فصلنامه رسانه

 

مجموعه‌های این پایگاه

ارسال های اخیر

  • نقش رسانه‌ها در نگرش عمومی به جرم (مورد مطالعه: مخاطبان رسانة ‌ملی) 

    تاجیک, محمد هاشم؛ تاجیک, فاطمه (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)
    رسانه‌ها با انعکاس اخبار مربوط به پدیده‌های جنایی، نگرش ‌خاصی را به مردم تحمیل می‌کنند و چگونگی قضاوت و داوری آنان دربارة جرم و عدالت‌کیفری را سازمان می‌دهند. پیشگیری از جرم و موضوع تأمین‌ امنیت پدیده‌ای پیچیده و دارای ...

  • بازنمایی طبقة متوسط جدید (بورژوازی جدید) در سه فیلم منتخب سینمای دهة نود ایران 

    اصغرپور ماسوله, احمدرضا؛ داوری, حدا (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)
    تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی سالیان اخیر سبب تغییر آرایش در طبقات اجتماعی جامعه شده است. هدف این مقاله چگونگی بازنمایی طبقة متوسط شهری در سینمای دهة نود است. طبقه در این پژوهش بر مبنای تعریف بوردیو، ترکیبی از ...

  • مطالعة دریافت زنان خانه‌دار از مصرف رسانه‌های اجتماعی: توانمند‌سازی یا پندار توانمندسازی؟ 

    بیچرانلو, عبدالله؛ رامش, نگار (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)
    رسانه یکی از عوامل مهم مؤثر بر سبک زندگی افراد است و گوشی هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت و دسترسی به رسانه‌های اجتماعی، عنصری جدا‌‌نشدنی از زندگی روزمرة اغلب افراد محسوب می‌شود. در این پژوهش، با بهره‌گیری از نظریة دریافت ...

  • تحلیل اثربخشی تبلیغات اینفلوئنسرهای اینستاگرامی غذا بر نگرش و رفتار مشتری 

    ساعی, منصور؛ نقی پور, مهدی (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)
    این مقاله به دنبال سنجش اثربخشی محتوای تبلیغاتی اینفلوئنسرهای غذا در شبکة اجتماعی اینستاگرام بر نگرش و رفتار مشتریان بالقوة رستوران‌های تهران است. برای نیل به هدف حاضر از روش کمی پیمایشی و ابزار پرسش‌نامة اعتبارسنجی‌شده و ...

  • درآمدی بر بازنمایی‌ قدرت زنانه در انیمیشن یخ‌زده ۱ 

    حاجی زاده, منا؛ شرف زاده, محمدحسین؛ جدیدی, اسماعیل (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)
    در دنیای مدرن، افزایش اطلاعات بصری در رسانه‌های‌ جمعی به‌طرز باورنکردنی رشد داشته است، به‌طوری ‌که هم‌زمان منابع نشانه‌شناختی مختلف ارتباطی و معنا را باهم، همگرا و نه‌تنها از طریق زبان، بلکه با سایر حالت‌های نشانه‌شناسی ...

  • بررسی سواد رسانه‌ای گروه‌های مرجع (معلمان، استادان دانشگاه، مدیران و فعالان فرهنگی ـ هنری) و عوامل مؤثر بر آن در استان گلستان 

    علیزاده, عبدالرحمان؛ خوش فر, غلامرضا؛ باینگانی, بهمن (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)
    امروزه بسیاری از افراد بخش مهمی از زندگی روزمرة خود را به رسانه‌ها اختصاص می‌دهند. در این وضعیت سنجش وضعیت سواد رسانه‌ای شهروندان، به‌ویژه آن‌هایی که قدرت سیاست‌گذاری دارند یا رهبران فکری جامعه هستند از اهمیت ویژه‌ای ...

  • طرح "مجازات افراد برای اظهارنظر" از نقض سیاست‌های کلی نظام تا مغایرت با موازین حقوق کیفری 

    ریاحی, جواد؛ حیدری, علی مراد (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)
    تأثیرگذاری افراد مشهور (سلبریتی‌ها) و نقش‌آفرینی چهره‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و ... بر افکار عمومی و جهت‌دهی آن‌ها به‌ویژه با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و رسانه‌ها، یکی از موضوع‌های مهم و بحث‌برانگیزی است که امروزه ...

  • مقتضیات سوت‏ زنی در فضای رسانه ‏ای 

    ذوالفقاری, مهدی؛ احمدی نژاد, حمید (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)
    یکی از مهم‌ترین روش‏هایی که بسیاری از کشورها آن را راهی مؤثر و کم‏هزینه در مبارزه با فساد می‌دانند و از آن حمایت می‏کنند، تاکتیک یا روش سوت‏زنی است. اگرچه در کشورهای گوناگون با توجه به عناصر فرهنگیِ آن‌ها اختلاف‏نظر دربارة ...

  • مخاطب‌پژوهی سالمندان شهر اصفهان 

    حایک, مریم (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی سبک استفادة سالمندان شهر اصفهان از رسانة ملی انجام گرفت. استان اصفهان یکی از شش استانی است که سهم جمعیت سالمند آن نسبت به دیگر استان‌های کشور بیشتر است و شناسایی میل، نیاز و مصلحت سالمندان در رابطه ...

  • بازنمایی زیست مجازی کودکان اینفلوئنسر در اینستاگرام 

    خجیر, یوسف؛ فرمند خانقشلاقی, ساناز (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)
    با گسترش شبکه‎های اجتماعی و به‌ویژه اینستاگرام فعالیت کودکان اینفلوئنسر در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی از این کودکان به‌عنوان "کودکان کار اینستاگرامی" یاد می‌کنند که تبدیل به منبع درآمدی ...

  • تأثیر بازنمایی رسانه‌ای جرم بر دادرسی منصفانه با تأکید بر پروندة آتنا اصلانی 

    قدمی عزیزآباد, مصیب (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)
    یکی از مهم‌ترین کارکردهای جرم‌شناسی فرهنگی تمرکز بر بازنمایی رسانه‌ای جرم و جرم‌انگاری رسانه‌ای است. امّا بازنمایی رسانه‌‎ای همان‌گونه که بر وقوع جرم تأثیر‌گذار است و از طریق رمزگذاری پیام‌های خاص در انواع رسانه‌ها سعی در ...

  • ارزیابی تطبیقی کنشگری رسانه‌ای دانشجویان (مورد مطالعه: قطب جغرافیایی 4 دانشگاه فرهنگیان) 

    دویران, علیرضا؛ صاحب ناسی, احمد علی (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)
    رسانه‌ها نقش تعیین‌کننده در نوع و نحوة هدایت کنشگری مسائل اجتماعی دارند. ارتباط دانشگاه و دانشجویان با رسانه‌های متعدد و متنوع اجتماعی بیشترین تأثیر را در هدایت افکار و اندیشه‌های آنان به‌ویژه در رخ‌داد مسائل اجتماعی‌ سیاسی ...

  • واکاوی نقش ذهن‌آگاهی بر سواد رسانه‌ای با نقش میانجی سبک‌های ارتباطی 

    ریاضی مقدم, مسعود؛ کشاورز, محمد؛ اسدبک, مهدی (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)
    امروزه در بسیاری از کشورها سواد رسانه‎‌ای مورد توجه اندیشمندان و مردم جامعه قرار گرفته است و متغیرهای زیادی می‌تواند سواد رسانه‌ای را تحت‌تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش ذهن‌آگاهی بر سواد رسانه‌ای با نقش میانجی ...

  • تلفن همراه؛ دروازه ورود به زیست شبکه‌ای : ارائه یک نظریه زمینه‌ای 

    شاملو, ;کاظم؛ افشانی, سیدعلیرضا؛ روحانی, علی؛ مزیدی, علی محمد (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)
    هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش تلفن‌ همراه هوشمند به مثابه امری تکنولوژیک در برساخت زیست شبکه‌ای کاربران ایرانی بود. روش‌شناسی حاکم بر این پژوهش کیفی و رویکرد آن، نظریه زمینه‌ای با رهیافت نظام‌مند استراوس و کربین است. جامعه‌ ...

  • بازنمایی مؤلفه‌های فرهنگی برند ملی جمهوری اسلامی ایران در بستر شبکه‌‌ی اجتماعی اینستاگرام 

    قاسمی پیربلوطی, محمدامین؛ خیامی, عبدالکریم؛ جعفری هفتخوانی, نادر (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)
    در پژوهش حاضر با هدف افزایش ‏شناخت درباره‌ی چگونگی بازنمایی مؤلفه‌های فرهنگی برند ملی جمهوری اسلامی ایران در بستر شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام، 75 پست نمونه ‏‏(با نمونه‌گیری هدفمند) از پنج صفحه‌ی منتخب در بازه‌ی زمانی معین، ...

  • بررسی کنشگری هیستریونیک کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی 

    راستین آریا, مسعود؛ تقی آبادی, مسعود (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)
    پژوهشگران با انتخاب موضوع کنشگری هیستریونیک کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی، به‌دنبال واکاوی روان‌شناسانۀ کنشگری این کاربران بوده‌اند. بر این اساس، مطالعۀ موردی خود را صفحۀ اینستاگرام بچه‌پولدارهای تهران قرار دادند، که در ...

  • شناسایی شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران 

    زرین کلاه, علیرضا؛ رزمجو, علی اکبر؛ هرمزی زاده, محمد علی (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-07-22)
    ارزیابی عملکرد یکی از کارکردهای مهم مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های رسانه‎ای است. امروزه طراحی و به‌کارگیری سیستم مناسب ارزیابی عملکرد در سازمان‌ها بسیار ضروری است؛ چراکه یکی از ابزارهای مهم برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح ...

  • تحلیل ارتباط برند ـ مشتری در اینستاگرام (صنعت آرایشی بهداشتی) 

    امامقلی, نازنین؛ هاشم نیا, شهرام؛ کریمی, اوژن (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-07-22)
    توسعة ارتباط برند ـ مشتری در کانون فعالیت‌های بازاریابی است که اکنون به مدد رشد ابزارهای برخط و بسترهای اینترنتی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار شده است. پژوهش حاضر با هدف ارائة الگوی تحلیل ارتباط برند ـ مشتری در اینستاگرام ...

  • تحلیل هم‌نشینی و جانشینی نشانه‌های نوشتاری و تصویری در لوگوهای فارسی برنامة کودک 

    عابددوست, حسین؛ کاظم پور, زیبا (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-07-22)
    لوگوی فیلم یک نشانه است که علاوه بر انتقال مفاهیم نوشتاری از جنبه‌های بصری و زیبایی‌شناختی نیز برخوردار است. تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که رابطة نشانه‌های تصویری و نوشتاری در لوگوتایپ (نشانه‌نوشته)‌های تلفیقی ...

  • سیاست‌گذاری فضای مجازی در آمریکا: تحلیل بی‌طرفی شبکه در زمینة تحولات تاریخی، حقوقی و سیاسی 

    فیروزآبادی, سید ابوالحسن؛ کلانتری, عبدالحسین؛ حسنی, حسین (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-07-22)
    هدف این مقاله مطالعه و تحلیل قانون‌گذاری و تنظیم مقررات مربوط به اصل بی‌طرفی شبکه در آمریکا است. این اصل به‌طور ساده به معنای تضمین دسترسی آزادانه و برابر ارائه‌کنندگان محتوا، خدمات و برنامه‌های کاربردی و نیز مصرف‌کنندگان ...

View more