فصلنامه رسانه
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
- 
نقش رسانهها در نگرش عمومی به جرم (مورد مطالعه: مخاطبان رسانة ملی) (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)رسانهها با انعکاس اخبار مربوط به پدیدههای جنایی، نگرش خاصی را به مردم تحمیل میکنند و چگونگی قضاوت و داوری آنان دربارة جرم و عدالتکیفری را سازمان میدهند. پیشگیری از جرم و موضوع تأمین امنیت پدیدهای پیچیده و دارای ...
 
- 
بازنمایی طبقة متوسط جدید (بورژوازی جدید) در سه فیلم منتخب سینمای دهة نود ایران (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی سالیان اخیر سبب تغییر آرایش در طبقات اجتماعی جامعه شده است. هدف این مقاله چگونگی بازنمایی طبقة متوسط شهری در سینمای دهة نود است. طبقه در این پژوهش بر مبنای تعریف بوردیو، ترکیبی از ...
 
- 
مطالعة دریافت زنان خانهدار از مصرف رسانههای اجتماعی: توانمندسازی یا پندار توانمندسازی؟ (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)رسانه یکی از عوامل مهم مؤثر بر سبک زندگی افراد است و گوشی هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت و دسترسی به رسانههای اجتماعی، عنصری جدانشدنی از زندگی روزمرة اغلب افراد محسوب میشود. در این پژوهش، با بهرهگیری از نظریة دریافت ...
 
- 
تحلیل اثربخشی تبلیغات اینفلوئنسرهای اینستاگرامی غذا بر نگرش و رفتار مشتری (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)این مقاله به دنبال سنجش اثربخشی محتوای تبلیغاتی اینفلوئنسرهای غذا در شبکة اجتماعی اینستاگرام بر نگرش و رفتار مشتریان بالقوة رستورانهای تهران است. برای نیل به هدف حاضر از روش کمی پیمایشی و ابزار پرسشنامة اعتبارسنجیشده و ...
 
- 
درآمدی بر بازنمایی قدرت زنانه در انیمیشن یخزده ۱ (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)در دنیای مدرن، افزایش اطلاعات بصری در رسانههای جمعی بهطرز باورنکردنی رشد داشته است، بهطوری که همزمان منابع نشانهشناختی مختلف ارتباطی و معنا را باهم، همگرا و نهتنها از طریق زبان، بلکه با سایر حالتهای نشانهشناسی ...
 
- 
بررسی سواد رسانهای گروههای مرجع (معلمان، استادان دانشگاه، مدیران و فعالان فرهنگی ـ هنری) و عوامل مؤثر بر آن در استان گلستان (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)امروزه بسیاری از افراد بخش مهمی از زندگی روزمرة خود را به رسانهها اختصاص میدهند. در این وضعیت سنجش وضعیت سواد رسانهای شهروندان، بهویژه آنهایی که قدرت سیاستگذاری دارند یا رهبران فکری جامعه هستند از اهمیت ویژهای ...
 
- 
طرح "مجازات افراد برای اظهارنظر" از نقض سیاستهای کلی نظام تا مغایرت با موازین حقوق کیفری (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)تأثیرگذاری افراد مشهور (سلبریتیها) و نقشآفرینی چهرههای علمی، فرهنگی، سیاسی و ... بر افکار عمومی و جهتدهی آنها بهویژه با استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی و رسانهها، یکی از موضوعهای مهم و بحثبرانگیزی است که امروزه ...
 
- 
مقتضیات سوت زنی در فضای رسانه ای (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-12-21)یکی از مهمترین روشهایی که بسیاری از کشورها آن را راهی مؤثر و کمهزینه در مبارزه با فساد میدانند و از آن حمایت میکنند، تاکتیک یا روش سوتزنی است. اگرچه در کشورهای گوناگون با توجه به عناصر فرهنگیِ آنها اختلافنظر دربارة ...
 
- 
مخاطبپژوهی سالمندان شهر اصفهان (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)پژوهش حاضر با هدف شناسایی سبک استفادة سالمندان شهر اصفهان از رسانة ملی انجام گرفت. استان اصفهان یکی از شش استانی است که سهم جمعیت سالمند آن نسبت به دیگر استانهای کشور بیشتر است و شناسایی میل، نیاز و مصلحت سالمندان در رابطه ...
 
- 
بازنمایی زیست مجازی کودکان اینفلوئنسر در اینستاگرام (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)با گسترش شبکههای اجتماعی و بهویژه اینستاگرام فعالیت کودکان اینفلوئنسر در سالهای اخیر رشد قابلتوجهی داشته است. کاربران شبکههای اجتماعی از این کودکان بهعنوان "کودکان کار اینستاگرامی" یاد میکنند که تبدیل به منبع درآمدی ...
 
- 
تأثیر بازنمایی رسانهای جرم بر دادرسی منصفانه با تأکید بر پروندة آتنا اصلانی (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)یکی از مهمترین کارکردهای جرمشناسی فرهنگی تمرکز بر بازنمایی رسانهای جرم و جرمانگاری رسانهای است. امّا بازنمایی رسانهای همانگونه که بر وقوع جرم تأثیرگذار است و از طریق رمزگذاری پیامهای خاص در انواع رسانهها سعی در ...
 
- 
ارزیابی تطبیقی کنشگری رسانهای دانشجویان (مورد مطالعه: قطب جغرافیایی 4 دانشگاه فرهنگیان) (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)رسانهها نقش تعیینکننده در نوع و نحوة هدایت کنشگری مسائل اجتماعی دارند. ارتباط دانشگاه و دانشجویان با رسانههای متعدد و متنوع اجتماعی بیشترین تأثیر را در هدایت افکار و اندیشههای آنان بهویژه در رخداد مسائل اجتماعی سیاسی ...
 
- 
واکاوی نقش ذهنآگاهی بر سواد رسانهای با نقش میانجی سبکهای ارتباطی (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)امروزه در بسیاری از کشورها سواد رسانهای مورد توجه اندیشمندان و مردم جامعه قرار گرفته است و متغیرهای زیادی میتواند سواد رسانهای را تحتتأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش ذهنآگاهی بر سواد رسانهای با نقش میانجی ...
 
- 
تلفن همراه؛ دروازه ورود به زیست شبکهای : ارائه یک نظریه زمینهای (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش تلفن همراه هوشمند به مثابه امری تکنولوژیک در برساخت زیست شبکهای کاربران ایرانی بود. روششناسی حاکم بر این پژوهش کیفی و رویکرد آن، نظریه زمینهای با رهیافت نظاممند استراوس و کربین است. جامعه ...
 
- 
بازنمایی مؤلفههای فرهنگی برند ملی جمهوری اسلامی ایران در بستر شبکهی اجتماعی اینستاگرام (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)در پژوهش حاضر با هدف افزایش شناخت دربارهی چگونگی بازنمایی مؤلفههای فرهنگی برند ملی جمهوری اسلامی ایران در بستر شبکهی اجتماعی اینستاگرام، 75 پست نمونه (با نمونهگیری هدفمند) از پنج صفحهی منتخب در بازهی زمانی معین، ...
 
- 
بررسی کنشگری هیستریونیک کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-11-21)پژوهشگران با انتخاب موضوع کنشگری هیستریونیک کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی، بهدنبال واکاوی روانشناسانۀ کنشگری این کاربران بودهاند. بر این اساس، مطالعۀ موردی خود را صفحۀ اینستاگرام بچهپولدارهای تهران قرار دادند، که در ...
 
- 
شناسایی شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران شبکههای سیمای جمهوری اسلامی ایران (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-07-22)ارزیابی عملکرد یکی از کارکردهای مهم مدیریت منابع انسانی در سازمانهای رسانهای است. امروزه طراحی و بهکارگیری سیستم مناسب ارزیابی عملکرد در سازمانها بسیار ضروری است؛ چراکه یکی از ابزارهای مهم برنامهریزی و مدیریت صحیح ...
 
- 
تحلیل ارتباط برند ـ مشتری در اینستاگرام (صنعت آرایشی بهداشتی) (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-07-22)توسعة ارتباط برند ـ مشتری در کانون فعالیتهای بازاریابی است که اکنون به مدد رشد ابزارهای برخط و بسترهای اینترنتی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار شده است. پژوهش حاضر با هدف ارائة الگوی تحلیل ارتباط برند ـ مشتری در اینستاگرام ...
 
- 
تحلیل همنشینی و جانشینی نشانههای نوشتاری و تصویری در لوگوهای فارسی برنامة کودک (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-07-22)لوگوی فیلم یک نشانه است که علاوه بر انتقال مفاهیم نوشتاری از جنبههای بصری و زیباییشناختی نیز برخوردار است. تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که رابطة نشانههای تصویری و نوشتاری در لوگوتایپ (نشانهنوشته)های تلفیقی ...
 
- 
سیاستگذاری فضای مجازی در آمریکا: تحلیل بیطرفی شبکه در زمینة تحولات تاریخی، حقوقی و سیاسی (معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2024-07-22)هدف این مقاله مطالعه و تحلیل قانونگذاری و تنظیم مقررات مربوط به اصل بیطرفی شبکه در آمریکا است. این اصل بهطور ساده به معنای تضمین دسترسی آزادانه و برابر ارائهکنندگان محتوا، خدمات و برنامههای کاربردی و نیز مصرفکنندگان ...
 



