طراحی و اعتبار سنجی چارچوب پیشنهادی برنامه درسی دوره اول ابتدایی در مدارس عشایری
(ندگان)پدیدآور
عظیمی آقبلاغ, احدطهماسب زاده شیخلار, داودمحمودی, فیروزتقی پور, کیومرث
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش ح طراحی و اعتبار سنجی چارچوب پیشنهادی برنامه درسی دوره اول ابتدایی در مدارس عشایری بود. روش پژوهش، تحلیل اسنادی کیفی است. جامعه پژوهشی، شامل تمامی متون مرتبط میشد که تعداد 234 سند شناسایی، و در نهایت 57 متن انتخاب شد. تحلیل دادهها به شکل استقرایی و با مبنا قرار دادن عناصر برنامه درسی ده گانه اکر انجام شد. مقبولیت، همسانی، تعین و انتقال پذیری معیارهای ارزیابی دادههای کیفی بود. روایی چارچوب پیشنهادی، با استفاده از فرمول نسبت روایی محتوا و جدول لاوشه تایید شد. اهم یافتهها نشان داد که منطق برنامه درسی، تحقق عدالت آموزشی است. اهداف بر آموزش صلح و ساحت زیستی متمرکز باشد. محتوا دارای مختصات فرهنگ عشایری بوده و در قالب فعالیتهای یکپارچه و پروژه محور، در یک نظام معلمی دُوری، توسط معلم بومی آموزش داده شود. مدارس طبیعتمحور باید در زمانی غیر از کوچ عشایر فعال باشند. برآیند برنامه درسی مبتنی بر زیست بوم عشایری، موجب اقبال دانشآموزان به برنامه درسی خواهد شد.
کلید واژگان
چارچوب پیشنهادیبرنامه درسی
دوره اول ابتدایی
طراحی و اعتبار سنجی
مدارس عشایری
طراحی برنامه درسی
شماره نشریه
74تاریخ نشر
2024-10-221403-08-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه تبریزعضو هیئت علمی دانشگاه
دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز



