آینده آموزش سایه در ایران: فرصت ها و چالش ها برای نظام تعلیم و تربیت رسمی
(ندگان)پدیدآور
عسکری, فروغجاودانی, محمدکشاورزی, فهیمه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف شناسایی فرصتها وچالشهای آموزش سایه برای نظام تعلیم وتربیت رسمی کشور ایران برمبنای تجارب زیسته معلمان، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان در این مطالعه، معلمان دوره ابتدایی ومتوسطه شهرشیراز درسال تحصیلی 1402-1401بودند، که علاوه بر آموزش رسمی، تجربه تدریس در آموزشگاه خصوصی را داشتند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند (ملاک مدار)، تاحد اشباع دادهها 16 تن انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها ازمصاحبه نیم ساختاریافته استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش سایه، فرصت-های متعددی از جمله: «بهبودیادگیری، کسب آمادگی برای آزمونها، پرشدن اوقات فراغت و...» و نیز چالش-هایی همچون «تضعیف محوریت آموزش رسمی، تبعیض آموزشی، نابرابری اجتماعی و...» را برای نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور ایجاد نموده است. بر این اساس، تجهیز مدارس و تنوع بخشی به محیطهای یادگیری، استاندارد سازی اماکن آموزش سایه، تغییر رویه در سیستم پذیرش و آزمون ورودی مدارس و دانشگاهها پیشنهاد میگردد.
کلید واژگان
آینده آموزش سایهفرصت ها
چالش ها
تعلیم وتربیت رسمی
پدیدار شناسی
روش کیفی
شماره نشریه
74تاریخ نشر
2024-10-221403-08-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر فارس، ایراناستادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران



