرفته است. به این‌صورت‌که با مطالعة ادبیات موضوع و پیشینة پژوهش و استخراج مؤلفه‏ها آغاز شده و با نظر کارشناسان به تأیید رسیده و بر‌ اساس میزان تأثیرگذاری اولویت‏بندی شده است. نخست، با به‌کارگـیری نظر کارشناسان با استفاده از روش دلفی، هفده مؤلفة داخلی معماری مؤثر بر هیجان کاربر مستخرج از مبانی نظری و ادبیات موضوع شناسایی و تأیید شد. سپس این مؤلفه‏ها با استفاده از روش‏های آماری تحلیل و با روش آزمون فریدمن اولویت‏بندی شدند. در پژوهش حاضر برای تعیین پایایی پرسش‏نامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته‌های پژوهش با تأییـد تأثیر عـوامل محیطی بر هیجان نشـان می‏دهـد، ۳ مؤلفة «نور»، «رنگ» و «صدا»، دارای بیشترین اهمیت از بین ۱۷ مؤلفة داخلی معماری تأثیرگذار تأیید‌شده از طریق کارشناسان در هیجان کاربرد در کلاس درس است که اهمیت محیط کالبدی برای برانگیختن هیجان مثبت در کاربر فضای آموزشی و بهبود تجربة یادگیری دانش‏آموز را نشان می‌دهد.
    کلید واژگان
    مؤلفه‏های داخلی معماری
    فضای آموزشی
    هیجان
    یادگیری
    کلاس درس

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-04-21
    1404-02-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری معماری اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
    استاد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
    دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
    استادیار، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.

    شاپا
    1735-1235
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jei.2024.420709.2771
    https://noavaryedu.oerp.ir/article_204353.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1157187

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب