تجربه زیسته معلمان و والدین دانشآموزان پایه اول دبستان از محاسن برنامه درسی قرآن
(ندگان)پدیدآور
کریمیان, بهناززندوانیان, احمدحسنی, حسیندرویش پور, دلارام
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة معلمان دورة ابتدایی و والدین دانشآموزان از محاسن برنامه درسی قرآن پایه اول دبستان در سالتحصیلی 1402- 1401 بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. جامعه مطالعاتی معلمان و والدین دانشآموزان پایه اول ابتدایی در شهر یزد بودند. روش نمونهگیری، هدفمند ملاک محور ترجیحی بود و نمونهگیری تا مرحله رسیدن به اشباع دادهها ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی 7 مرحلهای کلایزی انجام شد. یافتهها در 4 مقولة اصلی (1- توجه به ابعاد شناختی، عاطفی، مهارتی و هوشهای چندگانه؛ 2- غنای محتوایی به لحاظ پرداختن به مبانی اعتقادی و اصول و فروع دین؛ 3- برخورداری از محتوای جذاب و خلاقانه؛ 4- پشتیبانی انگیزشی از کتاب با برنامه درسی فوق العاده و حمایتی) طبقه بندی شدند. ارزیابی شرکت کنندگان از اعتبار و سودمندی محتوای تدوین شده برای برنامه درسی قرآن پایه اول ابتدایی، حاکی از قابل قبول بودن آن است.
کلید واژگان
برنامه درسی قرآنپایه اول
پدیدارشناسی
معلمان
والدین
محتوای برنامه درسی
شماره نشریه
75تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.



