• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 40, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 40, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    افتخاری, جابرمسلمی, فهیمهافتخاری, حجتسماوی, سید عبدالوهاب
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بهزیستی اجتماعی به عملکرد فرد در جامعه و کیفیت روابط با دیگران می‌­پردازد و توجه برنامه درسی مدارس به آن حائز اهمیت است. از­این‌­رو هدف پژوهش پیش رو تحلیل کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی است. روش پژوهش، تحلیل محتوا، دامنه پژوهش سه جلد کتاب درسی دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1400-1399 و ابزار پژوهش فرم تحلیل محتوا باتوجه به مؤلفه­‌های بهزیستی اجتماعی کیز بود. براساس نظریه کیز، بهزیستی اجتماعی شامل پنج مؤلفۀ انسجام، همبستگی، پذیرش، مشارکت و شکوفایی است که پس از مشخص‌­کردن واحد تحلیل، فراوانی هر مؤلفه­ در کتابهای مورد نظر محاسبه و با روش آنتروپی شانون مورد تجزیه‌­و­تحلیل قرار گرفته است. به‌­صورتی ­که پس از بهنجار­کردن فراوانی مؤلفه­‌ها، مقدار بار اطلاعاتی را محاسبه­‌کرده و درنهایت ضریب اهمیت به­‌دست آمده است. یافته‌­های پژوهش حاکی از این بود که در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه انسجام، پذیرش و مشارکت و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه همبستگی و شکوفایی است. با وجود این می‌­توان گفت توزیع مؤلفه‌­های بهزیستی اجتماعی در کتابهای یادشده تاحدودی متعادل و متوازن است اما باتوجه به نقش اساسی آموزش‌­و­پرورش در پیشرفت جامعه و توسعه بهزیستی اجتماعی پیشنهاد می­‌شود که ضمن بازنگری برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه به مؤلفه‌­هایی که کمتر پرداخته شده است توجه بیشتری شود.
    کلید واژگان
    بهزیستی اجتماعی
    تحلیل محتوا
    دوره اول متوسطه
    کیز
    مطالعات اجتماعی
    تخصصي

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-12-01
    1403-09-11
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش

    شاپا
    1017-4133
    URI
    http://qjoe.ir/article-1-2990-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1123125

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب