• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 15, شماره 57
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 15, شماره 57
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی و انطباق ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابله‌ موقعیتی در دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    شریفی فرد, سیدعلییارمحمدی واصل, مسیبعلی بابایی, گلنازنبی زاده, صفدرجاودان, زهرا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به اهمیت راهبردهای مقابله‌ای و تمایل پاسخ‌دهندگان و پژوهشگران به فرم‌های کوتاه‌ و جامع، در پژوهش حاضر به بررسی و انطباق ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابله‌ی موقعیتی پرداخته شد. باتوجه ‌به اهداف و موضوع، روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل عاملی است. جامعه آماری، تمامی دانشجویان دانشگاه‌های شهرستان مشهد بودند که از این جامعه و به شیوه‌ نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای 660 نفر انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به ابزارها شامل پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابله‌ موقعیتی (SCSBQ-28)، مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف (RPWS-18) و مقیاس رضایت از زندگی تک سوالی (SLSS-1) پاسخ دادند. در ادامه، تعداد 47 شرکت‌کننده به عنوان داده ناقص و پرت شناسایی شدند. بنابراین نمونه نهایی مطالعه 613 شرکت‌کننده بود. نتایج، 14 عاملی بودن پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابله‌ موقعیتی را مورد تایید قرار داد. هم‌چنین روایی همگرا و واگرا در مورد ابعاد و کل پرسشنامه با بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از زندگی مطلوب گزارش شد. آلفای کرونباخ ابعاد بین 63/0 تا 86/0 و کل پرسشنامه نیز 76/0 محاسبه شد که مطلوب می‌باشد. بنابراین پژوهشگران و بالینگران با توجه به ابعاد چهارده‌گانه، جامع بودن، و کوتاه بودن این ابزار نسبت به ابزارهای مشابه در عین جامع بودن، می‌توانند از این پرسشنامه در مطالعات علمی و بررسی‌های بالینی، استفاده نمایند.
    کلید واژگان
    سنجه‌های روان‌شناختی
    ویژگی‌های روان‌سنجی
    هنجارسازی
    راهبردهای مقابله‌ای

    شماره نشریه
    57
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    استاد گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2024.72550.3448
    https://jem.atu.ac.ir/article_18239.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1145654

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب