• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 19, شماره 74
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 19, شماره 74
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آینده آموزش سایه در ایران: فرصت ها و چالش ها برای نظام تعلیم و تربیت رسمی

    (ندگان)پدیدآور
    عسکری, فروغجاودانی, محمدکشاورزی, فهیمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    472.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف شناسایی فرصت‌ها وچالش‌های آموزش سایه برای نظام تعلیم وتربیت رسمی کشور ایران برمبنای تجارب زیسته معلمان، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت‌کنندگان در این مطالعه، معلمان دوره ابتدایی ومتوسطه شهرشیراز درسال تحصیلی 1402-1401بودند، که علاوه بر آموزش رسمی، تجربه تدریس در آموزشگاه خصوصی را داشتند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند (ملاک مدار)، تاحد اشباع داده‌ها 16 تن انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها ازمصاحبه نیم ساختاریافته استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش هفت مرحله‌ای کلایزی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش سایه، فرصت-های متعددی از جمله: «بهبودیادگیری، کسب آمادگی برای آزمون‌ها، پرشدن اوقات فراغت و...» و نیز چالش-هایی همچون «تضعیف محوریت آموزش رسمی، تبعیض آموزشی، نابرابری اجتماعی و...» را برای نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور ایجاد نموده است. بر این اساس، تجهیز مدارس و تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری، استاندارد سازی اماکن آموزش سایه، تغییر رویه در سیستم پذیرش و آزمون ورودی مدارس و دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌گردد.
    کلید واژگان
    آینده آموزش سایه
    فرصت ها
    چالش ها
    تعلیم وتربیت رسمی
    پدیدار شناسی
    روش کیفی

    شماره نشریه
    74
    تاریخ نشر
    2024-10-22
    1403-08-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر فارس، ایران
    استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران
    دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

    شاپا
    1735-4986
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jcs.2024.447552.2239
    https://www.jcsicsa.ir/article_209819.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1161902

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب