بازاندیشی برنامه درسی در عصر هوش مصنوعی، از ابزار آموزشی تا بستر تمدنی: رهیافتی نو در جنبش چندبسترسازی
(ندگان)پدیدآور
فتحی, فرهادفتحی واجارگاه, کورشجعفری, اسماعیلوحیدی اصل, مجتبی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه برنامه درسی در تمدن هوش مصنوعی بود. این پژوهش به روش مرور نظامند انجام شد. جامعه آماری 109مقاله بین سال های 2020-2023 بود که 21 مقاله مرتبط به عنوان نمونه انتخاب شد. یافته ها نشان داد که رابطه برنامه درسی و هوش مصنوعی به دو صورت است: هوش مصنوعی به عنوان ابزاری در برنامه درسی، برنامه درسی به عنوان بخشی از تمدن هوش مصنوعی که شامل برنامه درسی ساخت هوش مصنوعی، هوش مصنوعی در آموزشهای بالینی، تغییر در پارادایم یادگیری الکترونیکی، شبیه سازی محیطهای آموزشی، هدایت یادگیری و تعیین مسیرشغلی، تغییر از سیستمهای مدیریت یادگیری به پتلفرمهای تجربه یادگیری، تلفیق هوش مصنوعی در محیطهای کاری، شایستگیهای منطبق با تمدن هوش مصنوعی مانند بوم شناسی فناوری و تعامل با هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی، تمرکز بر پرورش استعدادها در راستای فناوری هوش مصنوعی، یادگیری مبتنی بر واقعیت افزوده و تلفیق فناوری متاورس در برنامه درسی و محیط های آموزشی و یادگیری بدون محدودیت است.
کلید واژگان
هوش مصنوعیبرنامه درسی
آموزش
جنبش نوبسترسازی
گفتمان های جدید
شماره نشریه
75تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراناستاد گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استادیار گروه کامپیوتر، دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران



