واکاوی نقش ذهنآگاهی بر سواد رسانهای با نقش میانجی سبکهای ارتباطی
(ندگان)پدیدآور
ریاضی مقدم, مسعودکشاورز, محمداسدبک, مهدی
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه در بسیاری از کشورها سواد رسانهای مورد توجه اندیشمندان و مردم جامعه قرار گرفته است و متغیرهای زیادی میتواند سواد رسانهای را تحتتأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش ذهنآگاهی بر سواد رسانهای با نقش میانجی سبکهای ارتباطی انجام شده است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش 325 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی هستند. بهمنظور تحلیل دادهها، روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS2 مورد استفاده قرار گرفت. جهت سنجش روایی از روایی همگرا بهره گرفته شد و بهمنظور برازش پایایی، آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت و ضریب آن برای تمام سازههای پژوهش بیشتر از 7/0 است. نتایج بهدستآمده، حاکی از آن است که ذهنآگاهی تأثیر مثبت و معناداری بر سواد رسانهای دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی دارد. همچنین تأثیر مثبت و معنادار ذهنآگاهی بر سبکهای ارتباطی مورد تأیید قرار گرفت. از طرف دیگر سبکهای ارتباطی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر سواد رسانهای دارد. در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد سبکهای ارتباطی نقش میانجیگری در رابطة بین ذهنآگاهی و سواد رسانهای ایفا نمیکند.
کلید واژگان
ذهنآگاهیسواد رسانهای
ارتباطات
سبک ارتباطی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-11-211403-09-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد سینما، دانشکده هنر، دانشگاه تهران، تهران، ایراندکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان (نویسنده مسئول)، سمنان، ایران
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، گرایش خط مشیگذاری عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
شاپا
1022-71802645-3797



