دوره 20, شماره 75
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
سطوح ادراک دانشآموزان از مثال نقض (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)از لحاظ منطقی یافتن یک مثال نقض میتواند نادرستی یک گزارۀ ریاضی را نشان دهد، اما از دید دانشآموزان لزوماً اینگونه نیست. تشخیص و درک یک مثال نقض نیازمند مهارت و تسلط است. هدف این مطالعه بررسی سطوح درک دانشآموزان از مثال ...
 
- 
شناسایی الگوی غنی سازی برنامه درسی برای دانش آموزان دارای استعداد برتر در دوره دوم ابتدایی: پژوهش داده بنیاد (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)هدف این پژوهش شناسایی الگوی جاری غنی سازی برنامه درسی دانش آموزان دارای استعداد برتر در دوره دوم ابتدایی است و با روش داده بنیاد سیستماتیک انجام شد. مشارکتکنندگان 27 نفر از معلمان دوره دوم ابتدایی شهر بیرجند بودند که ...
 
- 
پدیدارشناسی تجارب زیسته دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از حضور در دورههای کارورزی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل ادراک و تجارب زیسته دانشجومعلمان از حضور در دورههای کارورزی است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی میباشد. جامعه مشارکتکنندگان شامل 24 دانشجومعلم ترم هشتم پردیس علامه طباطبایی دانشگاه ...
 
- 
تجربه زیسته معلمان و والدین دانشآموزان پایه اول دبستان از محاسن برنامه درسی قرآن (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)هدف از انجام پژوهش حاضر، فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة معلمان دورة ابتدایی و والدین دانشآموزان از محاسن برنامه درسی قرآن پایه اول دبستان در سالتحصیلی 1402- 1401 بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. ...
 
- 
طراحی الگوی شایستگیهای معلم پاسخگوی فرهنگی در دوره ابتدایی– رویکرد مرور تلفیقی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی شایستگیهای معلم پاسخگوی فرهنگی بود. از روش پژوهش مرور تلفیقی استفاده شد و با کلمات کلیدی ویژه جستجو فارسی و لاتین شامل آموزش فرهنگی معلمان، معلمان پاسخگوی فرهنگی، آموزش فرهنگی و تعلیم و تربیت ...
 
- 
مطالعه چرخه زندگی حرفه ای نومعلمان در نخستین سال تدریس (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)در این پژوهش، تجربه زیسته نومعلمان از بعد زندگی حرفهای که در دوران تربیتمعلم و اولین سال تدریس داشتهاند، بررسی شده است. پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی توصیفی اجرا و از مصاحبه نیمهساختاریافته برای ...
 
- 
گرههای ارزشیابی توصیفی در آموزش مجازی از نظر معلمان، والدین و دانشآموزان (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)مقاله حاضر با هدف تحلیل موانع اجرایی ارزشیابی کیفی-توصیفی در بستر مجازی از نظر معلمان و دانشآموزان دوره ابتدایی و با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی صورت گرفته است. میدان پژوهش حاضر کلیه معلمان و دانشآموزان دوره ...
 
- 
نقش واقعیت گسترده (مجازی، افزوده و ترکیبی) در برنامه درسی دانش آموزان با اختلال ریاضی، نارساخوانی و نارسانویسی: مرور نظاممند (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)این مطالعه به نارساخوانی، نارساحساب و نارسانویسی در افراد با نیازهای ویژه میپردازد که مانع از پردازش عددی، تشخیص کلمات و نوشتار شده که منجر به افتتحصیلی آنها میشود. ادغام واقعیت گسترده در برنامهدرسی به رفع این اختلالات ...
 
- 
بازاندیشی برنامه درسی در عصر هوش مصنوعی، از ابزار آموزشی تا بستر تمدنی: رهیافتی نو در جنبش چندبسترسازی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه برنامه درسی در تمدن هوش مصنوعی بود. این پژوهش به روش مرور نظامند انجام شد. جامعه آماری 109مقاله بین سال های 2020-2023 بود که 21 مقاله مرتبط به عنوان نمونه انتخاب شد. یافته ها نشان داد که رابطه ...
 
- 
واکاوی منابع توسعه و شکلگیری دانش فناورانه معلمان دوره ابتدایی (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2025-02-19)پژوهش حاضر با هدف واکاوی منابع فرایند توسعه و شکلگیری دانش فناورانه معلمان دوره ابتدایی با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی و با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور صورت گرفت. روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ...
 



