• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 40, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 40, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی مؤلفه های فرهنگ یادگیری دانش آموزان (رویکردی سنتزپژوهی)

    (ندگان)پدیدآور
    فرج پور, نیلوفرپورشافعی, هادیاکبری بورنگ, محمد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌­های فرهنگ یادگیری دانش‌­آموزان و به منظور تجمیع یافته­‌های پژوهشهای پیشین و ارائه چارچوبی جامع از فرهنگ یادگیری با به­‌کارگیری روش سنتزپژوهی (الگوی شش مرحله‌­ای روبرتس) انجام شده است. قلمرو مطالعاتی شامل همه پژوهشهای علمی معتبر در زمینه فرهنگ یادگیری دانش‌­آموزان بود که تا سال 1398 (2019) در پایگاههای علمی معتبر منتشر شده‌­اند. معیارهای ورود و خروج پژوهشها به روند تحلیل، به­‌کارگیری روشهای کمی و کیفی معتبر، پژوهش روی جامعه دانش‌­آموزی، معتبر بودن مجلات و کفایت اطلاعات ارائه شده بود. در پژوهش حاضر از میان مطالعات شناسایی شده از طریق جستجوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی تعداد 13 پژوهش براساس معیارهای ورود و خروج برای تحلیل نهایی انتخاب شده است. به منظور گزارش و ثبت اطلاعات پژوهشها از فرم کاربرگ طراحی شدۀ پژوهشگران استفاده شده است. یافته­‌های مطالعات منتخب در سه سطح کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و برای کنترل اعتبار کدهای تنظیم شده و صحت یافته‌­ها از روش مرور همتایان استفاده شده است و برای اطمینان از نحوه کدگذاری­ از یک ارزیاب بیرونی برای کدگذاری مجدد یافته­‌ها استفاده شده است. میزان توافق میان کدگذاران با استفاده از ضریب کاپای کوهن 0/81 محاسبه شده است. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌­ها، فرهنگ یادگیری دانش­‌آموزان در 8 کد گزینشی، 31 کد محوری و 230 کد باز طبقه‌­بندی شده است. با توجه به یافته‌­های پژوهش، مؤلفه‌­های فرهنگ یادگیری دانش­‌آموزان شامل نظارت بر یادگیری، فعالیتهای یادگیری دانش‌­آموزان، دیدگا­ههای آموزشی معلم، مدیریت کلاس، نگرش دانش‌­آموزان، محیط یادگیری، تعاملات اجتماعی و رفتارهای آموزشی و یادگیری دانش‌­آموزان است.  
    کلید واژگان
    فرهنگ یادگیری دانش آموزان
    سنتزپژوهی
    مؤلفه های فرهنگ یادگیری
    تخصصي

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-12-01
    1403-09-11
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش

    شاپا
    1017-4133
    URI
    http://qjoe.ir/article-1-2446-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1123116

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب