دوره 17, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی براندازی گفتمان اﻳﺪئولوژﻳﻚ در بازآفرﻳﻨﻲ از ﺷﻜﺴﭙﻴﺮ: نماﻳﺸﻨﺎمهﻫﺎی ﻟﻴﺮ و روزنکرانتز و ﮔﻴﻠﺪنسترن مردهﺍند
(دانشگاه تهران, 2012-03-20)نویسندگان بیشماری به زندگی و آثار ویلیام شکسپیر و تأثیر آن در ترویج ادبیات انگلیسی پرداختهاند. اما در تئاتر معاصر، در پرتو جنبش دانشجویی سال ????، چهرة شکسپیر به عنوان نمایشنامهنویسی که تحت تأثیر قدرت بوده و بر ایدئولوژی ...
-
بازسازی هویت در «ادبیات مهاجرت» ایتالیا
(دانشگاه تهران, 2012-03-20)«ادبیات مهاجرت» ایتالیا، نو پا و از بسیاری جهات هنوز ناپخته است که نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، با تأخیر بسیار در دهة نود قرن گذشته شکل گرفت. این ادبیات به از میان برداشتن مرزها و روایت ناگفتهها میپردازد، از تولدی دوباره، ...
-
بررسی چگونگی گزینش «نام قهرمان» در ژانکریستف
(دانشگاه تهران, 2012-03-20)یکی از مباحثی که به ندرت در بررسی آثار مورد توجه قرار میگیرد، انتخاب عنوان یک اثر ادبی و یا انتخاب اسامی قهرمانان است. نویسندگان نامهای مختلفی بر آثار و قهرمانان خود مینهند و آنان در این انتخاب گاهی نام قهرمان اصلی را ...
-
نقدی فرهنگی بر داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد بر اساس نظریة «صنعت فرهنگ» تئودور آدورنو
(دانشگاه تهران, 2012-03-20)تئودور آدورنو به عنوان یکی از پیشگامان مدرنیسم و اعضای اصلی مکتب فرانکفورت، در نظریة انتقادی خود، به واکاوی مفاهیم اصلی و اساسی فرهنگ پرداخته است. اصطلاح صنعت فرهنگ که توسط خود آدورنو نامگذاری شده است، به پدیدهای اطلاق ...
-
جایگاه ادبیات غنایی در نزد برتولت برشت
(دانشگاه تهران, 2012-03-20)برشت در ادبیات غنایی خود در ارتباط با اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زمان اشعاری میسراید که هم بیانگر تفکر وی در تئاتر روایی است و هم خواننده را به چالش با مسایل روز وامیدارد. این سیر تفکر برشت در ادبیات غنایی که در این ...



