• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 23, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 23, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اولویت‌بندی عناصر برنامة درسی پیشنهادی آموزش شهروندی الکترونیک در دورۀ ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    حسین زاده, روژینعلی عسگری, مجیدعباسی, عفتقادری, مصطفی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    گسترش مشارکت دیجیتالی در دنیای امروز محیط‌های آموزشی را با مسئلة تبدیل کودکان به شهروندان نمونة جامعه روبه‌رو کرده است. هدف این تحقیق تعیین عناصر برنامة درسی پیشنهادیِ آموزش شهروند الکترونیک و اولویت‌بندی آن‌هاست. پژوهش حاضر ازنظرِ هدف کاربردی، ازنظرِ روش‌شناسی تلفیقی و ازنظرِ نوع روش کمّی و کیفی است. جامعة پژوهش را منابع چاپی و الکترونیک خارجی در زمینة شهروندی الکترونیک در پایگاه‌های داده‌ای آی‌اس‌آی، اسکوپوس، ای‌اس‌آی و آی‌اس‌سی و مقاله‌های داخلی در پایگاه‌های اس‌آی‌دی، مگیران، سیویلیکا و غیره در دورة 20۲۲-20۰۰ شامل می‌شد. 107 نمونه از آن‌ها براساس نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و داده‌ها با استفاده از روش فراتحلیل تجزیه‌وتحلیل شدند. روایی الگو با بهره‌گیری از نظرهای کارشناسی در چارچوب روش دلفی و روش قابلیت اعتماد محاسبه شد. به‌منظور اولویت‌بندی عناصر برنامة درسی پرسش‌نامه‌ای میان 80 نفر از آموزگاران دورة ابتدایی توزیع و نتایج با استفاده از روش آنتروپی شانون تحلیل شد. 27 مؤلفة مؤثر در ذیل چهار عنصر هدف‌ها، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی شناسایی شد. براساس مدل آنتروپی شانون راهبردهای یاددهی ـ یادگیری (037/0)، محتوا (029/0)، هدف‌ها (025/0) و ارزشیابی (019/0) به‌ترتیبْ اولویت‌های اول تا آخر را دریافت کردند. بیشترین ضریب‌های اهمیت در عنصر هدف‌ها مؤلفة‌ توانایی مشارکت الکترونیک (029/0)، در عنصر محتوا مؤلفة‌ دانش کار با سخت‌افزارها (0۴0/0)، در عنصر راهبردهای یاددهی ـ یادگیری مؤلفة مشارکتی (0397/0) و در عنصر ارزشیابی مؤلفة ارزشیاب بود.  در بسیاری از مدرسه‌های ابتدایی، به علت کمبود و گاهی نبود امکاناتْ عملیاتی‌کردن تمامی مؤلفه‌های پیشنهادی امکان‌پذیر نیست. یافته‌های این تحقیق با ارائة اولویت عناصر برنامة درسی قابلیت دارد تا در مدرسه‌های ابتدایی ایران، طبق ضرورت و امکانات در دسترس برنامه‌ریزی آموزش شهروند الکترونیک، کاربردی شود.
    کلید واژگان
    برنامة درسی
    دورة ابتدایی
    شهروندی الکترونیک
    آموزش

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2024-12-21
    1403-10-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی، گروه مطالعات برنامه‌ریزی درسی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    دانشیار، گروه مطالعات برنامه‌ریزی درسی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    دانشیار، گروه مطالعات برنامه‌ریزی درسی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    دانشیار گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه علامه، تهران، ایران

    شاپا
    1735-1235
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jei.2024.400742.2659
    https://noavaryedu.oerp.ir/article_211850.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125020

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب