• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 24, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین بستۀ کمک‌آموزشی بازی‌های جنبشی حرکتی درس فارسی و میزان اثربخشی آن بر انگیزۀ یادگیری و هیجان تحصیلی پایۀ اول ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    روحانی شهرکی, معصومهحشمتی فر, لیلالیاقت دار, محمد جواد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    630.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف تدوین بستهٔ کمک‌آموزشی بازی‌های جنبشی حرکتی درس فارسی و میزان اثربخشی آن بر انگیزهٔ یادگیری و هیجان تحصیلی پایهٔ اول انجام شد. روش پژوهش آمیخته از نوع کیفی ـ کمّی بود. به‌منظور تدوین بستهٔ آموزشی از روش کیفی تحلیل مضمون، با استفاده از ۱۵ صاحب‌نظر و ۵۲ مورد اسناد و مدارک بستهٔ آموزشی ایجاد شد. درنهایت بستهٔ آموزشی با سه مؤلفهٔ اصلی یادگیری، درک و یادآوری و دقت و تمرکز ایجاد شد و روایی و پایایی بالای آن با استفاده از چک‌لیست تأیید شد. بخش کمّی پژوهش از طرح نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون ـ‌ پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده کرد. جامعهٔ آماری این پژوهش را دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تشکیل دادند. در این پژوهش ۷۶ دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (۳۸ نفر) و کنترل (۳۸ نفر) به شیوهٔ تصادفی گمارش شدند. برای ارزیابی انگیزهٔ یادگیری از چک‌لیست معلم‌ساخته و برای هیجان تحصیلی از پرسش‌نامهٔ پکران (۲۰۰۲) استفاده شد. گروه آزمایش در ۱۸ جلسهٔ ۴۵دقیقه‌ای در طول ۷ ماه بستهٔ آموزشی را دریافت کردند؛ درحالی‌که گروه کنترل چنین مداخله‌ای را دریافت نکردند. طبق یافته‌های پژوهش انگیزهٔ یادگیری و هیجان تحصیلی با استفاده از آزمون شاپیرو ـ‌ ویلک طی سه مرحلۀ پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دارای تفاوت معنادار است (۰٫۰۰۱). ازاین‌رو، بازی‌های جنبشی حرکتی به افزایش انگیزهٔ یادگیری و هیجان تحصیلی درس فارسی منجر شده است.
    کلید واژگان
    تدوین بستۀ کمک‌آموزشی
    انگیزۀ یادگیری
    هیجان تحصیلی
    فارسی اول ابتدایی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-04-21
    1404-02-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد پیش‌دبستان و دبستان، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، مؤسسۀ آموزش عالی صفاهان
    استادیار گروه علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، مؤسسۀ آموزش عالی صفاهان
    استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان

    شاپا
    1735-1235
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jei.2024.427358.2827
    https://noavaryedu.oerp.ir/article_209621.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1157192

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب