• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 35, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 35, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازنمایی زیست مجازی کودکان اینفلوئنسر در اینستاگرام

    (ندگان)پدیدآور
    خجیر, یوسففرمند خانقشلاقی, ساناز
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با گسترش شبکه‎های اجتماعی و به‌ویژه اینستاگرام فعالیت کودکان اینفلوئنسر در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی از این کودکان به‌عنوان "کودکان کار اینستاگرامی" یاد می‌کنند که تبدیل به منبع درآمدی برای خانواده‌هایشان شده‌اند. از همین رو هدف پژوهش حاضر نحوة بازنمایی زیست مجازی کودکان اینفلوئنسر در اینستاگرام است. در همین راستا نحوة فعالیت روزانه کودک، چگونگی تبلیغات، هویت بخشیدن و برندسازی مادر و تعاملات آن‌ها با فالوورها مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با توجه به هدف اصلی به‌‌صورت تحلیل محتوای کیفی با روش نتنوگرافی انجام شده است. بنابراین فضای اینستاگرام به‌عنوان میدان تحقیق در نظر گرفته شد و از طریق مشاهده و خواندن نوشتارها، دیدن تصاویر، عکس‌ها و ویدئوهای منتشرشده، 20 صفحه از کودکان اینفلوئنسر و شش صفحه از والدین کودکان اینفلوئنسر در بازة زمانی شش ماهه مورد بررسی قرا گرفته‌ است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد در صفحات کودکان اینفلوئنسر، زیست مجازی کودکان اینفلوئنسر بر روی چهار محور اصلی جذب فالوور، نقش‌آفرینی والدین، هویت‌بخشی مجازی و تبلیغات و کسب درآمد متمرکز است و در صفحات والدین کودکان اینفلوئنسر دو مقولة بازنمایی خانواده‌ای خوشبخت در فضای مجازی و ارتباط با فالوور خودنمایی می‌کند. کودکان اینفلوئنسر در خواب، موقع بازی، مسافرت، تفریح، کسب مهارت‌های اولیه رشدی و ... در حال تبلیغ و جذب فالوور هستند و می‎توان از آن‌ها به‌عنوان مقوله بهره‌کشی در لحظه یاد کرد. همچنین می‌توان گفت هدف تمام فعالیت‌های صفحات کودکان اینفلوئنسر در نهایت کسب تبلیغات و منفت مالی است.
    کلید واژگان
    بازنمایی
    زیست مجازی
    کودکان اینفلوئنسر
    اینستاگرام
    هویت‌بخشی مجازی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-11-21
    1403-09-01
    ناشر
    معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره (نویسنده مسئول)، تهران، ایران
    کارشناس ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایران

    شاپا
    1022-7180
    2645-3797
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/bmsp.2024.419625.1948
    https://qjmn.farhang.gov.ir/article_207625.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1123174

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب