مرور مطالعات برنامه درسی بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 264
-
درآمدی بر شوآب و شوآب شناسی
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-05-22)شوآب بهعنوان یک متفکر تأثیرگذار در حوزه برنامه درسی در ایران چندان شناخته شده نیست. پارهای اظهار نظرهای شنیده شده نیز حمایت از بدفهمی شوآب نزد صاحبنظران برنامه درسی کشور دارد. بخشی از این وضعیت غیر قابل قبول معلول ...
-
تدریس به عنوان رشته عملی
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-05-22)تدریس حرفه معلمان است که باید آن را در دانشگاه بیاموزند. اما، آنان در دانشگاههای نظری ما چیزی جز نظریههای تدریس و یادگیری نمیآموزند. آنچه در حال حاضر تخصص تدریس خوانده میشود، چیزی جز دانستن نظریههای تدریس و یادگیری ...
-
تدریس موثر: نماد تمام نمای «عملی» بودن آموزشگر دانشگاهی
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-05-22)تدریس ازجمله فعالیتهایی است که تعریف آن با همه سهولت ظاهری، از صعوبت زیادی برخوردار است. نقش انکارناپذیر این فعالیت در فرایندهای تربیتی موجب شده است که برای وضع مطلوب آن اندیشهورزی شود و الگوهایی ارایه گردد. این تلاشها ...
-
تأملی بر ماهیت تدریس با الهام از حکمت عملی شواب: با تأکید بر دانش عملی معلمان و تبیین ماهیت معرفتی آن
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-05-22)با استفاده از حکمت عملی شواب، این مقاله که حاصل یک تحقیق کیفی و راهبرد پدیدارنگاری است، به بررسی مبانی و مدل توسعه دانش عملی معلمان میپردازد. بر اساس نتایج این تحقیق، دانش عملی به اعتقادات، عادات و رفتارهای اطلاق میشود ...
-
ضربت جوزف شواب بر تدریس سطحی
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-05-22)این نوشتار، ترجمه و تلخیص فصل ششم کتاب قوای ذهن: بازآفرینی یادگیری لیبرال در آمریکا (2006) نوشتة لوین است. دانلد لوین، رئیس سابق دانشگاه شیکاگو، در خلاصة جذاب خود از زندگی آکادمیک متفکر تربیتی، جوزف شواب، کسی که ...
-
جستاری پیرامون «نظریه عملی» شوآب و دلالت های آن برای آزادسازی تصمیم گیری درباره برنامه درسی
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-05-22)در مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا ابعاد مختلف نظریه «عملی» در قلمرو برنامه درسی از طریق مراجعه مستقیم به آثار ژوزف شوآب بهعنوان بنیانگذار این نظریه، مطرحشده و سپس دلالتهای این نظریه برای یکی از ...
-
بررسی رابطه بین باورهای معرفت شناختی معلمان و میزان اعتقاد به استفاده از ارزشیابی توصیفی
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-08-23)معلمان در مرحله اجرای برنامه درسی تنها مجری صرف نیستند، بلکه بر اساس باورها و تلقیهای خود از شناخت، یادگیری و تفکر تا حد امکان بر اجرای برنامه درسی مستند و مکتوب تأثیر میگذارند. ارزشیابی ...
-
آموزش انتقادی: رویکردی کارآمد در تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان انگلیسی در ایران
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-08-23)اهمیت کتابهای آموزش زبان انگلیسی در نظامهای آموزشی انکارناپذیر است. در این بین، به دنبال طرحِ رویکردهایی انتقادی در حوزه زبانشناسیکاربردی، عرضه کتابهای تدوین شده در کشورهای انگلیسیزبان موسوم به مرکز به کشورهای غیرانگلیسی ...
-
شناسایی اشتباهات مفهومی دانشآموزان دوره اول متوسطه در معادله درجه اول
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-11-22)این مقاله با هدف شناسایی اشتباهات مفهومی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان پاکدشت در مبحث معادله درجه اول انجام ...
-
تلفیق؛ رویکردی مناسب برای ورود علم و فناوری نانو به محتوای برنامه درسی
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-11-22)هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی رویکردی مناسب برای ادغام علم و فناوری نانو، در برنامههای درسی مدرسهای است. در این پژوهش، رویکردهای سازماندهی محتوای علم و فناوری نانو در برنامههای درسی مدرسهای چند کشور پیشرو در این زمینه، ...
-
تحلیل محتوای کتابهای ریاضی چهارم و پنجم ابتدایی بر مبنای الگوی آموزش خلاقیت پلسک
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-11-22)پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای ریاضی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 1390-1389، بر مبنای الگوی خلاقیت پلسک انجام شده است. به منظور جمعآوری دادهها، پژوهشگران فرمی برای تحلیل محتوای این دو کتاب مبتنی ...
-
باورهای جنسیتی مرتبط با ریاضی در ذهن دانشآموزان
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-11-22)هدف مقاله حاضر، بررسی باورهای دانشآموزان در مورد ماهیت حوزه ریاضی از منظر جنسیت (مردانه، زنانه، خنثی) از طریق وجود یا نبودِ تفاوت جنسیتی در پاسخهای دانشآموزان بود. بدین منظور، مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی توسط 400 نفر ...
-
درک مفهوم کسر توسط دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-11-22)پژوهش حاضر، درک و فهم دانشآموزان از کسرها را با در نظر گرفتن مدل بهر و همکاران مورد بررسی قرار میدهد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، 366 نفر از دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان ساوه پس از انتخاب به روش ...
-
توزیع و استمرار واژه های هدف کتاب فارسی دوم ابتدایی
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-02-20)هدف این تحقیق بررسی چگونگی توزیع و استمرار واژههای هدف در کتابهای درسی بخوانیم و بنویسیم پایه دوم ابتدایی است، تحقیق از نوع توصیفی و روش آن تحلیل محتوای کمی است، نتایج نشان میدهد فراوانی واژههای هدف در دروس مختلف از ...
-
نیازسنجی برنامه درسی زبان آموزی دانش آموزان پیش دبستانی مناطق دوزبانه، براساس مدل کلاین
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-02-20)هدفِ پژوهش حاضر، نیازسنجی برنامهی درسی زبانآموزیدانشآموزان مناطق دوزبانه، براساس مدل کلاین است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و فن نیازسنجی «رویداد مهم» است.جامعه آماریِ پژوهش شامل 33 نفرمربی پیشدبستانی و 73 نفر ...
-
تأثیر درج کسرهی اضافه بر سرعت و درک خواندن متون فارسی
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-02-20)در این مقاله نشان داده میشود که وارد کردن نشانهای برای کسرهی اضافه در زنجیرهی خط فارسی، چگونه بر سرعت و درک خواندن تأثیر میگذارد. بر این اساس از مدلهای پردازش خواندن و نیز اصول تقطیع در بررسی متن حاوی تتابع اضافات ...
-
بررسی اثر محیط دوزبانه کردی- فارسی بر پیشرفت سواد خواندن
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-02-20)این نوشته، مختصری از پژوهش در قلمرو آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان رسمی و ملّی در نظام آموزش و پرورش ایران است. در این تحقیق، رویکرد و روشهای آموزش زبان فارسی در گام نخست زبانآموزی بررسی شده است؛ از این رو، به اولین ...
-
عملکرد آموزگاران در تهیه و به کارگیری ابزار جمعآوری و ساماندهی اطلاعات در ارزشیابی توصیفی - کیفی
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-03-21)هدف پژوهش، بررسی عملکرد آموزگاران در تهیه و بهکارگیری ابزار جمعآوری و ساماندهی اطلاعات در ارزشیابی توصیفی -کیفی است. نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقیق کیفی است. جامعه آماری پژوهش، آموزگاران زن مجری ارزشیابی توصیفی پایههای ...
-
تأثیر استفاده از نرم افزارهای آموزشی در تقویت مهارتهای نوشتاری دانشآموزان
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-03-21)این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر استفاده از نرمافزارهای آموزشی در تقویت مهارت نوشتاری دانشآموزان پایه سوم شهر کرمانشاه انجام گرفت. روش این تحقیق با توجه به گروههای مورد مطالعه، تجربی است. از میان جامعه آماری، چهار ...
-
رابطه باورهای معرفتشناختی و جهتگیریهای تدریس معلمان
(انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-03-21)هدف اصلی این تحقیق شناسایی باورهای معرفتشناختی و جهتگیریهای تدریس معلمان دوره متوسطه استان خراسان رضوی (14643=N) که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تدریس بودند و تبیین رابطه بین این باورها و جهتگیریها بود. ...



