بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس انگیزه خواندن (RMQ) در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
خلیلی زارچی, مجتبیشهنی ییلاق, منیژه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه انگیزه خواندن انجام شده. طرح پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای پیمایشی و توسعه ابزار به شمار میآید. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم شهرستان یزد بود. شرکت کنندگان شامل یک گروه نمونه 300 نفری از دانش آموزان پایه ششم شهر یزد سال تحصیلی 1401-1400 بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه انگیزش خواندن شیفل و شافنر (2016) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روشهای تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS26 و Smart PLS استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه از هفت عامل تشکیل شده و از شاخص های برازش مناسبی برخوردار است . ضرایب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و ابعاد آن بین 77/0 تا 92/0 نوسان داشت. در نهایت، نسخه فارسی پرسشنامه "انگیزش خواندن"، برای سنجش دلایل مختلفی که دانش آموزان ایرانی به خواندن میپردازند، از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در موقعیت های پژوهشی، آموزشی و بالینی استفاده کرد .
کلید واژگان
پرسشنامه انگیزش خواندنپایایی؛ روایی
ساختار عاملی
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
زارچ، خیابان معلم، کوچه شهید مختاری، منزل محمدرضا خلیلیاستاد دانشکده روانشناسی و تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
شاپا
2252-004X2476-6240



