• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 35, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 35, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازنمایی مؤلفه‌های فرهنگی برند ملی جمهوری اسلامی ایران در بستر شبکه‌‌ی اجتماعی اینستاگرام

    (ندگان)پدیدآور
    قاسمی پیربلوطی, محمدامینخیامی, عبدالکریمجعفری هفتخوانی, نادر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در پژوهش حاضر با هدف افزایش ‏شناخت درباره‌ی چگونگی بازنمایی مؤلفه‌های فرهنگی برند ملی جمهوری اسلامی ایران در بستر شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام، 75 پست نمونه ‏‏(با نمونه‌گیری هدفمند) از پنج صفحه‌ی منتخب در بازه‌ی زمانی معین، با استفاده از ‏روش تحلیل محتوای کیفی و مبتنی‌بر 13 مؤلفه‌ی جمع‌بندی‌شده، تحلیل شده‌است.‏ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند مؤلفه‌ی «اماکن و ابنیه» برجسته‌ترین و اصلی‌ترین مؤلفه‌ی فرهنگی بازنمایی‌شده از برند ملی ‏کشور ایران است. ‏همچنین مؤلفه‌های «فرهنگ مردمی»، «سبک زندگی فرهنگی» و «مناظر و زیبایی‌های طبیعی» در این رابطه ‏مؤلفه‌هایی ‏قابل‌توجه‌اند.‏ افزون‌براین، ویژگی‌های بازنمایی‌شده از بعد فرهنگی برند ملی کشور ایران نشان می‌دهند ایران کشوری ‏غنی و سرشار از پیشینه و میراث تاریخی، هنری، فرهنگی و طبیعی و برخوردار از آثار معماری و مناظر طبیعی زیبا و ‏چشم‌نواز ‏است. همچنین مردم ایران، مردمی مهربان، صمیمی و مهمان‌نوازند و به‌طورکلی، کشور ایران مقصدی بسیار ‏جذاب و لذت‌بخش ‏برای گردشگران است. درمجموع، مؤلفه‌های یادشده در ‏بستر اینستاگرام به‌صورت جذاب و خوشایند برای مخاطبان بین‌المللی ‏بازنمایی شده‌اند ولی با توجه به ‏ظرفیت‌های پرتنوع و پرشمار فرهنگی ایران، این تصویر بازنمایی‌شده تصویری ناقص ‏است. به‌طوری‌که همچنان مؤلفه‌ها، عناصر ‏و ویژگی‌های فراوانی از بعد فرهنگی برند ملی کشور ایران نزد مخاطبان بین‌المللی در ‏بستر شبکه‌ی اجتماعی ‏اینستاگرام ناشناخته مانده‌اند.‏
    کلید واژگان
    ایران
    اینستاگرام
    بازنمایی
    برند ملی
    مؤلفه‌های فرهنگی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-11-21
    1403-09-01
    ناشر
    معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع) (نویسندة مسئول)، تهران، ایران
    استادیار گروه ارتباطات و رسانه، دانشکده‌ معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
    دانشیار گروه خط‌مشی‌گذاری عمومی، دانشکده‌ معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران

    شاپا
    1022-7180
    2645-3797
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/bmsp.2024.420629.1942
    https://qjmn.farhang.gov.ir/article_207616.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1123169

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب