دوره 22, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
مقایسهٔ تأثیر آموزش بازسازی شناختی و راهبردهای یادگیری خودگردان بر سبکهای اسناد دانشآموزان
(سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2023-06-22)هدف مطالعهٔ حاضر، مقایسهٔ تأثیر آموزش بازسازی شناختی و راهبردهای یادگیری خودگردان بر سبکهای اسناد دانشآموزان است. این مطالعه نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل است. جامعهٔ آماری از دانشآموزان پسر ...
-
شناسایی عناصر برنامهٔ درسی استم (علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات) در دورهٔ ابتدایی کشور ایران: رویکردی سنتزپژوهانه
(سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2023-06-22)هدف پژوهش حاضر شناسایی عناصر برنامهٔ درسی استم در دورهٔ ابتدایی است. دادهها براساس پژوهشی کیفی از نوع سنتزپژوهی و با استفاده از گامهای هفتگانهٔ نیومن و گاف (2020) جمعآوری شدهاند. قلمروِ پژوهش شامل همهٔ مقالات علمی ...
-
فراوانی شاخصهای انسجام خرد در سطوح مختلف بازنمایی متن در چارچوب الگوی ساخت-تلفیق کینچ: شواهدی از کتابهای فارسی دورههای ابتدایی، متوسطۀ اول و دوم
(سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2023-06-22)خواندنْ مهارت زبانی مهمی است؛ زیرا بخش عظیمی از یادگیری از این طریق است. برای بهبود مهارت خواندن باید نوع و سطح متنی که آموزش داده میشود با دانشآموزان متناسب باشد. به همین دلیل، محققان از دیرباز به تعیین سطح دشواری متن ...
-
جستاری در کتب کهن اسرارالتوحید و سیرت ابن خفیف با هدف بازیابی و رتبهبندی ویژگیهای شخصیتی و روشهای آموزشی معلمان سرآمد
(سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2023-06-22)هدف از این پژوهش استحصال و رتبهبندی ویژگیهای شخصیتی و روشهای تربیتی ابوسعید ابوالخیر و ابن خفیف شیرازی است. در بخش اول، با رویکرد کیفی و بهرهگیری از روش تحلیل محتوای عرفی، دو کتاب کهن اسرارالتوحید و سیرت ابنخفیف بررسی ...
-
طراحی مدل درآمدزایی از طریق ورزش با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش: رویکردی آمیخته (کیفی و کمّی)
(سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2023-06-22)هدف از این تحقیق، طراحی مدل درآمدزایی ازطریق ورزش با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است. این پژوهش کاربردی با رویکردی آمیخته (کیفی و کمّی) انجام شده است. در بخش کیفی نمونۀ متن کامل سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ...
-
تحلیل پدیدارشناختی تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از تلفیق بازی در فرایند یاددهییادگیری
(سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2023-06-22)هدف از پژوهش حاضر، واکاوی تجارب زیستۀ معلمان ابتدایی از تلفیق بازی در فرایند یاددهی ـ یادگیری است. رویکرد پژوهش کیفی و روش انجام آن پدیدارشناسی است. انتخاب مشارکتکنندگان هدفمند و از نوع معیار است که از میان معلمان دورۀ ...
-
ارائۀ مدل جانشینپروری رهبران آموزشی در نظام آموزشوپرورش رسمی عمومی ایران
(سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2023-06-22)نظام آموزشوپرورش ایران، مانند بسیاری از نظامهای آموزشی دنیا، با مسئلۀ کمبود رهبران آموزشیِ توانمند و کارآمد روبهروست. یکی از شیوههای تعدیل تأثیر منفی این مسئله، بهرهگیری از «نظام جانشینپروری» است. برایناساس، هدف ...



