دوره 28, شماره 54
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
شناسنامه نشریه
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)شناسنامه نشریه
-
نشانگرهای سنجش کیفیت پیشنهادهای پژوهشی در نگارش علمی و ارزیابی میزان رعایت آن در مطالعات علوم رفتاری: یک پژوهش روشهای آمیخته اکتشافی
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)پیشنهادهای پژوهش به عنوان عصاره تمامی تلاشها در مسیر اجرای پژوهش، میتواند زمینه کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب را فراهمکند. بهرغم اهمیت پیشنهادهای پژوهش، بررسیها نشان میدهد که این بخش، از توجه لازم و شفافیت مورد ...
-
نمونه کاوی انتقادی هفت کتاب دانشگاهی «سیاست جنایی»؛ تأملی در خلأ کتاب سنجیِ حقوق
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)سیاست جنایی، یکی از علوم جنایی نوین است که برآمده از میانکنش سیاستگذاری عمومی و حقوق جنایی، و معطوف به اتخاذ راهبردهای سیستمیِ کنترل بزه و مخاطرات جرمزا است. نظر به آن که سیاستگذاری جناییِ واقعنگر و پایشپذیر، بدون تحلیل ...
-
ارزیابی و مقایسه دو کتاب درسی دانشگاهی یادگیری چندرسانه ای از دیدگاه دانشجویان علوم تربیتی
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)هدف از این پژوهش ارزیابی و مقایسه دو کتاب درسی دانشگاهی "یادگیری الکترونیکی و علم آموزش: راهنمای عملی کاربران و طراحان یادگیری چند رسانه ای" و "پروژه های چندرسانه ای در آموزش: طراحی، تولید و ارزشیابی" از دیدگاه دانشجویان ...
-
نقدی بر کتاب «ابزارهای تدریس:روشها و رسانههای جدید تدریس در دانشگاهها و مراکر آموزش عالی»
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)هدف پژوهش حاضر، نقدکتاب"ابزارهای تدریس"است. روش پژوهش، ترکیبی از روشهای نقادی آموزشی، مرور انتقادی کتاب و کاوشگری فلسفی انتقادی بود. کتاب مذکور، تألیف بارباراگراس دیویس به ترجمه احمدرضا نصراصفهانی و همکاران که توسط انتشارات ...
-
بررسی و نقد کتاب «هندسۀ دانشهای قرآنی و حدیثی» نوشتۀ محمد علیزاده قائمیه
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)کتابهای درسی، نقش مهمی در تحقق اهداف آموزشی در مراکز آموزش عالی دارد و هر چه کتاب درسی از کیفیت بیشتری برخوردار باشد، کیفیت آموزش نیز ارتقاء مییابد. یکی از اولین منابعی که برای درس «هندسۀ دانشهای قرآنی و حدیثی» در رشتۀ ...
-
ارزیابی کتاب جستارهایی در آسیبشناسی ترجمه قرآن کریم و متون اسلامی از حیث مسائل زبانی بر پایه معیارهای کتاب دانشگاهی
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و تحلیل انتقادی کتاب جستارهایی در آسیبشناسی ترجمۀ قرآن کریم و متون اسلامی از حیث مسائل زبانی است که در سال 1401ش، دانشگاه تهران آن را به زیور طبع آراست. در این نوشتار تلاش گردید با تکیه بر روش ...
-
از خوانش تا آموزش ارزیابی کارآمدی کتاب «آشنایی با معماری معاصر» در بازخوانی و آموزش تحولات و تجربیات معماری معاصر
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)در فرایند آموزش معماری، یکی از موضوعات کلیدی، شناختِ سیرِ تحولات تاریخی سبکهای مختلف است تا با واکاوی زمینههای پیدایش آنها، تعامل معماران با مبانی فکری ـ فلسفی و نمود آن در پروژههای شاخص هر دوره، تحلیل شود. اهمیت این ...
-
نقد فارسی عمومی دانشگاه پیام نور: ضرورت تألیف دوباره یا بازنگری اساسی در آن
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)نظر به اهمیت متون درسی دانشگاهی بهخصوص دانشگاه پیام نور که تألیف و تنظیم منابع درسی کلیۀ رشتههای آن توسط نظام مرکزی دانشگاه بهصورت یکپارچه برای کل واحدهای آن در سراسر کشور تأمین میشود و نیز گستردگی واحدها در سطح کشور ...
-
خوانش تربیتی تاریخ بیهقی: دلالتهایی برای برنامهدرسی در آموزش دانشگاهی
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)هدف اساسی پژوهش حاضر، خوانش تربیتی کتاب تاریخ بیهقی نوشته ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی، به مثابۀ یکی از مهمترین کتابهای مورد استفاده در آموزش دانشگاهی در حوزۀ علوم انسانی، از طریق شناسایی دلالتهای آن برای برنامۀ درسی ...
-
بررسی انتقادی کتاب برگزیده هایی درباره سیاست جهانی: موضوعات، بازیگران و مسائل
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)هدف از پژوهش حاضر، نقد کتاب «گزیدههایی درباره سیاست جهانی: موضوعات، بازیگران و مسائل» به عنوان یکی از کتب دانشگاهی حوزه تخصصی علوم سیاسی و روابط بینالملل است. این کتاب به بررسی چالشها و تحولات کلیدی در عرصه سیاست بینالملل ...
-
تأملی انتقادی بر کتاب بازگشت به اصالت؛ ضرورتی برای کار و رهبری سازمانی در عصر کنونی
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)اصالت، مفهومی کلیدی است که با بسیاری از دغدغههای امروز گره خورده است. کتاب بازگشت به اصالت؛ ضرورتی برای کار و رهبری سازمانی در عصر کنونی به قلم سیدبابک علوی یکی از آثار نادر در این حیطه است که با رهیافتی علمی، به زبان ...
-
پژوهش در علوم جنایی، با رویکردی انتقادی و با استناد به برنامه های درسیِ رشتۀ حقوق جنایی و جرم شناسی
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2024-08-22)این مقاله با نمایاندنِ اهمیت پژوهش در پهنۀ علوم جنایی، وضعیتِ این علوم را در سامانۀ آموزش عالیِ ایران (با تمرکز بر رشتۀ حقوق، و بهویژه گرایش تحصیلات تکمیلیِ حقوق جنایی و جرمشناسی)، با رویکردی انتقادی بررسی میکند.مقاله ...



