• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 35, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 35, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی کنشگری هیستریونیک کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    راستین آریا, مسعودتقی آبادی, مسعود
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهشگران با انتخاب موضوع کنشگری هیستریونیک کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی، به‌دنبال واکاوی روان‌شناسانۀ کنشگری این کاربران بوده‌اند. بر این اساس، مطالعۀ موردی خود را صفحۀ اینستاگرام بچه‌پولدارهای تهران قرار دادند، که در زمرۀ مطالعات میان‌رشته‌ای حوزه‌های روان‌شناسی و ارتباطات قرار می‌گیرد. صفحة بچه‌پولدارهای تهران، اغلب تصاویر زندگی بی‌دغدغه را به نمایش می‌گذارد و به‌دنبال آن بسیاری از دنبال‌کنندگان این صفحه واکنش‌های متفاوتی را به این پست‌ها از خود نشان می‌دهند. در این پژوهش سعی بر آن شد تا ذیل چهارچوب مفهومی پژوهش به توضیح رفتار هیستریونیک و عوامل شکل‌دهندة آن پرداخته‌ شود. روش تحقیق نیز، تحلیل مضمون مورد نظر ولکات و با نمونه‌گیری غیر احتمالی هدفمند است که به واکاوی اظهارنظرها، در پست‌های منتشرشده پرداخته است. سرانجام با تحلیل اظهارنظرهایی که زیر 70 پست این صفحه منتشر شده است، شش مقوله استخراج و مورد توصیف و تحلیل قرار گرفت که نشانگر کنشگری هیستریونیک کاربران بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که برخی از مخاطبان یا کاربران بر اساس مکانیسم‌های دفاعی چون تلقین‌پذیری، همه‌توانی، کنش‌نمایی، جابه‌جایی، طفره و انحراف و سرکوب دست به کنشگری هیستریونیک در فضای مجازی زده‌اند. با دسته‌بندی اظهارنظر‌های کاربران صفحۀ بچه‌پولدارها شش دسته از انواع کنشگری هیستریونیک شناسایی شدند؛ که از جملۀ آن می‌توان به تحقیر دیگران، تحقیر خود، اتهام به فساد، بررسی ویژگی‌های ظاهری، توهین جنسی و نگاه جنسیتی اشاره کرد.
    کلید واژگان
    اینستاگرام
    شخصیت هیستریونیک
    نمایش
    گافمن
    تحلیل مضمون

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-11-21
    1403-09-01
    ناشر
    معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    . دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) (نویسنده مسئول)، تهران، ایران
    دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران، ایران

    شاپا
    1022-7180
    2645-3797
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/bmsp.2024.346011.1742
    https://qjmn.farhang.gov.ir/article_207615.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1123168

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب