تدوین بستۀ کمکآموزشی بازیهای جنبشی حرکتی درس فارسی و میزان اثربخشی آن بر انگیزۀ یادگیری و هیجان تحصیلی پایۀ اول ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
روحانی شهرکی, معصومهحشمتی فر, لیلالیاقت دار, محمد جواد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تدوین بستهٔ کمکآموزشی بازیهای جنبشی حرکتی درس فارسی و میزان اثربخشی آن بر انگیزهٔ یادگیری و هیجان تحصیلی پایهٔ اول انجام شد. روش پژوهش آمیخته از نوع کیفی ـ کمّی بود. بهمنظور تدوین بستهٔ آموزشی از روش کیفی تحلیل مضمون، با استفاده از ۱۵ صاحبنظر و ۵۲ مورد اسناد و مدارک بستهٔ آموزشی ایجاد شد. درنهایت بستهٔ آموزشی با سه مؤلفهٔ اصلی یادگیری، درک و یادآوری و دقت و تمرکز ایجاد شد و روایی و پایایی بالای آن با استفاده از چکلیست تأیید شد. بخش کمّی پژوهش از طرح نیمهآزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده کرد. جامعهٔ آماری این پژوهش را دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تشکیل دادند. در این پژوهش ۷۶ دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (۳۸ نفر) و کنترل (۳۸ نفر) به شیوهٔ تصادفی گمارش شدند. برای ارزیابی انگیزهٔ یادگیری از چکلیست معلمساخته و برای هیجان تحصیلی از پرسشنامهٔ پکران (۲۰۰۲) استفاده شد. گروه آزمایش در ۱۸ جلسهٔ ۴۵دقیقهای در طول ۷ ماه بستهٔ آموزشی را دریافت کردند؛ درحالیکه گروه کنترل چنین مداخلهای را دریافت نکردند. طبق یافتههای پژوهش انگیزهٔ یادگیری و هیجان تحصیلی با استفاده از آزمون شاپیرو ـ ویلک طی سه مرحلۀ پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دارای تفاوت معنادار است (۰٫۰۰۱). ازاینرو، بازیهای جنبشی حرکتی به افزایش انگیزهٔ یادگیری و هیجان تحصیلی درس فارسی منجر شده است.
کلید واژگان
تدوین بستۀ کمکآموزشیانگیزۀ یادگیری
هیجان تحصیلی
فارسی اول ابتدایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-04-211404-02-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد پیشدبستان و دبستان، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، مؤسسۀ آموزش عالی صفاهاناستادیار گروه علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، مؤسسۀ آموزش عالی صفاهان
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان



