بررسی کنشگری هیستریونیک کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
راستین آریا, مسعودتقی آبادی, مسعود
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهشگران با انتخاب موضوع کنشگری هیستریونیک کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی، بهدنبال واکاوی روانشناسانۀ کنشگری این کاربران بودهاند. بر این اساس، مطالعۀ موردی خود را صفحۀ اینستاگرام بچهپولدارهای تهران قرار دادند، که در زمرۀ مطالعات میانرشتهای حوزههای روانشناسی و ارتباطات قرار میگیرد. صفحة بچهپولدارهای تهران، اغلب تصاویر زندگی بیدغدغه را به نمایش میگذارد و بهدنبال آن بسیاری از دنبالکنندگان این صفحه واکنشهای متفاوتی را به این پستها از خود نشان میدهند. در این پژوهش سعی بر آن شد تا ذیل چهارچوب مفهومی پژوهش به توضیح رفتار هیستریونیک و عوامل شکلدهندة آن پرداخته شود. روش تحقیق نیز، تحلیل مضمون مورد نظر ولکات و با نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند است که به واکاوی اظهارنظرها، در پستهای منتشرشده پرداخته است. سرانجام با تحلیل اظهارنظرهایی که زیر 70 پست این صفحه منتشر شده است، شش مقوله استخراج و مورد توصیف و تحلیل قرار گرفت که نشانگر کنشگری هیستریونیک کاربران بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که برخی از مخاطبان یا کاربران بر اساس مکانیسمهای دفاعی چون تلقینپذیری، همهتوانی، کنشنمایی، جابهجایی، طفره و انحراف و سرکوب دست به کنشگری هیستریونیک در فضای مجازی زدهاند. با دستهبندی اظهارنظرهای کاربران صفحۀ بچهپولدارها شش دسته از انواع کنشگری هیستریونیک شناسایی شدند؛ که از جملۀ آن میتوان به تحقیر دیگران، تحقیر خود، اتهام به فساد، بررسی ویژگیهای ظاهری، توهین جنسی و نگاه جنسیتی اشاره کرد.
کلید واژگان
اینستاگرامشخصیت هیستریونیک
نمایش
گافمن
تحلیل مضمون
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-11-211403-09-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
. دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) (نویسنده مسئول)، تهران، ایراندکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران، ایران
شاپا
1022-71802645-3797



