• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 40, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 40, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    گودرزی, مهدیمعاضدیان, آمنهاسدزاده, حسنصداقت, مستوره
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانش‌­آموزان انجام شده است. پژوهش به صورت نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش­­‌آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌­آموزان پسر پایه هشتم آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران بود که در سال تحصیلی  99-1398 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه آماری روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه‌­ای به کارگرفته شد و دو کلاس یکی گروه آزمایش (32 نفر) و دیگری گروه کنترل (32 نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) با روایی صوری و پایایی در بازآزمایی (0/73) و آلفای کرونباخ در انگیزش درونی (0/84)، بیرونی (0/86) و بی‌انگیزگی (0/67) و پرسشنامه­ سرزندگی تحصیلی دهقانی­‌زاده و حسین‌­چاری (1391) با روایی همبستگی هر گویه با نمرۀ کل0/54 تا 0/64 و آلفای کرونباخ  0/77، ابزارهای پژوهش بودند. الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی را معلم برای یک سال تحصیلی در گروه آزمایش اجرا کرد و گروه کنترل این الگوی تدریس را دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد انگیزش درونی (0/05> 50/057P=(54و1) F)، انگیزش بیرونی (0/01>37/103P =(54و1)F) و بی‌­انگیزشی (0/01>56/751P =(54و1)F) و سرزندگی تحصیلی (0/01> 62/514P = (54 و1)F) به صورت معنادار تحت تأثیر اجرای الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی قرار گرفته‌­اند. با توجه به یافته­‌ها می­‌توان نتیجه­ گرفت که الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، بی­‌انگیزشی و سرزندگی تحصیلی در دانش‌­آموزان مؤثر است.
    کلید واژگان
    الگوی تدریس
    انگیزش تحصیلی
    سرزندگی تحصیلی
    معنای زندگی
    تخصصي

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-09-01
    1403-06-11
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش

    شاپا
    1017-4133
    URI
    http://qjoe.ir/article-1-2539-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1123107

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب