• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 28, شماره 54
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
    • دوره 28, شماره 54
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نشانگرهای سنجش کیفیت پیشنهادهای پژوهشی در نگارش علمی و ارزیابی میزان رعایت آن در مطالعات علوم رفتاری: یک پژوهش روش‌های آمیخته اکتشافی

    (ندگان)پدیدآور
    شاکری, فاطمهصالحی, کیوانرازقی, شکیبا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیشنهادهای پژوهش به عنوان عصاره تمامی تلاش‌ها در مسیر اجرای پژوهش، می‌تواند زمینه کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب را فراهم‌کند. به‌رغم اهمیت پیشنهادهای پژوهش، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بخش، از توجه لازم و شفافیت مورد انتظار به دور است. بدین منظور در مطالعه حاضر با استفاده از روش پژوهش آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمّی تلاش گردید تا ضمن بازنمایی شناسایی نشانگرهای سنجش کیفیت پیشنهادهای پژوهش، به ارزیابی وضعیت موجود در پایان‌نامه‌های حوزه علوم رفتاری پرداخته شود. در بخش اول، ۳۳ سند مرتبط در پایگاه‌های داده‌های علمی معتبر داخلی و بین‌المللی‌ شناسایی و مطالعه شد و چارچوب نشانگرهای سنجش کیفیت پیشنهادها مبتنی بر ۶۰ نشانگر و دسته‌بندی آن در قالب ۱۲ ملاک، تنظیم و ارائه گردید. در بخش دوم و به‌منظور ارزشیابی کیفیت پیشنهادهای ارائه شده در پایان‌نامه‌های حوزه علوم رفتاری، ۳۳ پایان‌نامه دوره ارشد و دکتری که طی سال‌های۱۴۰۰-۱۴۰۲ دفاع شده بود، ارزیابی شد. بالاترین و پایین‌ترین میزان رعایت نشانگرها، به ملاک ارتباط با اهداف پژوهش با ۷۹% درصد و ملاک برخورداری از قابلیت اجر با ۴۵.۵% درصد اختصاص دارد؛ در سایر ملاک‌ها به ترتیب ارزیابی ریسک‌ها(۶۷.۵%)؛ نگارش دقیق و واضح (۶۶.۸%)؛ رواسازی توسط همسنج‌ها (۶۴.۶%)؛ ارائه پیشنهادهای تأثیرگذار(۶۴.۵%)؛ توجیه علمی داشتن(۵۰.۵%)؛ اصالت پیشنهادها و اهمیت آن (۴۸%)؛ ارتباط با مطالعات پیشین(۴۸%)؛ پشتیبانی از پژوهش‌های آینده (۴۷%) قرار می‌گیرد. یافته ها، زمینه لازم درشناخت کافی دانشجویان و ارزیابان برای نگارش بخش پیشنهادهای علمی و قضاوت درباره کیفیت آثار منتشر شده را فراهم نمود. در انتها راهکارهایی برای بهبود کیفیت نگارش دانشگاهی ارائه شد.
    کلید واژگان
    نگارش علمی
    پژوهش‌های پژوهش
    پایان‌نامه‌ها
    ارزیابی کیفیت پژوهش
    علوم رفتاری
    تکنولوژی آموزشی

    شماره نشریه
    54
    تاریخ نشر
    2024-08-22
    1403-06-01
    ناشر
    سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
    Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان شناسی سلامت دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
    دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش؛ دانشکده روان شناسی و علوم‌تربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران
    کارشناس روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد زنجان، زنجان، ایران.

    شاپا
    2676-7503
    2676-7511
    URI
    https://dx.doi.org/10.30487/rwab.2025.2036894.1624
    https://jut.samt.ac.ir/article_721034.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1158541

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب