دوره 15, شماره 57

 

ارسال های اخیر

  • استفاده از فناوری نوین در آموزش زبانهای خارجی با تکیه بر نقش سینما 

    غلامی, حسین؛ عبداللهی, موسی (دانشگاه تهران, 2010-03-21)
    آموزش زبان خارجی، تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارد. با توجه به این مسئله که در روند آموزش زبان خارجی، اصلی‌ترین هدف، دستیابی زبانآموز به مهارت استفاده از زبان در ارتباط مستقیم با گویشوران آن زبان است، بررسی روش‌هایی که به ...

  • نمود یا بازخورد معیارهای نوین در ترجمه‌های قرآنی 

    مصفا جهرمی, ابوالفضل؛ معین‌زاده, احمد (دانشگاه تهران, 2010-03-21)
    ترجمه همواره در محیطی چند وجهی صورت می‌گیرد که زبان را با فرا‌زبان پیوند می‌دهد. در سطوح مختلف زبانی همواره امکان انتخاب یا عدم انتخاب وجود دارد. یک جمله را می‌توان به صورت‌های مختلف از نظر ساختاری، میزان نشانداری، ساخت ...

  • سایة آنتون چخوف بر ادبیات نمایشی معاصر ایران (بر اساس نمایشنامه‌های آنتون چخوف و اکبر رادی) 

    یحیی‌پور, مرضیه؛ صادقی, زینب (دانشگاه تهران, 2010-03-21)
    آنتون پاولویچ چخوف، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس روسی، تأثیر به‌سزایی در گسترش ادبیات جهان و از جمله ایران، داشته است. بسیاری از منتقدان و کارگردان‌های تئاتر ایران، بر این باورند که اکبر رادی، تحت تأثیر آثار آنتون چخوف و با ...

  • طراحی و روایی سنجی آزمون بسندگی زبان فارسی 

    قنسولی, بهزاد (دانشگاه تهران, 2010-03-21)
    توسعة دوره‌های آموزش فارسی به ‌غیر فارسی‌زبانان و تدوین کتاب‌های مختلف آموزشی مرتبط در این زمینه، تحولی فرهنگی است که با وجود آثار مثبت آن کاستی‌هایی را نیز به‌همراه دارد. مهمترین این نقص‌ها گسترة آزمون‌سازی زبان و به‌ ...

  • عملکرد روایت در رمان کودکی، اثر ناتالی ساروت 

    فهیم‌کلام, محبوبه (دانشگاه تهران, 2010-03-21)
    کودکی، اثر اتوبیوگرافی ناتالی ساروت، نویسندة فرانسوی قرن بیستم است. در این اثر، ساروت با تداعی خاطرات، با زدودن مرز بین واقعیت و خیال، شاهکاری می‌آفریند تا دنیای آمیخته از هر دو عنصر را به خواننده عرضه بدارد. آن چه مایة ...

  • نقد اسطوره‌ای و جایگاه آن در ادبیات تطبیقی 

    خاوری, سید خسرو؛ کهنمویی‌پور, ژاله (دانشگاه تهران, 2010-03-21)
    گستردگی دامنة بررسی اسطوره‌ها و مضامین در نقد، تحلیل‌گران متون ادبی را در برابر تلی از واژگان همسان قرار داده که گاهی تشخیص آنها از یکدیگر دشوار است، چرا که در متون فراوان، منتقدان، اسطوره، مضمون، نماد و بن‌مایه را در یک ...

  • ترجمة گفتمان غیرمستقیم آزاد در سه ترجمة فارسی رمان به سوی فانوس دریایی 

    حری, ابوالفضل (دانشگاه تهران, 2010-03-21)
    این مقاله، ترجمة گفتمان غیرمستقیم آزاد را در سه ترجمة فارسی رمان به سوی فانوس دریایی بررسی می‌کند. ابتدا از گفتمان روایی و انواع آن و بعد از گفتمان غیرمستقیم آزاد و مباحث نظری مربوط به آن از جمله ویژگی‌های زبان‌شناختی و ...

  • مطالعة رابطة شناخت و فرهنگ و سیر تحول آنها در متدهای آموزش زبان فرانسه 

    شعیری, حمیدرضا؛ بخشائی, نیلوفر (دانشگاه تهران, 2010-03-21)
    در گسترة آموزش زبان، استفاده از «شناخت» و «فرهنگ»، به عنوان دو عنصر جدا ناشدنی از زبان، غیرقابل انکار است. به بیان دیگر هر شخص برای برقراری ارتباطی مؤثر با زبان بیگانه،نیازمند بهره‌مندی کافی از بار شناختی و فرهنگی ...