برنامه درسی مبتنی بر مغز
(ندگان)پدیدآور
تلخابی, محمود
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برنامه درسی مجموعه فرصتهایی برای یادگیری است؛ اما آنچه واقعیت یادگیری است در حال تغییر است. بدین نحو که تلقی ما از یادگیری بر فرصتهایی که برای دانشآموزان فراهم میآوریم، تأثیر خواهد گذاشت. یکی از زمینههایی که بر مفهوم یادگیری تأثیر میگذارد، پژوهشهای مربوط به مغز است. در این دیدگاه مغز کلیتی بینظیر است که در نظامهای آموزشی تکهتکه شده و تفاوت میان آنها مورد غفلت قرار گرفته است. از اینرو آگاهی ما دربارت مغز ممکن است دانش برنامه درس را متأثر سازد. بهعنوان مثال اینکه ما بدانیم واقعیت یادگیری حاکی از فرایند برقراری مجدد شبکه عصبی است. به این پرسش منتهی خواهد شد که آیا برنامه درسی چننی فرصتی را فراهم میآورد. در این مقاله کوشش شده است که دیدگاه مطالعات مغز را نسبت به عناصر برنامه درسی آشکار سازد.نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که اهداف برنامه درسی باید با زندگی واقعی دانشآموزان مرتبط گردد. در این برنامه درگیر شساختن تمام قسمتهای مغز از اهمیت ویژه برخوردار است، ضمن آنکه بر نقش هنر و موسیقی تأکید میشود. ارزشیابی به فرایند یادگیری معطوف است و خود ارزیابی دانشآموزان را ارج مینهد. از آنجا که مغز شبکهای منحصر به فرد وآهنگ رشد کودکان متفاوت است، بنابراین برنامه درسی را صرفاً متناسب با سن زمانی دانشاموزان نمیتوان تهیه کرد. این نوع برنامه به غنیسازی محیط یادگیری تمایل دارد و بر فضای عاطفی مناسب تأکید میکند. همچنین این برنامه زندگی اجتماعی در مدرسه را پشتیبانی میکند و تفاوت سبکها و ترجیحات دانشاموزان را مورد توجه قرار میدهد.
کلید واژگان
برنامه درسیعناصر برنامه درسی
آموزش مبتنی بر مغز
یادگیری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2008-06-211387-04-01



