پژوهش ادبیات معاصر جهان
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
تأملی دربارۀ جریان ادبی "پاپ"
(دانشگاه تهران, 2024-06-21)ادبیات آلمانیزبان دهههای شصت و هفتاد سدۀ بیستم شاهد حضور نسل جوانی بود که از الگوهای ثابت هویتی دوری میجست و با زبانی ملهم از عناصر و ضرباهنگ موسیقیهای باب روز، تجربههای فردی و اجتماعی-اش را بازتاب میداد. نویسندگان ...
-
«شاهکارهای ادبیات روسیه در آینه سینما»
(دانشگاه تهران, 2024-06-21)سینما در آغاز به عنوان یک صنعت حیات یافت، توانست با بهرهگیری از برخی ویژگیهای ادبیات، به سرعت خود را به ادبیات نزدیک کند و موقعیت خود را به جایگاه هنری ارتقاء دهد. هدف از این همبستگی و پیوستگی، دستیابی به این مهم بود که ...
-
جبرِ فقر یا فقر اراده؟ مطالعه جامعهشناختی سنگ صبور و جود گمنام بر اساس نظریه پییر بوردیو
(دانشگاه تهران, 2024-06-21)مطالعه انسان در جامعه بهعنوان موجودی جمعی تنها به رشتۀ جامعهشناسی محدود نمیشود. بازنمایی انسانها در جوامع و بررسی دغدغهها، نگرانیها و ترسهای آنها در ارتباط با دیگران همیشه یکی از تلاشهای عمدۀ آثار ادبی بوده است. ...
-
روایت اسطوره بازگشت جاودانه در داستان «یک مرد بزرگ» از میرچا الیاده
(دانشگاه تهران, 2024-06-21)تقابل امر قدسی و غیر قدسی و نسبت آنها با یکدیگر، گذار از زمان تاریخی کرانمند و ورود به لحظه ازلی، قرار گرفتن در مرکز، و نوزایی مسائل اصلی مورد توجه میرچا الیاده بود که در اغلب پژوهشهایش به آنها پرداخته است. وی این مسائل ...
-
جستوجوی امر مطلق در دو روایت منطقالطیر عطار و تصویر پردهپوش سائیس اثر شیلر
(دانشگاه تهران, 2024-06-21)آثار ادبی جهانی اغلب بر اساس اندیشهها و دغدغههای عام بشری شکل میگیرند. نیازها، آرزوها، موفقیتها، ناکامیها و هرآنچه به طبیعت بشر باز میگردد مضمون اصلی آثار ادبی است. گرایشها و کندوکاوهای معرفتی در کنار دیگر تمایلات ...
-
بازخوانی تطبیقی نمود روانی اندیشه فرود و تباهی در شعر سیاب و اخوان بر اساس نظریه اگزیستانسیالیستی اروین د یالوم.(اضطراب مرگ)
(دانشگاه تهران, 2024-06-21)طبق نظریه روانشناختی اروین د.یالوم،«اضطراب مرگ» یکی از اساسیترین دغدغههای وجودی انسان است؛ که بسته به چگونگی رویارویی با آن، سبک زندگی و برخورد و تعامل با هستی در فرد متفاوت خواهد بود. در پژوهش حاضر نمود روانی اندیشه ...
-
زن از کوچهمدق تا کافهستاره دگردیسی زنان کوچهمدق در روایت سینمایی آن ( کافه ستاره)
(دانشگاه تهران, 2024-06-21)هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی و سنجش شیوهی روایت در رمان کوچهی مدق، اثر نویسنده موفق مصری، نجیبمحفوظ و فیلم سینمایی کافه ستاره، نخستین اثر اقتباسی سامان مقدم، کارگردان شناختهشدهی ایرانی است. از اینرو میتوان گفت، این ...
-
بررسی تطبیقی جایگاه مضحکه و خندۀ کارناوالی در دنکیشوت و دائیجان ناپلئون
(دانشگاه تهران, 2024-06-21)باختین در بوطیقای داستایوفسکی، بعد در فرانسوا رابله و فرهنگ مردمی در قرون وسطی و نوزایی، با برشماری شاکله های ادبیات کارناوالی، دنکیشوت را نمونۀ خندۀ کارناولی معرفی میکند. کارناوال، بهدید او، وارونه شدن قوانین، آداب و ...
-
بحران هویت و تاثیرگذاری مولفه جامعه در رمانهای بازمانده روز و هرگز ترکم مکن بر اساس آراء اریک اریکسون
(دانشگاه تهران, 2024-06-21)تحلیل روانشناختی آثار ادبی در قرن اخیر افزایش چشمگیری داشته است. با ظهور روانکاوی مبتنی بر نظریات فروید این رویکرد به طور جدیتری رشد کرد. اریک اریکسون از شاگردان ممتاز فروید که برای اولین بار مفهوم بحران هویت را ابداع ...
-
زمان تهی و سوژهی شکاف خورده در رمان خانم دالووی ویرجینیا وولف: تحلیلی دلوزی
(دانشگاه تهران, 2024-06-21)رمان خانم دالووی ویرجینیا وولف نقدی بر جامعهی انگلستان پس از جنگ جهانی اول میباشد که در غالب خودکشی سربازی جوان به تصویر کشیده میشود. خودکشی وی تفاسیر مختلفی از تراژدی تا قربانی شدن دربرداشته است. با استفاده از سنتز سوم ...
-
تحلیل نقشهای نشانهای در دو شعر حافظ موسوی و ودیع سعاده: رویکرد امبرتو اکو
(دانشگاه تهران, 2024-01-21)نقشهای نشانهای از دیدگاه اُمبرتو اکو (1932-2016م) نشانهشناس ایتالیایی رابطۀ همبستۀ دوسویه میان دو نقشگر بیان ومحتوا است که در بستری فرهنگی و براساس رمزگان برآمده از دانش دانشنامهای پدید آمده است. شعر "مکالمۀ غیابی" از ...
-
تطبیق کارکرد اسطوره ها در نمایشنامه های ژان کوکتو و غلامحسین ساعدی با آراء ژیلبر دوران
(دانشگاه تهران, 2024-01-21)هر دوی این نویسندگان نگاه ویژهای به اساطیر فرهنگ خود داشتهاند و در آثار خود، خاصه دو اثر انتخابی این پژوهش، به اقتباسی نیمه وفادارانه نسبت به این اسطورهها دست زدهاند. کوکتو با بازخوانی اسطورة اودیپ در این آثار، به دنبال ...
-
گذار سوژه نوگرا به سمت سوژه پسانوگرا در نمایشنامههای نوگرا: مطالعه موردی آخرین نوار کرپ، کودک مدفون، و مسخرهبازیها
(دانشگاه تهران, 2024-01-21)مقاله پیش رو، حضور سوژه پسانوگرا را در نمایشنامههای آخرین نوار کرپ (1958) اثر ساموئل بکت، کودک مدفون (1978) اثر سام شپارد، و مسخرهبازیها (1974) اثر تام استوپارد مورد بررسی قرار میدهد. مقاله درصدد است به این پرسش پاسخ ...
-
تحلیل شناختی استعاره های مفهومی در متن زن محور رمان قطار زیر زمینی اثر کلسون وایتهد
(دانشگاه تهران, 2024-01-21)رویکردهایِ شناختی در ادبیات که شامل توسعه روشهایی برای توصیف و دریافت متون است، در چند سال اخیر افزایش داشته است. جرج لیکاف و مارک جانسون، در اثری تحت عنوان استعارههایی که با آنها زندگی ...
-
بررسی روابط بینامتنی در نمایشنامة بایستی دریا را یافت و منطقالطّیر عطّار
(دانشگاه تهران, 2024-01-21)نمایشنامه بایستی دریا را یافت از ژان-پیر اسپیلمون در زمرة اقتباس های موفق از منطق الطّیر عطّار است. اسپیلمون در این بازآفرینی سعی نموده تا در عین وفاداری به چارچوب اصلی منظومه عطّار، تغییرات قابل توجّهی را با در نظر گرفتن ...
-
تحلیل تطبیقی سیمانگاری زنانه در رمآنهای بلندیهای بادگیر و سووشون بر اساس نظریه الاین شوالتر
(دانشگاه تهران, 2024-01-21)چکیده: مقاله پیش رو بر اساس الگوی فرهنگی نقد ادبی زنمحور آنگلو-امریکایی الاین شوالتر بنا نهاده شده است. این الگو به نویسندگان زنی میپردازد که خود خالق آثار و انواع ادبی زنانه هستند. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی ...
-
تطبیق شخصیت اصلی دو داستان کوتاه «ویلان الدوله» جمال زاده و «شورتی» میخائیل نعیمه بر اساس نظریه فردنگر آلفرد آدلر
(دانشگاه تهران, 2024-01-21)ادبیات تطبیقی علاوه بر مطالعه رابطهی ادبیات ملتهای مختلف با یکدیگر، وارد حوزه رابطه ادبیات با دیگر علوم انسانی نیز میشود. یکی از این علوم، روانشناسی است که در دهههای نخستین قرن نوزدهم پای به عرصه ادبیات گذاشت و نوعی ...
-
قلمروی فانتاستیک براساس آرای تودوروف در داستانهای گوگول (شنل، دماغ و بلوار نفسکی)
(دانشگاه تهران, 2024-01-21)گوگول در میانهی سنت ادبی رومانتیسم و رئالیسم داستان مینوشت. اگر فرض بر این باشد که خیال ویژگی رومانتیسم و واقعیت مبنای رئالیسم قلمداد می شوند، آثار گوگول میتوانند در میانهی خیال و واقعیت قرار گیرند که این حوزه به باور ...
-
بررسی درونمایههای اجتماعی شعر دورهی دوم مشروطهی افغانستان (مطالعهی موردی: اشعار عبدالعلی مستغنی، محمود طرزی، قاری عبدالله، عبدالهادی داوی و لودین)
(دانشگاه تهران, 2024-01-21)ادبیّات تاریخچهی هوّیت ملّتها و منبع هنریِ شناخت اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری است. در تمامی دورهها، همراهی اجتماع و ادبیّات و تأثیر محیط اجتماعی بر تولیدات آثار ادبی به چشم میخورد. نقش اساسی ادبیّات هنگامی ...
-
تحلیل مقایسهای کارکرد روایت در داستانهای آدمی و سگ اعظم رهنورد زریاب و پِشَکهایی1 که آدم میشوند سپوژمی زریاب
(دانشگاه تهران, 2024-01-21)قصد اصلی نوشتهی حاضر، این است که کارکرد و شناخت ساختار و عناصر هستهای و اصلی روایت را در متنهای روایی، یکی از عوامل کلیدی در شناخت درونمایهی اصلی اثر روایی معرفی کند. تحلیل سطوح روایت و طرح پیرنگ در درون دنیای داستانی، ...