تحلیل اکتشافی- ساختاری نارساییهای تدوین برنامههای درسی آموزش زبان دوم بر اساس معیارهای پساروش: ارائه راهبرد مطلوب
(ندگان)پدیدآور
فرخی پور, سجادپروین, نورالدینخسروانی, محبوبه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تغییرات پارادایمی و نظری در ابعاد گوناگون آموزش زبان دوم از رفع کامل نارساییهای رویکردهای سنتی آموزش عاجز مانده و حتی در برخی موارد مشکلات جدیدی را ایجاد کرده است. در این میان، تهیه، تدوین و اجرای برنامه درسی به عنوان شاکله و چارچوب آموزش، از این کاستیها مستثنا نبوده است. در دو دهه گذشته اصولی تحت پساروش در آموزش زبان مطرح شده است که ظرفیت رفع نقایص پیشین را دارد. بر همین اساس، تحقیق حاضر با استخدام مبانی نظری پساروش و اتخاذ رویکردی تلفیقی، ضمن کشف پدیدارشناختی و اعتباربخشی عاملی تعقیبی نارساییهای تدوین برنامه درسی آموزش زبان در کشور، از خروجی آن برای تحلیل ساختاری و ارائه راهبرد مدیریت آموزشی مطلوب در ماتریس اثرات متقاطع و متوازن، استفاده کرده است. نتایج نشان داد که مطابق ارزش ایگن نارساییها در سه محور فرایندی، دانشی-معرفتی و رویکردی-سیاستی مشهود است ازجمله مهمترین آنها میتوان به اتخاذ نگاه خطی و محصول محور به آموزش، ناروایی پسینی، محتوای تجویزی-قالبی اشاره کرد .
کلید واژگان
آموزش زبانبرنامه درسی
پساروش
تحلیل تعقیبی
آموزش زبان انگلیسی
شماره نشریه
74تاریخ نشر
2024-10-221403-08-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه زبان و ادبیات، دانشگاه علوم اسلامی شهید محلاتی قمگروه زبان و ادبیات، دانشگاع علوم اسلامی شهید محلاتی قم
گروه اموزش زبان انگلیسی دانشگاه بیرجند



