• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 19, شماره 74
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 19, شماره 74
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین مفهوم برنامه درسی خانواده محور

    (ندگان)پدیدآور
    غلامی, فوزیهجوادی پور, محمددهقانی, مرضیهصالحی, کیوانچهارباشلو, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    666.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از راهبردهای مطلوب برای تحقق اهداف نظام­های تعلیم و تربیت، مشارکت بین خانه و مدرسه است. زمینه­ساز این مشارکت، می­تواند برنامه درسی خانواده‌محور و تکوین و تعالی پیوسته هویت دانش­آموزان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی باشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین مفهوم­ برنامه درسی خانواده‌محور انجام گرفته است. داده­ها با استفاده از فن مصاحبه نیمه­ساختارمند با صاحب‌نظران برنامه درسی که به صورت هدفمند با 15 نفر از آنها که آشنا با خانواده و مدرسه بودند گردآوری شده و با روش نظریه داده بنیاد با رویکرد نظام­مند اشتراوس و کوربین (2007)، تحلیل و مقوله­بندی شده است. بر اساس نتایج پژوهش،3 مقوله اصلی(خانواده­مدار بودن، پنهان و حمایت­گری تحصیلی) و 9 زیر مقوله (نقش اثرگذار خانواده در تعلیم و تربیت؛ کانونی بودن عنصر خانواده در فرایند برنامه­ریزی درسی، اختصاصی و منعطف بودن سرویس ارائه شده به فرزندان، همکاری و ارتباط دو جانبه، پذیرش انتخاب­های خانواده­ها، پنهان، غیررسمی، ارتقا و پیشبرد حمایت­های محیطی و ارتقا و پیشبرد حمایت­های­ آموزشی از خانواده­ها) برای مفهوم برنامه درسی خانواده­محور ارائه شد. بر اساس یافته­ها می­توان استنباط کرد، برنامه درسی خانواده­محور، مجموعه­ای از عملکردهای پنهان و غیررسمی والدین در رابطه با فعالیت­های آموزشی و تربیتی فرزندان در محیط خانه است که نقش سازنده­ای در توانمندسازی والدین و مشارکت بیشتر خانه و مدرسه داشته و در نهایت منجر به پیشرفت تحصیلی فرزندان می­شود.
    کلید واژگان
    "برنامه درسی"
    "خانواده"
    "برنامه درسی خانواده محور"
    "توانمندسازی خانواده ها"
    " حمایتگری تحصیلی "
    انواع برنامه درسی

    شماره نشریه
    74
    تاریخ نشر
    2024-10-22
    1403-08-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران
    دانشیار رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه تهران،ایران
    دانشیار رشته برنامه‌‌ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه تهران،ایران
    دانشیار رشته سنجش و اندازه‌گیری، بخش تخصصی پژوهش و سنجش، دانشگاه تهران،ایران
    استادیار گروه علوم‌تربیتی و مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.

    شاپا
    1735-4986
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jcs.2024.476393.2332
    https://www.jcsicsa.ir/article_210027.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1161903

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب