اثربخشی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
گودرزی, مهدیمعاضدیان, آمنهاسدزاده, حسنصداقت, مستوره
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشآموزان انجام شده است. پژوهش به صورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان پسر پایه هشتم آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه آماری روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به کارگرفته شد و دو کلاس یکی گروه آزمایش (32 نفر) و دیگری گروه کنترل (32 نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) با روایی صوری و پایایی در بازآزمایی (0/73) و آلفای کرونباخ در انگیزش درونی (0/84)، بیرونی (0/86) و بیانگیزگی (0/67) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) با روایی همبستگی هر گویه با نمرۀ کل0/54 تا 0/64 و آلفای کرونباخ 0/77، ابزارهای پژوهش بودند. الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی را معلم برای یک سال تحصیلی در گروه آزمایش اجرا کرد و گروه کنترل این الگوی تدریس را دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد انگیزش درونی (0/05> 50/057P=(54و1) F)، انگیزش بیرونی (0/01>37/103P =(54و1)F) و بیانگیزشی (0/01>56/751P =(54و1)F) و سرزندگی تحصیلی (0/01> 62/514P = (54 و1)F) به صورت معنادار تحت تأثیر اجرای الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی قرار گرفتهاند. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، بیانگیزشی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان مؤثر است.
کلید واژگان
الگوی تدریسانگیزش تحصیلی
سرزندگی تحصیلی
معنای زندگی
تخصصي
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-09-011403-06-11



