بازنمایی زیست مجازی کودکان اینفلوئنسر در اینستاگرام
(ندگان)پدیدآور
خجیر, یوسففرمند خانقشلاقی, ساناز
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با گسترش شبکههای اجتماعی و بهویژه اینستاگرام فعالیت کودکان اینفلوئنسر در سالهای اخیر رشد قابلتوجهی داشته است. کاربران شبکههای اجتماعی از این کودکان بهعنوان "کودکان کار اینستاگرامی" یاد میکنند که تبدیل به منبع درآمدی برای خانوادههایشان شدهاند. از همین رو هدف پژوهش حاضر نحوة بازنمایی زیست مجازی کودکان اینفلوئنسر در اینستاگرام است. در همین راستا نحوة فعالیت روزانه کودک، چگونگی تبلیغات، هویت بخشیدن و برندسازی مادر و تعاملات آنها با فالوورها مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با توجه به هدف اصلی بهصورت تحلیل محتوای کیفی با روش نتنوگرافی انجام شده است. بنابراین فضای اینستاگرام بهعنوان میدان تحقیق در نظر گرفته شد و از طریق مشاهده و خواندن نوشتارها، دیدن تصاویر، عکسها و ویدئوهای منتشرشده، 20 صفحه از کودکان اینفلوئنسر و شش صفحه از والدین کودکان اینفلوئنسر در بازة زمانی شش ماهه مورد بررسی قرا گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در صفحات کودکان اینفلوئنسر، زیست مجازی کودکان اینفلوئنسر بر روی چهار محور اصلی جذب فالوور، نقشآفرینی والدین، هویتبخشی مجازی و تبلیغات و کسب درآمد متمرکز است و در صفحات والدین کودکان اینفلوئنسر دو مقولة بازنمایی خانوادهای خوشبخت در فضای مجازی و ارتباط با فالوور خودنمایی میکند. کودکان اینفلوئنسر در خواب، موقع بازی، مسافرت، تفریح، کسب مهارتهای اولیه رشدی و ... در حال تبلیغ و جذب فالوور هستند و میتوان از آنها بهعنوان مقوله بهرهکشی در لحظه یاد کرد. همچنین میتوان گفت هدف تمام فعالیتهای صفحات کودکان اینفلوئنسر در نهایت کسب تبلیغات و منفت مالی است.
کلید واژگان
بازنماییزیست مجازی
کودکان اینفلوئنسر
اینستاگرام
هویتبخشی مجازی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-11-211403-09-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره (نویسنده مسئول)، تهران، ایرانکارشناس ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایران
شاپا
1022-71802645-3797



