دوره 21, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • «حکایت آسیابان» اثر جفری چاسر: فراتر از فابلیو 

    مهدی پور, علیرضا (دانشگاه تهران, 2016-03-20)
    فابلیو در اصل داستان بسیار موجز شوخنگانه‌ای در باب رذائل طبقۀ ‌غیراشرافی جامعه است و برخی اصناف و اقشار جامعه را نکوهش و تمسخر می‌کند. جفری چاسر شاعر قرن چهاردهم انگلیسی این گونۀ ادبی عامیانه را از ادبیات فرانسه و ایتالیا ...

  • مارکی دو ساد، زخمی بر چهره‌ی روشنگری 

    نذری دوست, مسعود؛ رشید پور, سمیرا (دانشگاه تهران, 2016-03-20)
    در میان نویسندگان و فیلسوفان عصر روشنگری همچون مونتسکیو، دیدرو، ولتر و روسو می‌توان به نویسنده‌ای اشاره کرد که در آثارش به وجوه دیگری از آرایِ این فیلسوفان پرداخته است: مارکی دوساد. اما روشنگری با ساد برخوردی متفاوت داشت: ...

  • بررسی تطبیقی داستان های کوتاه جمالزاده و موپسان 

    لاجوردی, شهرزاد؛ قویمی, مهوش (دانشگاه تهران, 2016-03-20)
    بسیاری از صاحب نظران وادی ادبیات جمالزاده را پدر داستان نویسی معاصرایران، به ویژه داستان کوتاه می دانند. زیرا او برای نخستین بار با انتشار یکی بود یکی نبود، علاوه بر این که انقلابی در نثر فارسی به وجود آورد ، تکنیک داستان ...

  • نقش کلیدی کلام و زبان در بازآفرینی یک اثر 

    شیخ الاسلامی, مه زاد (دانشگاه تهران, 2016-03-20)
    جرمیلا اُکایُوا نخستین نویسندة مهاجری است که به بازآفرینی یکی از نامی‌ترین آثار گنجینه ادبیات ایتالیا می-پردازد. بیش از یک قرن از نگارش ماجراهای پینوکیو توسط کارلو لورنتزینی با نام مستعار کارلو کلّودی می‌گذرد، اما پینوکیوی ...

  • زیباشناسی دریافت گلستان سعدی نزد مترجمان فرانسوی آن 

    قنبری, منیژه؛ کهنمویی پور, ژاله (دانشگاه تهران, 2016-03-20)
    چکیده یکی از نظریه‌های مطرح شده در حوزة نقد و بررسی‌های ادبی، نظریة دریافت زیباشناختی است که اندیشمندان مکتب کنستانس خصوصاً هانس روبر یاس بر پایه هرمنوتیکی برخاسته از اندیشه‌های هانس گئورگ گادامر آنرا پی ریزی کرده و ...

  • تأثیرپذیری محمدعلی جمالزاده از کنت آرتور دو گوبینو مورد مطالعه : یکی بود و یکی نبود و قنبرعلی 

    بلیغی, مرضیه؛ عبدی, آرزو؛ قیصری, نسیمه (دانشگاه تهران, 2016-03-20)
    محمدعلی جمالزاده از تأثیرگذارترین چهره‌های ادبیات داستانی ایران بوده که این گونۀ ادبی را چه در سبک و چه در محتوا دستخوش تغییرات بسیاری کرده است. نوآوری‌های جمالزاده تا حدود زیادی در گرو تسلط او بر ادبیات اروپایی بوده است. ...

  • تحلیل روایت در نوشتار ناتورالیستی از ورای آسوموآر امیل زولا 

    آسیب پور, محسن (دانشگاه تهران, 2016-03-20)
    زولا به عنوان سردمدار مکتب ناتورالیسم به جهان و جامعه به چشم قلمروی کشمکش نیروهای طبیعی و تاریخی که زندگی افراد را بطور خاص و حیات بشری را بطور کلی متأثر می‌کند می‌نگرد. این اندیشه در یک اثر ادبی همچون آسوموآر در دو سطح ...