هنجاریابی ایرانی مقیاس تنظیم هیجان های کودک با کمک والدین (PACER)
(ندگان)پدیدآور
زاهدی, زهرامحمدی, کوروشدست باز, انورعزیزی, آرمان
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از اجرای این پژوهش، تعیین عاملهای مقیاس تنظیم هیجانهای کودک با کمک والدین (PACER) در والدین دارای فرزند زیر ده سال و هنجاریابی ایرانی آن بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی و جامعه پژوهش شامل همه والدین دارای فرزند زیر ده سال، در شهرستان سنندج در سال 1401 بود. از بین آنها با استفاده از قاعده کلاین و به روش نمونهگیری در دسترس 370 نفر انتخاب شدند. مقیاس تجدید نظر شده تنظیم هیجانات کودک با کمک والدین (PACER) پس از ترجمه و احراز روایی محتوایی، در نمونه مورد پژوهش اجرا شد. با استفاده از تحلیل عاملی به روش مؤلفههای اصلی تعداد 10 عامل به عنوان عاملهای اصلی مقیاس مشخص شد و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی عوامل مشخص شده، تأیید شدند. عاملهای تعیین شده (تعهد رفتاری، حل مسئله، حمایتهای اجتماعی،نشخوار فکری، حواس پرتی، ارزیابی مجدد، پذیرش، سرکوبی بیانی، برون فکنی و اجتناب) دارای ضریب پایایی از 88/0 تا 96/0 بودند و ضریب آلفای کلی مقیاس 94/0 به دست آمد. همگرایی پرسشنامه هم با پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس (2003) تایید شد. نتایج پژوهش نشان داد که این مقیاس از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری مناسب در زمینه مشاوره کودک و خانوادهدرمانی در ایران استفاده کرد.
کلید واژگان
تنظیم هیجانهای کودک با حمایت والدینتعهد رفتاری
سرکوبی هیجانی
پذیرش هیجانی
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندر عباس، ایراناستادیار گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه هرمزگان
گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
دکتری مشاوره دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2252-004X2476-6240



