دوره 40, شماره 4
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
آمادهسازی دانشآموزان برای آینده: بررسی مؤلفههای آمادگی شغلی در کتابهای درسی شیمی سال آخر دوره متوسطه ایران، ترکیه و مالزی
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)در پژوهش حاضر به بررسی محتوای کتابهای درسی شیمی سال آخر دوره متوسطه دوم کشورهای ایران، ترکیه و مالزی از نظر توجه به مؤلفههای آمادگی شغلی پرداخته شده است. روش پژوهش کاربردی-توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری کتابهای ...
-
ارائه مدل ساختاری کمک طلبی بر اساس خودتعیین گری و شکفتگی با میانجیگری درگیری تحصیلی دانش آموزان
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطۀ کمکطلبی با خودتعیینگری و شکفتگی با میانجیگری درگیری تحصیلی، به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 ...
-
ارزشیابی کیفیت برنامههای آموزش تلویزیونی در ارائه دروس ریاضیات و علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی در شرایط کووید-19
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت برنامههای آموزش تلویزیونی دروس ریاضیات و علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 انجام گرفته و نوع پژوهش ارزشیابانه است. جامعه آماری، همه جلسات تدریس تلویزیونی دروس ...
-
ارائۀ الگوی تربیت شهروندی اسلامی مبتنی بر مطالعات نظری به روش فراترکیب
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی تربیت شهروندی اسلامی از طریق سازماندهی، تلخیص و ارزشیابی متون و دادههای مطالعات انجام شده و احصای پیام مشترک اصلی و پنهان پژوهشهای انجامشده در حوزۀ تربیت شهروندی اسلامی بهمنظور کاربردی کردن ...
-
تحلیل موقعیتی برنامه درسی اجراشدۀ آموزش ریاضی به صورت مجازی از دیدگاه دانشجو-معلمان دورۀ کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف از این پژوهش بررسی برنامه درسی اجراشدۀ آموزش ریاضی در دوره کرونا از دیدگاه دانشجو-معلمان دورۀ کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل موقعیتی درسال تحصیلی 1401-1400 انجام ...
-
شناسایی مهمترین مسائل آموزشی معلمان و کاوش راهکارهایی برای آنها در اجرای برنامههای درسی دورۀ ابتدایی
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)پژوهش حاضر در پی شناسایی مهمترین مسائل آموزشی معلمان دورۀ ابتدایی در کلاسهای تکپایه و یافتن راهکارهایی برای کاهش آنها در اجرای برنامههای درسی بوده است. به این منظور طی دو مرحله با روش پژوهش پیمایشی و از طریق پرسشنامه ...
-
بررسی تطبیقی مؤلفه های برنامه درسی تعالی حرفه ای مدرسان تربیت معلم فنلاند، سنگاپور و ایران: نقاط اشتراک و تمایز
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)مدرسان خبره نقش اساسی در کیفیت بخشیدن به فرایند تربیت معلم دارند و توجه به بازاندیشی و تدوین برنامههای درسی تعالی حرفهای مدرسان امری ضروری است. بهرهگیری از شیوه پژوهش تطبیقی برای دسترسی به تجارب آموزشی کشورهای پیشرو ...
-
شناسایی و اولویتبندی ابعاد و مؤلفه های برنامه درسی لایه ای مبتنی بر روش دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)این پژوهش به منظور شناسایی و اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای الگوی برنامهدرسی لایهای برمبنای روش دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی انجام شده است. برای این هدف از شیوه دلفی فازی استفاده شده که یکی از روشهای مؤثر دستیابی ...
-
بررسی و شناسایی اهداف و ضرورت یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و ضرورت یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی انجام شده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه 15 نفر از متخصصان حوزۀ یادگیری، کارشناسان فناوری و ...
-
طراحی و تدوین مدل اجرای مطلوب جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تربیت بدنی با رویکرد نظریه داده بنیاد
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)یکی از سازوکارهای کیفیتبخشی و تقویت درس تربیت بدنی در مدارس اجرای جشنواره الگوهای برتر تدریس است. ﻫﺪف پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی و تدوین مدل اجرای مطلوب جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تربیت بدنی و ارائه راهکارهایی برای بهبود اجرای ...
-
تأثیر به کارگیری تفکر طراحی در برنامه درسی کار و فناوری روی عادتهای ذهنی دانش آموزان
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش برنامه درسی کار و فناوری با تأکید بر رویکرد تفکر طراحی بر عادتهای ذهنی دانشآموزان انجام شده است. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری ...
-
طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی علوم تجربی بر مبنای نظریه کنشگر- شبکه در محیط یادگیری شبکه در دوره متوسطه اول
(وزارت آموزش و پرورش, 2025-02-01)هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی علوم تجربی دوره متوسطه اول بر مبنای نظریه کنشگر – شبکه در محیط یادگیری مبتنی بر شبکه بوده است. برای انجام دادن این پژوهش روش تحقیق آمیخته اکتشافی بهکار رفته است. ...



