دوره 17, شماره 67

 

ارسال های اخیر

  • بازتاب هویت ملی در کتاب فارسی پنجم دبستان از دوره قاجار تا پایان قرن چهاردهم شمسی 

    بابایی, مریم؛ کاسی, فاطمه (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2023-01-21)
    هویت ملی تمام تفاوت‌ها را در کنار یکدیگر به احساس تعلق و اتحاد بین آحاد یک سرزمین تبدیل می‌کند و در نهایت به یک ملت در مقابل دیگری تعریف خاص می­بخشد. هدف مقاله حاضر، بررسی هویت ملی در کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی در سه ...

  • بازشناسی کیفی عناصر مؤثر در فرآیند تصمیم‌گیری در برنامه درسی عمل فکورانه 

    زینلی پور, حسین؛ هاشمیان, سیدعزیز؛ سماوی, عبدالوهاب؛ شیخی فینی, علی اکبر (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2023-01-21)
    مقاله با هدف بازشناسی کیفی عناصر مؤثر در تصمیم‌گیری برنامه درسی عمل فکورانه انجام شده و روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. جامعه پژوهش، اسناد و منابع معتبر علمی مرتبط با عمل فکورانه شوآب، و روش نمونه‌گیری، در دسترس انتخاب ...

  • طراحی الگوی آموزش سواد رسانه‌ای برای معلمان، بر اساس رویکرد داده بنیاد 

    معتمدی محمدآبادی, مرضیه؛ نصر اصفهانی, احمدرضا؛ اسدی, عباس؛ زمانی, بی بی عشرت (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2023-01-21)
    مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی آموزش سواد رسانه­ای برای معلمان انجام شد. این پژوهش به صورت کیفی با روش داده بنیاد اجرا شد. برای جمع­آوری داده­ها 28مصاحبه نیمه­ساختاریافته با متخصصان علوم ارتباطات، علوم تربیتی و فعالان ...

  • طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آغازخدمت برای نومعلمان دورۀ ابتدایی با تأکید بر توسعۀ حرفه ای 

    ایران نژاد, منصوره؛ موسی پور, نعمت اله؛ علی عسگری, مجید؛ نیک نام, زهرا (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2023-01-21)
    هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آغازخدمت برای نومعلمان دورۀ ابتدایی با تأکید بر توسعۀ حرفه‌ای است. در این پژوهش از روش کیفی استفاده شد. در مرحله طراحی، از روش تلفیقی: سنتزپژوهی و در مرحله اعتبارسنجی، ...

  • شناسایی دانش ضمنی معلمان عربی شهرستان تکاب درباره روش‌های فعال تدریس 

    برخان, سیروس؛ خسروی, محبوبهه؛ قادری, مصطفی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2023-01-21)
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی دانش ضمنی معلمان عربی شهرستان تکاب درباره روش‌های فعال تدریس می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش کیفی پدیدار شناسی تفسیری استفاده شد. مشارکت کنندگان پژوهش را تمامی معلمان عربی شهرستان ...

  • کاوشی در تجربه زیسته، رضایت و عملکرد شغلی نومعلمان ساماندهی شده در دوره‌های تحصیلی دیگر 

    موسوی, سیدمحسن؛ نیکخواه, محمد؛ گلستانه, مهشید (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2023-01-21)
    هدف مقاله تحلیل تجربه ­زیسته، رضایت و عملکرد شغلی نومعلمان ساماندهی­شده در سایر دوره‌ها بود. نوع پژوهش کاربردی، روش ترکیبی و جامعه­ آماری آن دانش­آموختگان (1398-1395) رشته­های آموزش فیزیک، شیمی و زیست­شناسی دانشگاه فرهنگیان ...

  • طراحی الگوی برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان (نظریه داده بنیاد) 

    غلامزاده, مهین؛ کشتی آرای, نرگس؛ سعادتمند, زهره (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2023-01-21)
    هدف از مقاله حاضر ارائه الگوی کارورزی دانشگاه فرهنگیان است. و با روش داده بنیاد انجام شد. داده­ها از طریق 20 مصاحبه نیمه­ساختارمند بااساتید، صاحب‌نظران و متخصصان و دانشجو معلمانی که در ارتباط با موضوع تحقیق از تجارب و ...

  • مطالعه تجربه زیسته کارآموزان دوره مهارت ‎آموزی معلمی دانشگاه فرهنگیان قم 

    اسلامی, فاطمه؛ موسی پور, نعمت الله؛ صادقی, علیرضا (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2023-01-21)
    این مقاله به واکاوی تجربه زیسته کارآموزان دوره مهارت‎آموزی دانشگاه فرهنگیان قم اختصاص دارد. دوره کارآموزی برای نخستین بار در سال 1394 به عنوان بخشی از برنامه‎های تربیت معلم ایران تدوین و اجرا گردید. کسانی تحت پوشش این ...

  • برنامه درسی در میعادگاه حقیقت 

    مرزوقی, رحمت اله (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2023-01-21)
    نوشته حاضر تحت عنوان برنامه درسی در میعادگاه "حقیقت" ، توفیقی بود هر چند به اجمال ،تا دل نبشته ای نظر ورزانه در باب مسائل و مشکلات این حوزه مطرح گردد . جُستاری که به دور از ، و بدون دغدغه های موجود در خصوص یافته یابی و ...