• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    برنامه درسی مبتنی بر مغز

    (ندگان)پدیدآور
    تلخابی, محمود
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    برنامه درسی مجموعه فرصت‌هایی برای یادگیری است؛ اما آنچه واقعیت یادگیری است در حال تغییر است. بدین نحو که تلقی ما از یادگیری بر فرصت‌هایی که برای دانش‌آموزان فراهم می‌آوریم، تأثیر خواهد گذاشت. یکی از زمینه‌هایی که بر مفهوم یادگیری تأثیر می‌گذارد، پژوهش‌های مربوط به مغز است. در این دیدگاه مغز کلیتی بی‌نظیر است که در نظام‌های آموزشی تکه‌تکه شده و تفاوت میان آن‌ها مورد غفلت قرار گرفته است. از این‌رو آگاهی ما دربارت مغز ممکن است دانش برنامه درس را متأثر سازد. به‌عنوان مثال اینکه ما بدانیم واقعیت یادگیری حاکی از فرایند برقراری مجدد شبکه عصبی است. به این پرسش منتهی خواهد شد که آیا برنامه درسی چننی فرصتی را فراهم می‌آورد. در این مقاله کوشش شده است که دیدگاه مطالعات مغز را نسبت به عناصر برنامه درسی آشکار سازد.نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که اهداف برنامه درسی باید با زندگی واقعی دانش‌آموزان مرتبط گردد. در این برنامه درگیر شساختن تمام قسمت‌های مغز از اهمیت ویژه برخوردار است، ضمن آنکه بر نقش هنر و موسیقی تأکید می‌شود. ارزشیابی به فرایند یادگیری معطوف است و خود ارزیابی دانش‌آموزان را ارج می‌نهد. از آنجا که مغز شبکه‌ای منحصر به فرد و‌آهنگ رشد کودکان متفاوت است، بنابراین برنامه درسی را صرفاً متناسب با سن زمانی دانش‌اموزان نمی‌توان تهیه کرد. این نوع برنامه به غنی‌سازی محیط یادگیری تمایل دارد و بر فضای عاطفی مناسب تأکید می‌کند. همچنین این برنامه زندگی اجتماعی در مدرسه را پشتیبانی می‌کند و تفاوت سبک‌ها و ترجیحات دانش‌اموزان را مورد توجه قرار می‌دهد.
    کلید واژگان
    برنامه درسی
    عناصر برنامه درسی
    آموزش مبتنی بر مغز
    یادگیری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2008-06-21
    1387-04-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دوره دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران

    شاپا
    1735-1235
    URI
    https://noavaryedu.oerp.ir/article_214718.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125026

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب