فصلنامه اندازه گیری تربیتی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
- 
اعتباریابی و بررسی تغییرناپذیری جنسیتی مقیاس رضایت از زندگی ریورساید (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2025-03-21)در طی بیش از سه دهه، مقیاس رضایت از زندگی (SWLS; Diener et al., 1985) مورد استفاده قرار گرفته است. اما در این مدت تغییراتی در تفسیر رضایت از زندگی ایجاد شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس رضایت از ...
 
- 
ویژگیهای روانسنجی ابزار طرح سنجش اولیه کودکان برای ورود به  دبستان (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2025-03-21)این پژوهش با هدف تبیین ویژگی های روان سنجی مقیاس سنجش اولیه کودکان بدو ورود به دبستان صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش نو آموزان بدو ورود به دبستان در سطح شهر شیراز می باشد. در راستای انجام این تحقیق 200 دانش آموز اول ...
 
- 
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی انگیزههای استفاده از هوش مصنوعی در دانشجویان (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2025-03-21)هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی انگیزههای استفاده از هوش مصنوعی در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در ...
 
- 
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه انگیزهسازهای رفتارهای خودآسیبزای تحصیلی در نوجوانان تیزهوش ایرانی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2025-03-21)مرور پیشینة چالش فزایندة تیزهوشان کمتر موفق سبب شده است که تعداد زیادی از محققان علاقهمند به قلمرو مطالعاتی روانشناسی تیزهوشی، وارسی انگیزانندههای عضویت سرآمدان به گروه مزبور را در صدر اولویتهای تحقیقاتی خود تعریف کنند. ...
 
- 
بررسی کنش افتراقی سؤالات زبان انگلیسی آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی نسبت به جنسیت به منظور مقایسه آزمون والد، آزمون نسبت درستنمایی و نسبت درستنمایی بازبینیشده در مدل تشخیصی شناختی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2025-03-21)این پژوهش با هدف مقایسه روشهای شناسایی کنش افتراقی سؤال در مدلهای تشخیصی شناختی بر روی سؤالات درس زبان انگلیسی آزمون کارشناسی ازشد مجموعه روانشناسی بر اساس جنسیت انجام شد. نمونه تحقیق شامل 2455 داوطلب زن و 919 داوطلب مرد ...
 
- 
کاربرد روش های همترازسازی مبتنی بر نظریه کلاسیک آزمون در نمونه های با حجم کم: انتخاب و شناسایی رویکرد بهینه (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2025-03-21)همترازسازی فرمهای جدید یک آزمون با فرم های قبلی یکی از موضوعات مهم و پرکاربرد در امر سنجش و اندازهگیری است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه و ارزیابی روشهای همترازسازی در قالب الگوی گروههای تصادفی بر مبنای نظریه کلاسیک آزمون ...
 
- 
اعتباریابی مقیاس صمیمیت غیرکلامی معلم در کلاس درس (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2024-12-21)صمیمیت معلم در ارتباط با دانشآموزان یکی از عوامل مؤثر بر آموزش و یادگیری است. بخشی از رابطه صمیمانه و یا بیواسطه معلم در ارتباط با دانشآموزان جنبه غیرکلامی دارد و تاکنون برای این رفتار مقیاسی در ایران اعتباریابی نشده ...
 
- 
مقیاس جامع الکترونیکی سلامتروانشناختی بانوان ایرانی: ساخت یک ابزار بومی دوبعدی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2024-12-21)به دلیل اهمیت انکارناپذیر سلامتروانشناختی بانوان و مادران در جامعه و همچنین نبود ابزار بومی برای ارزیابی سلامتروانشناختی ایشان، این مطالعه با هدف تهیه نسخه الکترونیکی ابزارای دوبعدی (بهزیستی روانشناختی و مشکلات ...
 
- 
تبیین تجربه زیسته مادران با داشتن دو فرزند پیاپی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2024-12-21)پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربه زیسته مادران با داشتن دو فرزند پیاپی انجام گردید . پژوهش حاضر از نوع رویکرد پدیدار شناسی می باشد که با استفاده از تحلیل مضمون انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته است که تعداد 32 ...
 
- 
بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم تجدیدنظرشده پرسشنامه مهارتهای اجرایی (ESQ-R) (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2024-12-21)هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم تجدیدنظرشده پرسشنامه مهارتهای اجرایی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای ایران ...
 
- 
بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس انگیزه خواندن (RMQ) در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2024-12-21)چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه انگیزه خواندن انجام شده. طرح پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای پیمایشی و توسعه ابزار به شمار میآید. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم شهرستان یزد بود. ...
 
- 
شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در اثربخش بودن آموزش مهارتی با استفاده از روشهای دلفی فازی و بهترین - بدترین فازی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2024-12-21)شاخصها و معیارهای زیادی در اثربخش بودن آموزش مهارتی وجود دارد تا فرد آموزش دیده بتواند بعد از آموزش وارد بازار کار شود.این شاخصها و زیرشاخصها باید جنبه عملیاتی داشته باشند و برای اساس روشهای نوین وزن دهی و رتبه بندی ...
 
- 
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ذهنیت تفکر طراحی: رویکرد شناختی در آموزش معماری (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ذهنیت تفکر طراحی در برنامههای درسی دانشجویان دارای دروس طراحی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری ...
 
- 
هنجاریابی ایرانی مقیاس تنظیم هیجان های کودک با کمک والدین (PACER) (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)هدف از اجرای این پژوهش، تعیین عاملهای مقیاس تنظیم هیجانهای کودک با کمک والدین (PACER) در والدین دارای فرزند زیر ده سال و هنجاریابی ایرانی آن بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی و جامعه پژوهش شامل همه والدین دارای ...
 
- 
مقیاس یادگیری خودراهبر برای دانشجویان: روایی، پایایی و تغییرناپذیری اندازهگیری (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)توانش یادگیری خودراهبر، که در پاسخ به تغییرات سریعِ جوامع مدرن، به مثابة یک مهارتِ بقا، نقش میآفریند، در بسیاری از کشورهای جهان، به عنوانِ یکی از هدفهای اصلی آموزشی، تلقی میشود. بنابراین، این پژوهش با هدف تحلیل ویژگیهای ...
 
- 
بررسی و انطباق ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابله موقعیتی در دانشجویان (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)با توجه به اهمیت راهبردهای مقابلهای و تمایل پاسخدهندگان و پژوهشگران به فرمهای کوتاه و جامع، در پژوهش حاضر به بررسی و انطباق ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابلهی موقعیتی پرداخته شد. باتوجه به اهداف و ...
 
- 
الزامات همترازسازی نمرات در نسخههای جایگزین آزمونهای سرنوشتساز: مورد مطالعه آزمون سراسری داوطلبان زبانهای خارجی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)برگزاری دو نوبت آزمون سراسری در یک سال مستلزم ساخت نسخههای جایگزین و همترازسازی نمرات آنها است. همترازسازی نسخههای جایگزین نیازمند برقراری الزامات خاصی است. در آزمونهای سرنوشتساز به علت مسائل امنیتی امکان اجرای آزمایشی ...
 
- 
مخاطره الگوریتم متروپلیس هستینگز روبینز مونرو در مدلهای چندارزشی چندبعدی نظریه سوال پاسخ با در نظر گرفتن نقش داده های گمشده (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)کارایی و سوگیری برآورد پارامترها، در اندازه گیری های علوم رفتاری یکی از مهمترین موضوعات روانسنجی است. وجود الگوریتم های گوناگون مانند MHRM و کاربرد آنها در آزمونهای دارای داده گمشده، یکی از چالشهای موجود در حوزه مدل های ...
 
- 
بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس قدرت زناشویی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2023-12-22)مقیاس قدرت زناشویی، یک مقیاس خودگزارشی است که از دو زیرمقیاس فرایند قدرت و پیامد قدرت تشکیل شده است و تا به امروز در نمونه ایرانی مورداستفاده قرار نگرفته است. هدف پژوهش حاضر، تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس قدرت ...
 
- 
روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2023-12-22)پژوهش حاضر بهمنظور تعیین «روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری شهر تهران» انجام شد. روش این پژوهش که در حیطه طرحهای روانسنجی است، زیرمجموعهای از مطالعات روششناختی است ...
 



