روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری
(ندگان)پدیدآور
شیری امین لو, مرضیهشریفی درآمدی, پرویزخلعتبری, جواد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر بهمنظور تعیین «روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری شهر تهران» انجام شد. روش این پژوهش که در حیطه طرحهای روانسنجی است، زیرمجموعهای از مطالعات روششناختی است از بین جامعه آماری تحقیق که تمامی دانشآموزان مشغول به تحصیل دوره ابتدایی (کلاسهای اول تا سوم) در سال تحصیلی 98-97 استان تهران بودند، تعداد 800 نفر شامل؛400 نفر دانشآموز با ناتوانی یادگیری که در مراکز دولتی و غیردولتی "آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری" پرونده تشخیصی با عنوان (SLD) داشتند، با استفاده از روش هدفمند و در دسترس و 400 نفر دانشآموز معمولی، با روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان (2014) بوده است. در راستای پاسخگویی به سؤالات تحقیق، با تأکید بر روش نقاط بُرش برای بروز و عدم بروز از روش ضریب حساسیت و وضوح گرایی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که آزمونهای واژگان و اطلاعات (از مقیاس فهم کلامی)، محاسبات (از مقیاس استدلال سیال) و ظرفیت عدد مستقیم، ظرفیت عدد معکوس، ظرفیت عدد متوالی، ظرفیت تصویر و توالی عدد- حرف (از مقیاس حافظه فعال) دارای روایی تشخیصی هستند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان دارای روایی تشخیصی است و میتواند دانشآموزان با ناتوانی یادگیری را از دانشآموزان هنجاری (معمولی) تشخیص دهد.
کلید واژگان
دانش آموزان با ناتوانی یادگیریروایی تشخیصی
نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2023-12-221402-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستاد گروه روانشناسی- کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
دانشیار روانشناسی عمومی، دانشگاه تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
شاپا
2252-004X2476-6240



