پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
- 
الگوی مؤلفه های تربیت ارزشی- اخلاقی در کتب و برنامه های درسی آموزش عالی (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2025-02-19)هدف پژوهش حاضر بررسی تربیت ارزشی-اخلاقی در کتب و برنامههای درسی آموزش عالی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتز پژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند(59مقاله) که از سال 1398 تا 1403 شمسی و 2014 تا 2025 میلادی در ...
 
- 
ارزیابی و نقد کتاب «پژوهش نگاری دانشگاهی: منبعی جامع برای نگارش پژوهش و انتشار آن» (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2025-02-19)کتاب «پژوهش نگاری دانشگاهی: منبعی جامع برای نگارش پژوهش و انتشار آن» توسط انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1400 به چاپ رسیده است. این کتاب بخشهای مختلف یک پایاننامه، رساله و یا مقاله را در ابتدا بهصورت مختصر تعریف ...
 
- 
کتب دانشگاهی روش پژوهش به مثابة ابزار جامعه پذیری دانشجویان نسبت به اصول اخلاقی: مطالعه موردی تطبیقی (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2025-02-19)کتابهای درسی دانشگاهی بهویژه در مقطع کارشناسی نقطة آغازین جامعهپذیری دانشجویان در برخی زمینهها میباشند؛ به این معنا که بعضی ارزشها، باورها، مهارتها، و دانشها را در آنها تثبیت، درونیسازی، و تقویت مینمایند و ...
 
- 
شناسنامه نشریه (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)شناسنامه نشریه
 
- 
نشانگرهای سنجش کیفیت پیشنهادهای پژوهشی در نگارش علمی و ارزیابی میزان رعایت آن در مطالعات علوم رفتاری: یک پژوهش روشهای آمیخته اکتشافی (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)پیشنهادهای پژوهش به عنوان عصاره تمامی تلاشها در مسیر اجرای پژوهش، میتواند زمینه کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب را فراهمکند. بهرغم اهمیت پیشنهادهای پژوهش، بررسیها نشان میدهد که این بخش، از توجه لازم و شفافیت مورد ...
 
- 
نمونه کاوی انتقادی هفت کتاب دانشگاهی «سیاست جنایی»؛ تأملی در خلأ کتاب سنجیِ حقوق (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)سیاست جنایی، یکی از علوم جنایی نوین است که برآمده از میانکنش سیاستگذاری عمومی و حقوق جنایی، و معطوف به اتخاذ راهبردهای سیستمیِ کنترل بزه و مخاطرات جرمزا است. نظر به آن که سیاستگذاری جناییِ واقعنگر و پایشپذیر، بدون تحلیل ...
 
- 
ارزیابی و مقایسه دو کتاب درسی دانشگاهی یادگیری چندرسانه ای از دیدگاه دانشجویان علوم تربیتی (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)هدف از این پژوهش ارزیابی و مقایسه دو کتاب درسی دانشگاهی "یادگیری الکترونیکی و علم آموزش: راهنمای عملی کاربران و طراحان یادگیری چند رسانه ای" و "پروژه های چندرسانه ای در آموزش: طراحی، تولید و ارزشیابی" از دیدگاه دانشجویان ...
 
- 
نقدی بر کتاب «ابزارهای تدریس:روشها و رسانههای جدید تدریس در دانشگاهها و مراکر آموزش عالی» (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)هدف پژوهش حاضر، نقدکتاب"ابزارهای تدریس"است. روش پژوهش، ترکیبی از روشهای نقادی آموزشی، مرور انتقادی کتاب و کاوشگری فلسفی انتقادی بود. کتاب مذکور، تألیف بارباراگراس دیویس به ترجمه احمدرضا نصراصفهانی و همکاران که توسط انتشارات ...
 
- 
بررسی و نقد کتاب «هندسۀ دانشهای قرآنی و حدیثی» نوشتۀ محمد علیزاده قائمیه (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)کتابهای درسی، نقش مهمی در تحقق اهداف آموزشی در مراکز آموزش عالی دارد و هر چه کتاب درسی از کیفیت بیشتری برخوردار باشد، کیفیت آموزش نیز ارتقاء مییابد. یکی از اولین منابعی که برای درس «هندسۀ دانشهای قرآنی و حدیثی» در رشتۀ ...
 
- 
ارزیابی کتاب جستارهایی در آسیبشناسی ترجمه قرآن کریم و متون اسلامی از حیث مسائل زبانی بر پایه معیارهای کتاب دانشگاهی (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و تحلیل انتقادی کتاب جستارهایی در آسیبشناسی ترجمۀ قرآن کریم و متون اسلامی از حیث مسائل زبانی است که در سال 1401ش، دانشگاه تهران آن را به زیور طبع آراست. در این نوشتار تلاش گردید با تکیه بر روش ...
 
- 
از خوانش تا آموزش ارزیابی کارآمدی کتاب «آشنایی با معماری معاصر» در بازخوانی و آموزش تحولات و تجربیات معماری معاصر (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)در فرایند آموزش معماری، یکی از موضوعات کلیدی، شناختِ سیرِ تحولات تاریخی سبکهای مختلف است تا با واکاوی زمینههای پیدایش آنها، تعامل معماران با مبانی فکری ـ فلسفی و نمود آن در پروژههای شاخص هر دوره، تحلیل شود. اهمیت این ...
 
- 
نقد فارسی عمومی دانشگاه پیام نور: ضرورت تألیف دوباره یا بازنگری اساسی در آن (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)نظر به اهمیت متون درسی دانشگاهی بهخصوص دانشگاه پیام نور که تألیف و تنظیم منابع درسی کلیۀ رشتههای آن توسط نظام مرکزی دانشگاه بهصورت یکپارچه برای کل واحدهای آن در سراسر کشور تأمین میشود و نیز گستردگی واحدها در سطح کشور ...
 
- 
خوانش تربیتی تاریخ بیهقی: دلالتهایی برای برنامهدرسی در آموزش دانشگاهی (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)هدف اساسی پژوهش حاضر، خوانش تربیتی کتاب تاریخ بیهقی نوشته ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی، به مثابۀ یکی از مهمترین کتابهای مورد استفاده در آموزش دانشگاهی در حوزۀ علوم انسانی، از طریق شناسایی دلالتهای آن برای برنامۀ درسی ...
 
- 
بررسی انتقادی کتاب برگزیده هایی درباره سیاست جهانی: موضوعات، بازیگران و مسائل (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)هدف از پژوهش حاضر، نقد کتاب «گزیدههایی درباره سیاست جهانی: موضوعات، بازیگران و مسائل» به عنوان یکی از کتب دانشگاهی حوزه تخصصی علوم سیاسی و روابط بینالملل است. این کتاب به بررسی چالشها و تحولات کلیدی در عرصه سیاست بینالملل ...
 
- 
تأملی انتقادی بر کتاب بازگشت به اصالت؛ ضرورتی برای کار و رهبری سازمانی در عصر کنونی (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)اصالت، مفهومی کلیدی است که با بسیاری از دغدغههای امروز گره خورده است. کتاب بازگشت به اصالت؛ ضرورتی برای کار و رهبری سازمانی در عصر کنونی به قلم سیدبابک علوی یکی از آثار نادر در این حیطه است که با رهیافتی علمی، به زبان ...
 
- 
پژوهش در علوم جنایی، با رویکردی انتقادی و با استناد به برنامه های درسیِ رشتۀ حقوق جنایی و جرم شناسی (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)این مقاله با نمایاندنِ اهمیت پژوهش در پهنۀ علوم جنایی، وضعیتِ این علوم را در سامانۀ آموزش عالیِ ایران (با تمرکز بر رشتۀ حقوق، و بهویژه گرایش تحصیلات تکمیلیِ حقوق جنایی و جرمشناسی)، با رویکردی انتقادی بررسی میکند.مقاله ...
 
- 
معیارهای ارزیابی فرهنگی کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی: مرور نظاممند، تدوین چکلیست و روایییابی (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2025-02-19)مدلها، چارچوبها و چکلیستهای فعلی ارزیابی فرهنگی کتابهای درسیِ آموزش زبان انگلیسی هیچ کدام کاملاً مبتنی بر پژوهش و یا پیشینۀ پژوهشی نیستند. پژوهش حاضر با استفاده از روش مرور نظاممند کیفی، مطالعاتی را که به ارزیابی ...
 
- 
صفحه شناسنامه (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-02-20)
 
- 
ارائه و اعتباریابی مدل شایستگیهای کارآفرینی برای بازنگری سرفصلهای دروس دانشگاه فرهنگیان (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-02-20)هدف پژوهش حاضر ارائه و اعتباریابی مدل شایستگیهای کارآفرینی برای بازنگری سرفصلهای دروس دانشگاه فرهنگیان بود. روش پژوهش حاضر از زمره تحقیقات ترکیبی اکتشافی متوالی و از نوع الگوسازی بوده، که در دو بخش کیفی و کمی انجام گرفته ...
 
- 
ارزیابی کتاب «فن ترجمه و تعریب کاربردی» بر اساس معیارهای ارزیابی کتاب درسی دانشگاهی (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-02-20)نظر به نقش بیبدیل ترجمه در ارتباطات عصر کنونی، کتابهای تألیفی در این زمینه نیز رشد داشته است. از جمله این کتابها که در حوزه آموزش ترجمه و تعریب به رشته تحریر درآمده، میتوان به کتاب «فن ترجمه و تعریب کاربردی» نوشته علی ...
 



