دوره 17, شماره 65

 

ارسال های اخیر

  • چکیده های تفصیلی و منابع انگلیسی 

    پدیدآور نامشخص (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2022-07-23)

  • رویکردی آمیخته برای سنجش شادکامی مدرسه‌ای دانش‌آموزان ابتدایی منطقه 15 شهر تهران 

    جعفری, فاطمه؛ صالحی, کیوان؛ جوادی پور, محمد؛ کمالی مهاجر, رضا (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2022-07-23)
    این مقاله با هدف سنجش میزان شادکامی مدرسه‌ای دانش‌آموزان ابتدایی شهر تهران انجام شد. جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان ابتدایی منطقه 15 شهر تهران تشکیل‌دادند که به روش نمونه‌گیری در دسترس،‌410 دانش‌آموز مورد بررسی قرار گرفت. ...

  • تحلیل تکالیف کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم از منظر توجه به مولفه‌‌های درگیری تحصیلی 

    حاج حسینی, منصوره (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2022-07-23)
    یکی از عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان، افزایش درگیری تحصیلی در فعالیت­های آموزشی است. با توجه به نقش محتوای آموزشی در تدارک فعالیت­های آموزشی، مقاله حاضر، تکالیف کتاب درسی علوم تجـربی پایه­ ششم ابتدایی و کتاب ...

  • مرور سیستماتیک اثرات پاداش دهی در مدارس کشور 

    بیرمی پور, علی؛ اچرش, شیدا (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2022-07-23)
    با توجه به آن‏که استفاده از پاداش جهت ایجاد انگیزه در مدارس کشور راهکاری معمول است، این پژوهش قصد دارد که با روش مروری به بررسی اثرات ناشی از پاداش‏دهی در پژوهش‏های داخلی و خارجی بپردازد. بدین منظور مقالات تحقیق در زمینه ...

  • غمخواری در فرایند آموزش: مؤلفه‌های آموزش غمخوارانه نادینگز و میزان کاربست آن توسط معلمان دوره ابتدایی 

    عسگری, فرشته؛ شریفیان, فریدون؛ میرشاه جعفری, سید ابراهیم (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2022-07-23)
    مقاله حاضر میزان کاربست مؤلفه­های آموزش غمخوارانه نادینگز (سرمشق دهی، گفتگو، تمرین و تأیید) توسط معلمان بررسی نموده است. پژوهش از نوع پیمایشی و داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته ‌جمع‌آوری شده است. پایایی ابزار پژوهش با ...

  • بررسی الگوها و اهمیت تلفیق برنامه درسی تعلیمات دینی با درس علوم تجربی 

    رستمی, فاطمه؛ ملکی, حسن؛ قادری, مصطفی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2022-07-23)
    مقاله حاضر با هدف بررسی الگوها و اهمیت تلفیق برنامه درسی تعلیمات دینی با درس علوم تجربی انجام گرفت. این پژوهش به شیوه کیفی و با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. در این روش پس از مصاحبه با طراحان و متخصصان برنامه‌ریزی ...

  • طراحی الگوی برنامه درسی سواد مالی برای دانش آموزان دوره ابتدایی 

    خداپناه, مینا؛ موسی پور, نعمت الله؛ دوایی, مهدی؛ احمدی, غلامعلی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2022-07-23)
    هدف مقاله حاضر طراحی الگوی برنامه درسی سواد مالی برای دانش آموزان دوره ابتدایی بود. در این پژوهش از روش کیفی استفاده شد. با 12 نفر از اساتید و متخصصان رشته برنامه‌ریزی درسی و آموزش ابتدایی، اقتصاد و امور مالی دانشگاه‌های ...

  • طراحی چارچوب برنامه درسی دوره ابتدایی در بحران همه‌گیری بیماری کرونا 

    خوشبخت, فریبا؛ شفیعی سروستانی, مریم؛ ناصری جهرمی, رضا؛ محمد جعفری, خاطره؛ میرغفاری, فاطمه (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2022-07-23)
    چکیده: هدف مقاله طراحی چارچوب برنامه درسی دوره ابتدایی در بحران همه‌گیری بیماری کرونا بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش شش­ مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو انجام شد. 29 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت که نتیجه آن ...

  • رویای نو/ چند بسترسازی مطالعات برنامه درسی در قرن جدید : (از رشته بی سرزمین تا رشته بدون مرز) 

    فتحی واجارگاه, کورش (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2022-07-23)
    رشته مطالعات برنامه درسی بطور سنتی با نظریه و عمل در حوزه تعلیم و تربیت گره خورده است. بررسی وضعیت رشته مطالعات برنامه درسی در ایران و جهان نشان می‌دهد که فاصله میان متخصصان حوزه برنامه درسی و تصمیم‌گیران و مجریان این ...

  • چون بمیرد مدرسه دنیای ما گردد «تباه »! 

    موسی پور, نعمت اله (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2022-07-23)
    به یاد می‎آورم که در منطقه محل زندگی دوران کودکی من، یکی از شرکا که اصولاً نقش باغبان را عهده‏دار بود، عمده‏ترین تلاشش آن بود تا درختی جدید به بار نیاید! او در تصورات خود از این به‎بارنیامدن منافعی داشت که از بارآمدن آن ...