• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 40, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت
    • دوره 40, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تجارب معلمان از مقاومت دانش‌آموزان در برابر هنجارهای مدرسه

    (ندگان)پدیدآور
    بهاری, پرویندلخوش, واقفیاری‌قلی, بهبودگل‌ محمد‌نژاد بهرامی, غلامرضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر توصیف تجارب زیسته معلمان از مقاومت دانش‌آموزان در برابر هنجارهای مدرسه بود. این پژوهش به روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. به‌منظور احصای تجارب، 15 نفر از معلمان با روش نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه­ نیمه­‌ساختاریافته و عمیق گردآوری و به روش هفت مرحله‌ای کلایزی، با نرم‌افزار MAXQDA 2020 تحلیل شدند. پس از بررسی معتبر بودن داده‌ها از سوی مشارکت‌کنندگان، 181 کد به‌دست آمد که در قالب 6 مضمون اصلی و 22 مضمون فرعی تلخیص شدند. یافته‌ها نشان دادند که نقض ارزشها (نقض قوانین آموزشی، نقض قوانین انضباطی، نقض ارزشهای اخلاقی و نقض ارزشهای اجتماعی)، صلاحیتهای معلمی (سبک تدریس، تعامل بین معلم و دانش‌آموز، فن کلاس‌داری، حفظ شأن و شخصیت دانش‌آموز و سعه صدر و گذشت)، اختلالات رفتاری در نوجوانی (رفتارهای ناسازگارانه، نیاز به توجه، قدرت­‌طلبی و تقلید و الگو‌پذیری)، عملکرد خانواده (بازخورد تربیت خانواده در مدرسه، انسجام خانواده، ضعف پیوند بین خانواده و مدرسه، نظارت خانواده‌ها و اختلاف طبقاتی خانواده‌ها)، تعامل نوجوان با همسال (تسلیم فشار همسالان و همنوا شدن با همسالان) و آسیبهای رسانه و فضای مجازی (تغییر ارزشها و ترویج رفتارهای ناسالم)، مهم‌ترین مضامین اصلی و فرعی در تجارب معلمان است. از این رو دانش‌آموزان با توجه به اختلالات رفتاری در نوجوانی، آسیبهای موجود در خانواده، مدرسه، گروه همسالان و فضای مجازی در برابر هنجارهای مدرسه مقاومت می‌کنند.
    کلید واژگان
    مقاومت در برابر هنجارها
    مدرسه
    معلمان
    پدیدارشناسی
    تخصصي

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2024-09-01
    1403-06-11
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش

    شاپا
    1017-4133
    URI
    http://qjoe.ir/article-1-2987-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1123109

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب