مطالعات برنامه درسی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
- 
سطوح ادراک دانشآموزان از مثال نقض (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)از لحاظ منطقی یافتن یک مثال نقض میتواند نادرستی یک گزارۀ ریاضی را نشان دهد، اما از دید دانشآموزان لزوماً اینگونه نیست. تشخیص و درک یک مثال نقض نیازمند مهارت و تسلط است. هدف این مطالعه بررسی سطوح درک دانشآموزان از مثال ...
 
- 
شناسایی الگوی غنی سازی برنامه درسی برای دانش آموزان دارای استعداد برتر در دوره دوم ابتدایی: پژوهش داده بنیاد (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)هدف این پژوهش شناسایی الگوی جاری غنی سازی برنامه درسی دانش آموزان دارای استعداد برتر در دوره دوم ابتدایی است و با روش داده بنیاد سیستماتیک انجام شد. مشارکتکنندگان 27 نفر از معلمان دوره دوم ابتدایی شهر بیرجند بودند که ...
 
- 
پدیدارشناسی تجارب زیسته دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از حضور در دورههای کارورزی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل ادراک و تجارب زیسته دانشجومعلمان از حضور در دورههای کارورزی است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی میباشد. جامعه مشارکتکنندگان شامل 24 دانشجومعلم ترم هشتم پردیس علامه طباطبایی دانشگاه ...
 
- 
تجربه زیسته معلمان و والدین دانشآموزان پایه اول دبستان از محاسن برنامه درسی قرآن (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)هدف از انجام پژوهش حاضر، فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة معلمان دورة ابتدایی و والدین دانشآموزان از محاسن برنامه درسی قرآن پایه اول دبستان در سالتحصیلی 1402- 1401 بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. ...
 
- 
طراحی الگوی شایستگیهای معلم پاسخگوی فرهنگی در دوره ابتدایی– رویکرد مرور تلفیقی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی شایستگیهای معلم پاسخگوی فرهنگی بود. از روش پژوهش مرور تلفیقی استفاده شد و با کلمات کلیدی ویژه جستجو فارسی و لاتین شامل آموزش فرهنگی معلمان، معلمان پاسخگوی فرهنگی، آموزش فرهنگی و تعلیم و تربیت ...
 
- 
مطالعه چرخه زندگی حرفه ای نومعلمان در نخستین سال تدریس (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)در این پژوهش، تجربه زیسته نومعلمان از بعد زندگی حرفهای که در دوران تربیتمعلم و اولین سال تدریس داشتهاند، بررسی شده است. پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی توصیفی اجرا و از مصاحبه نیمهساختاریافته برای ...
 
- 
گرههای ارزشیابی توصیفی در آموزش مجازی از نظر معلمان، والدین و دانشآموزان (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)مقاله حاضر با هدف تحلیل موانع اجرایی ارزشیابی کیفی-توصیفی در بستر مجازی از نظر معلمان و دانشآموزان دوره ابتدایی و با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی صورت گرفته است. میدان پژوهش حاضر کلیه معلمان و دانشآموزان دوره ...
 
- 
نقش واقعیت گسترده (مجازی، افزوده و ترکیبی) در برنامه درسی دانش آموزان با اختلال ریاضی، نارساخوانی و نارسانویسی: مرور نظاممند (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)این مطالعه به نارساخوانی، نارساحساب و نارسانویسی در افراد با نیازهای ویژه میپردازد که مانع از پردازش عددی، تشخیص کلمات و نوشتار شده که منجر به افتتحصیلی آنها میشود. ادغام واقعیت گسترده در برنامهدرسی به رفع این اختلالات ...
 
- 
بازاندیشی برنامه درسی در عصر هوش مصنوعی، از ابزار آموزشی تا بستر تمدنی: رهیافتی نو در جنبش چندبسترسازی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه برنامه درسی در تمدن هوش مصنوعی بود. این پژوهش به روش مرور نظامند انجام شد. جامعه آماری 109مقاله بین سال های 2020-2023 بود که 21 مقاله مرتبط به عنوان نمونه انتخاب شد. یافته ها نشان داد که رابطه ...
 
- 
واکاوی منابع توسعه و شکلگیری دانش فناورانه معلمان دوره ابتدایی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)پژوهش حاضر با هدف واکاوی منابع فرایند توسعه و شکلگیری دانش فناورانه معلمان دوره ابتدایی با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی و با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور صورت گرفت. روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ...
 
- 
تدوین الگوی آموزش کارآفرینی مبتنی بر درس ریاضی دوره دوم ابتدایی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)هدف مقاله حاضر، تدوین الگوی آموزش کارآفرینی مبتنی بر درس ریاضی بود. پژوهش با رویکرد کیفی و به روش دادهبنیاد انجام شد. دادهها در دو بخش شامل مرور سیستماتیک اسناد و مدارک و مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. در بخش اول ...
 
- 
مقایسه اثربخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری اکتشافی با تدریس عملکردی بر علاقه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری اکتشافی با روش تدریس عملکردی بر علاقه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه یازدهم در درس روانشناسی انجام شد. پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های ...
 
- 
اثربخشی کاربرد داشبوردهای واکاوی یادگیری در محیطهای یادگیری الکترونیکی همزمان بر ارتقای درگیری دانشجویان (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی کاربرد داشبورد واکاوی یادگیری در محیطهای یادگیری الکترونیکی همزمان بر افزایش درگیری دانشجویان در دوره روش تدریس بود. به این منظور، از روش شبهآزمایشی تک گروهی با پیشآزمون و پسآزمون استفاده ...
 
- 
تحلیل اکتشافی- ساختاری نارساییهای تدوین برنامههای درسی آموزش زبان دوم بر اساس معیارهای پساروش: ارائه راهبرد مطلوب (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)تغییرات پارادایمی و نظری در ابعاد گوناگون آموزش زبان دوم از رفع کامل نارساییهای رویکردهای سنتی آموزش عاجز مانده و حتی در برخی موارد مشکلات جدیدی را ایجاد کرده است. در این میان، تهیه، تدوین و اجرای برنامه درسی به عنوان ...
 
- 
تبیین مفهوم برنامه درسی خانواده محور (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)یکی از راهبردهای مطلوب برای تحقق اهداف نظامهای تعلیم و تربیت، مشارکت بین خانه و مدرسه است. زمینهساز این مشارکت، میتواند برنامه درسی خانوادهمحور و تکوین و تعالی پیوسته هویت دانشآموزان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی ...
 
- 
آینده آموزش سایه در ایران: فرصت ها و چالش ها برای نظام تعلیم و تربیت رسمی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)این پژوهش با هدف شناسایی فرصتها وچالشهای آموزش سایه برای نظام تعلیم وتربیت رسمی کشور ایران برمبنای تجارب زیسته معلمان، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان در این مطالعه، معلمان دوره ابتدایی ومتوسطه ...
 
- 
وضعیت جاری آموزشوپرورش در جهت پرورش شایستگیهای فراگیران دوره ابتدایی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت جاری آموزشوپرورش در جهت پرورش شایستگیهای فراگیران دوره ابتدایی بود. به این منظور از روش داده بنیاد و رویکرد اشتراوس و کوربین (2006) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معلمان و ...
 
- 
طراحی و اعتبار سنجی چارچوب پیشنهادی برنامه درسی دوره اول ابتدایی در مدارس عشایری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)هدف پژوهش ح طراحی و اعتبار سنجی چارچوب پیشنهادی برنامه درسی دوره اول ابتدایی در مدارس عشایری بود. روش پژوهش، تحلیل اسنادی کیفی است. جامعه پژوهشی، شامل تمامی متون مرتبط میشد که تعداد 234 سند شناسایی، و در نهایت 57 متن ...
 
- 
طراحی الگوی حمایت حرفه ای از نومعلمان؛ نظریه ای داده بنیاد (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی حمایت حرفهای از نومعلمان در بدو خدمت میباشد. این پژوهش کیفی با استفاده ازنظریه دادهبنیاد(رهیافت نظاممند)، به شناسایی الگوی مفهومی حاصل از تحلیل مصاحبههای نیمه ساختار یافته پرداخته است. با ...
 
- 
واکاوی ابعاد، عوامل، پیامدها و روش های مقابله با پدیدۀ انزوای معلمی: یک مطالعۀ فراترکیب (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، عوامل، پیامدها و راهکارهای مقابله با انزوای معلمی در مطالعات جهانی بوده است. رویکرد تحقیق، کیفی و راهبرد آن فراترکیب است. برای جمع آوری داده ها از روش هفت مرحله ای سندلوفسکی و باروسو استفاده ...
 



