دوره 26, شماره 51

 

ارسال های اخیر

  • نقد شیوة نگارش نام‏واژه‏های اسلامی در کتاب‏های ترجمه‏شده از زبان‏های اروپایی به فارسی 

    ایمانیان, حسین (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)
    کار ترجمه میان هر دو زبان، کاری بس دشوار، زمان‏بَر و نیازمند تجربه است. جدا از دو اصلِ آشنایی با زبان مبدأ و مقصد، آگاهی از موضوع و دانشمندی و پژوهشگری در آن زمینه نیز شرطی بسیار ارزشمند است؛ شرطی که گویا نزد برخی از مترجمان ...

  • شاخص‌ها و مؤلفه‌های شایستگی مؤلفان کتب درسی 

    طباطبایی, مژده سادات؛ مومنی مهموئی, حسین؛ اکبری, احمد؛ فلاح مهنه, تورج (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)
    هدف پژوهش حاضر بررسی  شایستگی‏های مؤلفان کتب درسی بود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی بود. جامعۀ پژوهش تمام مقالاتی هستند (124 مقاله) که از سال 1390 تا 1400ش و 2007 تا 2022 م درمورد شایستگی‏های مؤلفان کتب درسی ...

  • نقد و تحلیلی بر کتاب «سکه های مسی ایران، فلوس دوره های صفوی تا قاجار» 

    حسینی, سید رضا؛ زندیه, حسن (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)
    سکه‏ شناسی به‌عنوان دانش شناخت، بررسی و تبیین ویژگی‏ های شکلی و ماهوی نقود ملموس، از علوم جدیدی است که طی دهه ها‏ی اخیر، مورد توجه ویژۀ پژوهشگران ایرانی قرار گرفته و از این رهگذر، آثار برجسته‏ای در باب معرفی مسکوکات تاریخی ...

  • پدیدارشناسی، ساخت و اعتباربخشی انگارۀ روایی پسینی سنجۀ زبان در آزمون ورودی دانشگاه: کاربردهایی برای آزمون‏سازی در تحصیلات تکمیلی 

    خسروانی, محمود؛ رستمیان, مرتضی؛ اشرف, حمید؛ خدابخش زاده, حسین (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)
    رویکردهای استاندارد به ساخت آزمون علی‌رغم مزایای گوناگون، به‌دلیل تفکیک آموزش از ارزشیابی در ساحات گوناگون، باعث ایجاد تأثیرات تعقیبی غیرسازندۀ فراوانی شده‌اند. در این میان، اهداف برنامۀ ملی درسی ایران که یک تلاش راهبردی ...

  • نقدی بر رویکرد کهن‌الگویی نقد ادبی در درس‌نامه‌های فارسی 

    جمشیدی, رضا (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)
    با این‌که رویکرد کهن‌الگویی نقد ادبی به‌تنهایی می‌تواند مبنای نقد و تحلیل متون ادبی­ هنری قرار گیرد، اما در درس‌نامه‌های فارسی نقد ادبی، همواره در حاشیة نقد اسطوره‌ای قرار گرفته است و بیشتر درس‌نامه‌ها در آموزش آن ناتوان ...

  • بهترین شیوه برای تهیۀ محتوای آموزشی برخط غیرهم‌زمان: نگرش متخصصان محتوایی تهیۀ کتب دانشگاهی برای دانشجویان علوم انسانی 

    تقدمی, محمد شاهین؛ مازندرانی, امیرعلی (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)
    پیشینة پژوهشی موجود نشان می‌دهد که در دهه‌های اخیر آموزش برخطِ غیرهم‌زمان مورد توجه جدی قرار گرفته است. با وجود این، دربارة نگرش تهیه‌کنندگان محتوای آموزشی در محیط‌های بومی نسبت‌به این پدیده اطلاعات کمی در دست است. ازاین‌رو، ...

  • بازکاوی ابهام‌زایی نسبت‌به فلسفۀ غیبت با تأکید برکتاب مکتب در فرایند تکامل 

    رزاقی هریکنده ئی, هادی (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)
    نویسنده کتاب مکتب در فرایند تکامل با توجه به تخصص خود در شناخت متون کهن و تحت تأثیر مبانی و روش‌های تاریخ‌نگاری مدرن، در جهت تشکیک برخی از اعتقادات مهم شیعه بر آمده و با انتخاب گزینشی منابع تاریخی و با حذف پیش‌انگاره‌های ...

  • تجزیه و تحلیل کتاب اسلام نص‌گرا: تاریخ و عقاید اخباریان شیعه (شرح و ارزیابی پروژۀ اخباری‌پژوهی رابرت گلیو) 

    وطن خواه, کوشا؛ امتی, محمدباقر (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)
    پژوهش‌های مرتبط با اندیشۀ فقهی امامیه در دهه‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته و صورت‌بندی بسیاری از مباحث را تغییر داده است. پژوهندگان تلاش کرده‌اند از کلیشه‌های موجود فاصله بگیرند و با نگاهی متفاوت به تاریخ فقاهت بنگرند، ...

  • شناسنامه علمی نشریه 

    پدیدآور نامشخص (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)
    مدیر مسئول: دکتر داود مهدوی زادگان سردبیر: دکتر زهرا ابوالحسنی چیمه هیئتِ تحریریه دکتر محمد آرمند/ دانشیار پژوهشکدة تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» دکتر ابراهیم برزگر/ استاد دانشگاه علامه طباطبایی دکتر اسمعیل ...