مرور مطالعات برنامه درسی بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 20 از 264

  • درآمدی بر شوآب و شوآب شناسی 

    مهرمحمدی, محمود (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-05-22)
    شوآب به‌عنوان یک متفکر تأثیرگذار در حوزه برنامه درسی در ایران چندان شناخته شده نیست. پاره‌ای اظهار نظرهای شنیده شده نیز حمایت از بدفهمی شوآب نزد صاحب­نظران برنامه درسی کشور دارد. بخشی از این وضعیت غیر قابل قبول معلول ...

  • تدریس به عنوان رشته عملی 

    آل حسینی, فرشته (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-05-22)
    تدریس حرفه معلمان است که باید آن را در دانشگاه بیاموزند. اما، آنان در دانشگاه­های نظری ما چیزی جز نظریه‌های تدریس و یادگیری نمی‌آموزند. آنچه در حال حاضر تخصص تدریس خوانده می‌شود، چیزی جز دانستن نظریه‌های تدریس و یادگیری ...

  • تدریس موثر: نماد تمام نمای «عملی» بودن آموزشگر دانشگاهی 

    موسی پور, نعمت اله (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-05-22)
    تدریس ازجمله فعالیت­هایی است که تعریف آن با همه سهولت ظاهری، از صعوبت زیادی برخوردار است. نقش انکارناپذیر این فعالیت در فرایندهای تربیتی موجب شده است که برای وضع مطلوب آن اندیشه­ورزی شود و الگوهایی ارایه گردد. این تلاش­ها ...

  • تأملی بر ماهیت تدریس با الهام از حکمت عملی شواب: با تأکید بر دانش عملی معلمان و تبیین ماهیت معرفتی آن 

    غلامی, خلیل (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-05-22)
    با استفاده از حکمت عملی شواب، این مقاله که حاصل یک تحقیق کیفی و راهبرد پدیدارنگاری است، به بررسی مبانی و مدل توسعه دانش عملی معلمان می‌پردازد. بر اساس نتایج این تحقیق، دانش عملی به اعتقادات، عادات و رفتارهای اطلاق می­شود ...

  • ضربت جوزف شواب بر تدریس سطحی 

    آل حسینی, مترجم: فرشته (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-05-22)
    این نوشتار، ترجمه و تلخیص فصل ششم کتاب قوای ذهن: بازآفرینی یادگیری لیبرال در آمریکا (2006) نوشتة لوین است. دانلد لوین، رئیس سابق دانشگاه شیکاگو، در خلاصة جذاب خود از زندگی آکادمیک متفکر تربیتی، جوزف شواب، کسی که ...

  • جستاری پیرامون «نظریه عملی» شوآب و دلالت های آن برای آزادسازی تصمیم گیری درباره برنامه درسی 

    خسروی, رحمت اله؛ مهرمحمدی, محمود؛ موسی پور, نعمت الله؛ فتحی واجارگاه, کورش (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-05-22)
    در مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا ابعاد مختلف نظریه «عملی» در قلمرو برنامه درسی از طریق مراجعه مستقیم به آثار ژوزف شوآب به‌عنوان بنیان‌گذار این نظریه، مطرح‌شده و سپس دلالت­های این نظریه برای یکی از ...

  • بررسی رابطه بین باورهای معرفت شناختی معلمان و میزان اعتقاد به استفاده از ارزشیابی توصیفی 

    سراجی, فرهاد؛ خدارحمی موسوی, فاطمه السادات (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-08-23)
    معلمان در مرحله اجرای برنامه درسی تنها مجری صرف نیستند، بلکه بر اساس باورها و تلقی­های خود از شناخت، یادگیری و تفکر تا حد امکان بر اجرای برنامه درسی مستند و مکتوب تأثیر می­گذارند. ارزشیابی ...

  • آموزش انتقادی: رویکردی کارآمد در تهیه و تدوین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی در ایران 

    داوری, حسین؛ آقاگل زاده, فردوس (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-08-23)
    اهمیت کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی در نظام­های آموزشی انکارناپذیر است. در این بین، به دنبال طرحِ رویکردهایی انتقادی در حوزه زبانشناسی­کاربردی، عرضه کتاب‌های تدوین شده در کشورهای انگلیسی­زبان موسوم به مرکز به کشورهای غیرانگلیسی ...

  • شناسایی اشتباهات مفهومی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در معادله درجه اول 

    امینی‌فر, الهه؛ کریمی‌کیا, خدیجه؛ کمالی‌خمسه, فرحبخش (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-11-22)
    این مقاله با هدف شناسایی اشتباهات مفهومی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهرستان پاکدشت در مبحث معادله درجه اول انجام ...

  • تلفیق؛ رویکردی مناسب برای ورود علم و فناوری نانو به محتوای برنامه درسی 

    مهربان, زهرا (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-11-22)
    هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی رویکردی مناسب برای ادغام علم و فناوری نانو، در برنامه‌های درسی مدرسه­ای است. در این پژوهش، رویکردهای سازمان‌دهی محتوای علم و فناوری نانو در برنامه­های درسی مدرسه‌ای چند کشور پیشرو در این زمینه، ...

  • تحلیل محتوای کتاب‌های ریاضی چهارم و پنجم ابتدایی بر مبنای الگوی آموزش خلاقیت پلسک 

    عصاره, علیرضا؛ قهرمانی, علی اصغر (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-11-22)
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب­­های ریاضی پایه­های چهارم و پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 1390-1389، بر مبنای الگوی خلاقیت پلسک انجام شده است. به منظور جمع­آوری داده­ها، پژوهشگران فرمی برای تحلیل محتوای این دو کتاب مبتنی ...

  • باورهای جنسیتی مرتبط با ریاضی در ذهن دانش‌آموزان 

    فرامرزپور, نوشین؛ رفیع‌پور, ابوالفضل (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-11-22)
    هدف مقاله حاضر، بررسی باورهای دانش­آموزان در مورد ماهیت حوزه ریاضی از منظر جنسیت (مردانه، زنانه، خنثی) از طریق وجود یا نبودِ تفاوت جنسیتی در پاسخ­های دانش­آموزان بود. بدین منظور، مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی توسط 400 نفر ...

  • درک مفهوم کسر توسط دانش‌آموزان پایه ششم دوره ابتدایی 

    ریحانی, ابراهیم؛ بخشعلی‌زاده, شهرناز؛ دوستی, ملیحه (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2014-11-22)
    پژوهش حاضر، درک و فهم دانش‌آموزان از کسرها را با در نظر گرفتن مدل بهر و همکاران مورد بررسی قرار می‌دهد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، 366 نفر از دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان ساوه پس از انتخاب به روش ...

  • توزیع و استمرار واژه های هدف کتاب فارسی دوم ابتدایی 

    نوریان, محمد؛ نعمت زاده, شهین؛ حسینلو, اقدس (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-02-20)
    هدف این تحقیق بررسی چگونگی توزیع و استمرار واژه‌های هدف در کتاب‌های درسی بخوانیم و بنویسیم پایه دوم ابتدایی است، تحقیق از نوع توصیفی و روش آن تحلیل محتوای کمی است، نتایج نشان می‌دهد فراوانی واژه‌های هدف در دروس مختلف از ...

  • نیازسنجی برنامه درسی زبان آموزی دانش آموزان پیش دبستانی مناطق دوزبانه، براساس مدل کلاین 

    وفایی فر, گلاویژ؛ قاسم پور مقدّم, حسین؛ پیری, موسی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-02-20)
    هدفِ پژوهش حاضر، نیازسنجی برنامه‌ی درسی زبان­­آموزیدانش­آموزان مناطق دوزبانه، بر­اساس مدل کلاین است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و فن نیازسنجی «رویداد مهم» است.جامعه آماریِ پژوهش شامل 33 نفرمربی پیش­­دبستانی و 73 نفر ...

  • ‏تأثیر درج کسره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اضافه بر سرعت و درک خواندن متون فارسی 

    روشن, بلقیس؛ گرامی طیبی, مرضیه (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-02-20)
    در این مقاله نشان داده ‏می‏شود که وارد کردن نشانه­ای برای کسره‏ی اضافه در زنجیره‏ی خط فارسی، چگونه بر سرعت و درک خواندن تأثیر می‏گذارد. بر ­­این اساس از مدل­های پردازش خواندن و نیز اصول تقطیع در بررسی متن حاوی تتابع اضافات ...

  • بررسی اثر محیط دوزبانه کردی- فارسی بر پیشرفت سواد خواندن 

    کاکوجویباری, علی‌اصغر؛ غیاثیان, مریم السادات؛ خان حسنی, سمیرا (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-02-20)
    این نوشته، مختصری از پژوهش در قلمرو آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان رسمی و ملّی در نظام آموزش و پرورش ایران است. در این تحقیق، رویکرد و روش‌های آموزش زبان فارسی در گام نخست زبان‌آموزی بررسی شده است؛ از این رو، به اولین ...

  • عملکرد آموزگاران در تهیه و به کارگیری ابزار جمع‌آوری و ساماندهی اطلاعات در ارزشیابی توصیفی - کیفی 

    احمدی, پروین؛ صمدی, پروین؛ موحدیان, زهره (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-03-21)
    هدف پژوهش، بررسی عملکرد آموزگاران در تهیه و به­کارگیری ابزار جمع­آوری و ساماندهی اطلاعات در ارزشیابی توصیفی -کیفی است. نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقیق کیفی است. جامعه آماری پژوهش، آموزگاران زن مجری ارزشیابی توصیفی پایه­های ...

  • تأثیر استفاده از نرم افزارهای آموزشی در تقویت مهارت‌های نوشتاری دانش‌آموزان 

    نظیری, الهام؛ قاسم پور, حسین (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-03-21)
    این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی در تقویت مهارت نوشتاری دانش‌آموزان پایه سوم شهر کرمانشاه انجام گرفت. روش این تحقیق با توجه به گروه‌های مورد مطالعه، تجربی است. از میان جامعه آماری، چهار ...

  • رابطه باورهای معرفت‌شناختی و جهت‌گیری‌های تدریس معلمان 

    بهجت, ابوالقاسم؛ فردانش, هاشم؛ امام جمعه, سید محمدرضا؛ عصاره, علیرضا (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2015-03-21)
    هدف اصلی این تحقیق شناسایی باورهای معرفت‌شناختی و جهت‌گیری‌های تدریس معلمان دوره متوسطه استان خراسان رضوی (14643=N) که در سال تحصیلی 90-89 مشغول به تدریس بودند و تبیین رابطه بین این باورها و جهت‌گیری‌ها بود. ...