دوره 12, شماره 40

 

ارسال های اخیر

  • تحول مفهوم زیبایی در متون زیبایی‌شناختی فریدریش شیلر 

    خدایی, نرجس (دانشگاه تهران, 2007-11-22)
    اندیشة فریدریش شیلر بر بستر تفکرات کلاسیک در دورانی تبلور می یابد که عنصر زیبایی به مثابة نیروی محرکه‌ای در مسیر تحقق آرمانشهر انسان متعالی تلقی می شود. جستار حاضر به سیر تحول مفهوم زیبایی در نوشته‌های زیبایی شناختی شیلر ...

  • نقش تجسم فرهنگ در تدریس زبان‌های خارجی راسخ بر مسایل فرافرهنگی 

    دوسته‌زاده, محمدرضا (دانشگاه تهران, 2007-11-22)
    نقش تجسمات زبان‌آموزان در مورد فرهنگ و زبان بیگانه (مقصد)، همواره از دهة هفتاد قرن بیستم میلادی مورد توجه نظریه‌پردازان علم آموزش زبان‌های خارجی بوده است، چرا که یک زبان‌آموز از تجسمات خود که منشأخودی (مبدأ) دارد در مورد ...

  • مفهوم و جایگاه چکامه در زبان فارسی نوین 

    آذری, پرویز معتمدی (دانشگاه تهران, 2007-11-22)
    بیش از یک سده است که دانشمندان خاورشناس و ادبا در تلاشند تا ریخت و قالب شعر و سرودهای پیش از اسلام ایران را یافته و تعریف و سرچشمة و سرآغاز شعر فارسی، به ویژه چکامه را تعین کنند. در این زمینه عقیده‌های گوناگونی ابراز شده ...

  • آموزش زبان به شیوة شنیداری- دیداری در بستر مجازی 

    حقانی, نادر؛ سهرابی, پروانه (دانشگاه تهران, 2007-11-22)
    استفاده از رسانه‌های صوتی و تصویری در فرآیند آموزش زبان، از جمله مشخصه‌های شیوة شنیداری- دیداری محسوب می‌شود. وجود قابلیت‌های متنوع در اینترنت از قبیل آماده‌سازی و ارائه مطالب در قالب داده‌های صوتی و تصویری، امکان بهره‌گیری ...

  • کلیله و دمنه به عنوان نمونه‌ای از ادبیات جهانی: بازتاب آن در ادبیات ایران و آلمان 

    هاشمی, فرانک (دانشگاه تهران, 2007-11-22)
    فابل یا آنچه در زبان فارسی حکایت حیوانات نامیده می‌شود، نمونه‌ای از انواع آثار ادبی است که در طی سده‌ها همچون جهانگردی کرة زمین را پیموده، به دفعات بازنویسی گردیده و آثار مشابهی به تقلید از آن سروده شده‌اند چه به زبان اصلی ...

  • دگرگونی‌های صرفی نحوی در تقابل رویارویی مقولات صرفی نحوی در زبان فارسی و آلمانی 

    البرزی, پرویز (دانشگاه تهران, 2007-11-22)
    بدیهی است که زبان‌آموزان بومی به هنگام فراگیری زبان بیگانه ساختارهای زبان مادری خود را بر زبان بیگانه اعمال می‌کنند. عنصر تداخل به عنوان یک پدیدة زبان‌شناختی به زبان‌آموز امکان می‌دهد تا عناصر زبان بیگانه را به سهولت ...

  • بررسی تطبیقی نمایشنامة نبرد هرمان اثر کلایست با منابع تاریخی 

    استارمی, ابراهیم (دانشگاه تهران, 2007-11-22)
    با مقایسة محتوای نمایشنامة نبرد هرمان اثر کلایست، با منابع تاریخی، تاریخ‌نگاران بزرگی همچون تاسیتوس و هم‌چنین مقایسة آن با نمایشنامة تاریخی نبرد هرمان اثر کلوپشتوک این سؤال مطرح می‌شود که آیا کلایست محتوای وقایع نمایشنامة ...

  • کوششی بر مقایسة شاهنامه و سرود نیبلونگن 

    بهجت, حمیده (دانشگاه تهران, 2007-11-22)
    هر ادبیات کلاسیک دارای حماسه‌ایست که در آن عناصر اسطوره‌ای، عناصر داستانی و عناصر واقعی برگرفته از تاریخ وجود دارند. این نکته درمورد ادبیات آلمانی و فارسی که نیبلونگن و شاهنامه سرآمد آثار آنان هستند نیز صدق می‌کند. از آن ...