• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 15, شماره 57
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 15, شماره 57
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    هنجاریابی ایرانی مقیاس تنظیم هیجان های کودک با کمک والدین (PACER)

    (ندگان)پدیدآور
    زاهدی, زهرامحمدی, کوروشدست باز, انورعزیزی, آرمان
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از اجرای این پژوهش، تعیین عامل‌های مقیاس تنظیم هیجان‌های کودک با کمک والدین (PACER) در والدین دارای فرزند زیر ده سال و هنجاریابی ایرانی آن بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی و جامعه پژوهش شامل همه والدین دارای فرزند زیر ده سال، در شهرستان سنندج در سال 1401 بود. از بین آن‌ها با استفاده از قاعده کلاین و به روش نمونه‌گیری در دسترس 370 نفر انتخاب شدند. مقیاس تجدید نظر شده تنظیم هیجانات کودک با کمک والدین (PACER) پس از ترجمه و احراز روایی محتوایی، در نمونه مورد پژوهش اجرا شد. با استفاده از تحلیل عاملی به روش مؤلفه‌های اصلی تعداد 10 عامل به عنوان عامل‌های اصلی مقیاس مشخص شد و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی عوامل مشخص شده، تأیید شدند. عامل‌های تعیین شده (تعهد رفتاری، حل مسئله، حمایت‌های اجتماعی،نشخوار فکری، حواس پرتی، ارزیابی مجدد، پذیرش، سرکوبی بیانی، برون فکنی و اجتناب) دارای ضریب پایایی از 88/0 تا 96/0 بودند و ضریب آلفای کلی مقیاس 94/0 به دست آمد. همگرایی پرسشنامه هم با پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس (2003) تایید شد. نتایج پژوهش نشان داد که این مقیاس از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری مناسب در زمینه مشاوره کودک و خانواده‌درمانی در ایران استفاده کرد.
    کلید واژگان
    تنظیم هیجان‌های کودک با حمایت والدین
    تعهد رفتاری
    سرکوبی هیجانی
    پذیرش هیجانی

    شماره نشریه
    57
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندر عباس، ایران
    استادیار گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه هرمزگان
    گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
    دکتری مشاوره دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2024.71058.3415
    https://jem.atu.ac.ir/article_18237.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1145656

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب