فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
نگاهی راهبردی به برنامه درسی شیمی دوره متوسطه دوم: فاصله وضع مطلوب و موجود
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)هدف پژوهش حاضر بررسی برنامه درسی شیمی دوره متوسطه دوم ایران با رویکرد راهبردی بود. نوع پژوهش کاربردی و روش تحقیق، ترکیبی از نوع اکتشافی بوده است. جامعه پژوهش را در بخش کیفی، متخصصان برنامه درسی و اساتید آموزش شیمی ایران ...
-
بررسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)بهزیستی اجتماعی به عملکرد فرد در جامعه و کیفیت روابط با دیگران میپردازد و توجه برنامه درسی مدارس به آن حائز اهمیت است. ازاینرو هدف پژوهش پیش رو تحلیل کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی ...
-
کاوش در مباحث آماری کتابهای دوره دوم متوسطه بر اساس مغالطات آماری
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)نفوذ هرگونه مغالطه در آمارها با توجه به کاربرد آمار در زندگی انسانهای امروزی میتواند آمار را تبدیل به یک سلاح مخرب و زیانبار کند. روشهای ایجاد مغالطه در آمار اغلب ثابت است و آگاهی از این روشها میتواند سبب شکلگیری تفکر ...
-
مطالعه پدیدارشناسانه تجربه زیسته دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان از مشارکت و همدلی مردمی برای مدیریت بحران کرونا(از منظر آثار تربیتی)
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)هدف پژوهش حاضر مطالعه پدیدارشناسانه تجربه زیسته دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان از مشارکت و همدلی مردمی، برای مدیریت بحران کرونا، از منظر آثار تربیتی بود. پژوهش با رویکرد پدیدارشناختی انجام شده است. دادهها از طریق یک ...
-
بررسی تجارب زیستۀ معلمان و مدیران از مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی (مطالعه ای پدیدارشناسانه)
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)هدف از انجام دادن این پژوهش، دستیابی به تجارب معلمان و مدیران در زمینۀ مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی است. مطالعه حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی با نمونهگیری هدفمند و از طریق مصاحبه ژرفنگر با 18 نفر از معلمان و ...
-
مدلیابی رابطه تفکر خلاق و سازگاری اجتماعی با مسئولیتپذیری محیطزیستی با تأکید بر نقش میانجی استقلال شخصیتی در میان دانش آموزان دوره متوسطه دوم
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)هدف از پژوهش حاضر مدلیابی رابطه تفکر خلاق و سازگاری اجتماعی با مسئولیتپذیری محیطزیستی با تأکید بر نقش میانجی استقلال شخصیتی در میان دانشآموزان دوره متوسطه دوم بود. روش اجرای پژوهش توصیفی-پیمایشی و طرح پژوهش همبستگی ...
-
بررسی انتقادی مدعای تقابل فهم و اقرار در تربیت دینی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)تربیت دینی به معنای پرورش ایمان، رویکردی دیرین است. از دهه 1950 این رویکرد با انتقاداتی مواجه شده است. منتقدان از منظر سکولاریستی و پلورالیستی براین باورند که در تربیت دینی، فهم حاصل نمیشود و هدف، عبارت است از اقرار و ...
-
تأملی در دستاوردهای تربیتی خلق محتوای الکترونیکی با مشارکت دانش آموزان دوره ابتدایی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)با توسعه محیطهای یادگیری الکترونیکی و ترکیب آنها در محیطهای یادگیری حضوری، برخی از معلمان برای طراحی فعالیتهای یادگیری از این محیطها استفاده میکنند. استفاده از ظرفیتهای این محیطها میتواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش ...
-
طرح تربیتی «مراقبت پدرانه» در مدرسه: ماهیت و مفاهیم زیرساز
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)در نهاد مراقبت پدرانه، فردی برای مراقبت و پیگیری امور عدهای از دانشآموزان در مدرسه در نظر گرفته میشود. این نهاد ابتدا در مدارس کلیسا به وجود آمد و در ادامه دچار تحولاتی شد. با بررسی ریشههای تاریخی و تحلیل مفهوم «مراقبت ...
-
شناسایی ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح از دیدگاه صاحب نظران
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)هدف پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح بود. رویکرد حاکم بر این پژوهش کیفی بود که برای پاسخ دادن به سؤالات پژوهش و متناسب با ماهیت موضوع پژوهش، از میان روشهای متفاوت کیفی، روشهای کتابخانهای و نظریه دادهبنیاد ...
-
شناسایی مؤلفه های فرهنگ یادگیری دانش آموزان (رویکردی سنتزپژوهی)
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای فرهنگ یادگیری دانشآموزان و به منظور تجمیع یافتههای پژوهشهای پیشین و ارائه چارچوبی جامع از فرهنگ یادگیری با بهکارگیری روش سنتزپژوهی (الگوی شش مرحلهای روبرتس) انجام شده است. قلمرو ...
-
تبیین شاخصهای توسعه حرفه ای معلمان بر مبنای اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و مبانی دینی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-12-01)توسعه حرفهای معلمان نقشی مهم در پویایی سیستمهای آموزشی دارد. از سویی شناخت شاخصهای اثرگذار بر توسعه حرفهای زمینه طراحی الگوهای جامع توسعه حرفهای را فراهم میسازد. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و ...
-
اثربخشی آموزش همدلی درکاهش نشانگان نافرمانی کودکان پیش دبستانی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-09-01)کودکان دارای نشانگان نافرمانی افرادی هستند که به دلیل مشکلات عاطفی و هیجانی رفتارهای بروننمود از خود بروز میدهند. یکی از متغیرهای تأثیرگذار در نحوه مراقبت از کودکان در برابر بسیاری از مشکلات بروننمود، همدلی است. پژوهش ...
-
راهکارهای مداخلهای مبتنی بر مدارس برای جلوگیری از آسیبهای مواجهه با پورنوگرافی در اینترنت در بین نوجوانان: یک تحقیق کیفی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-09-01)با توجه به گسترش دسترسی به اینترنت و فضای مجازی، نوجوانان بیش از پیش با محتوای جنسی نامتعارف یا پورنوگرافی در اینترنت مواجهاند که این امر موجب نگرانی والدین و مسئولان آموزشی و فرهنگی شده است، درحالیکه هیچ مداخله جدی و ...
-
طراحی مدل توسعه ورزش مدارس: رویکردی آمیخته
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-09-01)هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه ورزش مدارس بود که با طرح تحقیق آمیخته اکتشافی انجام شد. گردآوری اطلاعات در دو بخش کیفی(تحلیل مضمون) و بخش کمی(مدلسازی معادله ساختاری) انجام شد. از همین رو ابتدا از طریق مصاحبه عمیق و ...
-
تبیین سرزندگی تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-09-01)پژوهش حاضر با هدف تبیین سرزندگی تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با میانجیگری خودکارآمدی انجام شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از همۀ دانشآموزان دختر دوره متوسطۀ دوم ...
-
تأثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر اسنادهای شخصی و اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر دورۀ متوسطه
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-09-01)هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر اسنادهای شخصی و اضطراب ریاضی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطه بود. طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همۀ دانشآموزان ...
-
تجارب معلمان از مقاومت دانشآموزان در برابر هنجارهای مدرسه
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-09-01)هدف پژوهش حاضر توصیف تجارب زیسته معلمان از مقاومت دانشآموزان در برابر هنجارهای مدرسه بود. این پژوهش به روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. بهمنظور احصای تجارب، 15 نفر از معلمان با روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن ...
-
ارزشیابی سطح دانش دانشجویان رشته علوم تربیتی از مبانی تعلیم و تربیت: یک زمینه یابی عرضی-مقطعی
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-09-01)گرچه علوم تربیتی یک علم مستقل است، اما این قلمرو علمی همواره از مفاهیم، روشها، یافتهها و رویکردهای دیگر قلمروهای دانش مانند فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی و تاریخ بهرهمند شده است، دیسیپلینهایی که آنها را به عنوان مبانی ...
-
اثربخشی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان
(وزارت آموزش و پرورش, 2024-09-01)این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشآموزان انجام شده است. پژوهش به صورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه ...



