کاوش در مباحث آماری کتابهای دوره دوم متوسطه بر اساس مغالطات آماری
(ندگان)پدیدآور
حیدری علمدارلو, امینکریمی, محمدحسنشمشیری, بابکخوشبخت, فریبا
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
نفوذ هرگونه مغالطه در آمارها با توجه به کاربرد آمار در زندگی انسانهای امروزی میتواند آمار را تبدیل به یک سلاح مخرب و زیانبار کند. روشهای ایجاد مغالطه در آمار اغلب ثابت است و آگاهی از این روشها میتواند سبب شکلگیری تفکر انتقادی نسبت به آمارها شود. بیشک کتابهای درسی یکی از مهمترین ابزارهای آگاهیبخش برای انسانهای امروزی است. در همین راستا پژوهش حاضر در پی بررسی این موضوع است که مباحث آماری کتابهای دوره دوم متوسطه چگونه با مغالطههای آماری برخورد میکنند. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار و با رویکرد توصیفی-تفسیری صورت گرفته است. تحلیل در این پژوهش براساس مضامینی همچون مغالطههای ناشی از تبیینهای نادرست، ادعاهای بدون استدلال و مغالطههای استدلالهای ربطی صورت گرفته و اعتمادسازی به شیوۀ ایجاد یک مسیر ممیزی بوده است. اسناد هدف در این مطالعه فصول و مباحث آماری مندرج در کتابهای ریاضی سالهای دهم تا دوازدهم رشتههای علوم تجربی و انسانی و همچنین آمار و احتمال سال یازدهم ریاضی و فیزیک بوده است. یافتهها نشان دادند که از میان رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی و فیزیک، کمترین میزان آگاهیبخشی در زمینۀ مغالطات آماری مربوط به دو رشته علوم تجربی و ریاضی و فیزیک است. این در حالی است که در سالهای اخیر بیشترین استقبال دانشآموزان دوره اول متوسطه برای ادامه تحصیل در این رشتهها بوده است که خود هشداری به متصدیان آموزشی است که در آینده نزدیک بیشتر فارغالتحصیلان ما ممکن است به پذیرندگان بیچونوچرای آماری تبدیل شوند.
کلید واژگان
مغالطات آماریآمار
کتابهای درسی آمار
دوره دوم متوسطه
تخصصي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-12-011403-09-11



