بررسی تجارب زیستۀ معلمان و مدیران از مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی (مطالعه ای پدیدارشناسانه)
(ندگان)پدیدآور
احمدحیدری, سیده پرستوبارخدا, سید جمالشیربگی, ناصر
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام دادن این پژوهش، دستیابی به تجارب معلمان و مدیران در زمینۀ مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی است. مطالعه حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی با نمونهگیری هدفمند و از طریق مصاحبه ژرفنگر با 18 نفر از معلمان و مدیران سطح شهر سنندج انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود. تجزیهوتحلیل متن مصاحبهها با روش دیکلمن و همکاران (1989) صورت پذیرفته است. یافتههای حاصل از تجارب معلمان و مدیران شامل 33 مضمون فرعی و 6 مضمون اصلی بود که شامل تعامل سازنده با محیط دانشآموزان، تعامل سازنده با همکاران، حفظ ظاهر و رفتار فردی، ناآگاهی و بیتفاوتی اعضای جامعه مدرسه، عمل در چارچوب قوانین و مقررات و درگیرشدن در مسائل فردی دانشآموزان است. میتوان نتیجه گرفت که معلمان با حفظ و تلاش در راستای رفتارهای فردی خود عاملانی در جهت رشد و شکوفایی دانشآموزان در مقام الگو هستند، اما این تجربه از مسئولیتپذیری در رشد و پیشرفت خود معلمان و مدیران نیز مؤثر است و اینکه فقط التزام عملی در چارچوب قوانین سازمانی حد تمام و کمال در مسئولیتپذیری اجتماعی نیست، بلکه معنای واقعی آن فراتر رفتن از حد وظیفه است.
کلید واژگان
تجارب زیستهمعلمان و مدیران
مسئولیتپذیری اجتماعی
تخصصي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-12-011403-09-11



