مطالعة دریافت زنان خانهدار از مصرف رسانههای اجتماعی: توانمندسازی یا پندار توانمندسازی؟
(ندگان)پدیدآور
بیچرانلو, عبداللهرامش, نگار
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسانه یکی از عوامل مهم مؤثر بر سبک زندگی افراد است و گوشی هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت و دسترسی به رسانههای اجتماعی، عنصری جدانشدنی از زندگی روزمرة اغلب افراد محسوب میشود. در این پژوهش، با بهرهگیری از نظریة دریافت و با تمرکز بر رسانههای اجتماعی، مصرف و دریافت رسانهای زنان خانهدار مطالعه شده است. بهمنظور دستیابی به اطلاعات از مصاحبة اپیزودیک استفاده و با 36 زن خانهدار 25 تا 65 سالة برخوردار از سطح اقتصادی و تحصیلی متناسب که از شهرهای مختلف ایران انتخاب شده بودند، مصاحبه شد.تحلیل دادههای تحقیق نشان داد که بهرغم نگاههای خوشبینانه به ظرفیت رسانههای اجتماعی در رهاییبخشی و ایجاد بستر جایگزین برای فعالیت گروههای مختلف مغفول یا حاشیهای در جامعه، زنان خانهدار از شبکههای اجتماعی در امتداد زندگی واقعیشان بهره میگیرند. همچنین رسانههای اجتماعی برخلاف حضور پررنگ در زندگی روزمرة زنان خانهدار از لحاظ میزان زمانی که زنان مذکور صرف آن میکنند، هنوز به دلایل گوناگون ساختاری، نقشی جدی در زمینة هویتیابی زنان خانهدار و فراهمشدن بستر کنشمندی آنها ایفا نکرده و در برخی زمینهها از جمله در زمینة حضور زنان در جامعه و تقویت سرمایة اجتماعی زنان خانهدار منجر به تحول بنیادینی نشده است.
کلید واژگان
زنان خانهدارمصرف رسانهای
رسانههای اجتماعی
توانمندسازی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشــیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)، تهران، ایرانکارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
1022-71802645-3797



