بازنمایی مؤلفههای فرهنگی برند ملی جمهوری اسلامی ایران در بستر شبکهی اجتماعی اینستاگرام
(ندگان)پدیدآور
قاسمی پیربلوطی, محمدامینخیامی, عبدالکریمجعفری هفتخوانی, نادر
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر با هدف افزایش شناخت دربارهی چگونگی بازنمایی مؤلفههای فرهنگی برند ملی جمهوری اسلامی ایران در بستر شبکهی اجتماعی اینستاگرام، 75 پست نمونه (با نمونهگیری هدفمند) از پنج صفحهی منتخب در بازهی زمانی معین، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و مبتنیبر 13 مؤلفهی جمعبندیشده، تحلیل شدهاست. یافتههای پژوهش نشان میدهند مؤلفهی «اماکن و ابنیه» برجستهترین و اصلیترین مؤلفهی فرهنگی بازنماییشده از برند ملی کشور ایران است. همچنین مؤلفههای «فرهنگ مردمی»، «سبک زندگی فرهنگی» و «مناظر و زیباییهای طبیعی» در این رابطه مؤلفههایی قابلتوجهاند. افزونبراین، ویژگیهای بازنماییشده از بعد فرهنگی برند ملی کشور ایران نشان میدهند ایران کشوری غنی و سرشار از پیشینه و میراث تاریخی، هنری، فرهنگی و طبیعی و برخوردار از آثار معماری و مناظر طبیعی زیبا و چشمنواز است. همچنین مردم ایران، مردمی مهربان، صمیمی و مهماننوازند و بهطورکلی، کشور ایران مقصدی بسیار جذاب و لذتبخش برای گردشگران است. درمجموع، مؤلفههای یادشده در بستر اینستاگرام بهصورت جذاب و خوشایند برای مخاطبان بینالمللی بازنمایی شدهاند ولی با توجه به ظرفیتهای پرتنوع و پرشمار فرهنگی ایران، این تصویر بازنماییشده تصویری ناقص است. بهطوریکه همچنان مؤلفهها، عناصر و ویژگیهای فراوانی از بعد فرهنگی برند ملی کشور ایران نزد مخاطبان بینالمللی در بستر شبکهی اجتماعی اینستاگرام ناشناخته ماندهاند.
کلید واژگان
ایراناینستاگرام
بازنمایی
برند ملی
مؤلفههای فرهنگی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-11-211403-09-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع) (نویسندة مسئول)، تهران، ایراناستادیار گروه ارتباطات و رسانه، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
دانشیار گروه خطمشیگذاری عمومی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
شاپا
1022-71802645-3797



