دوره 26, شماره 51
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نقد شیوة نگارش نامواژههای اسلامی در کتابهای ترجمهشده از زبانهای اروپایی به فارسی
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)کار ترجمه میان هر دو زبان، کاری بس دشوار، زمانبَر و نیازمند تجربه است. جدا از دو اصلِ آشنایی با زبان مبدأ و مقصد، آگاهی از موضوع و دانشمندی و پژوهشگری در آن زمینه نیز شرطی بسیار ارزشمند است؛ شرطی که گویا نزد برخی از مترجمان ...
-
شاخصها و مؤلفههای شایستگی مؤلفان کتب درسی
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)هدف پژوهش حاضر بررسی شایستگیهای مؤلفان کتب درسی بود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی بود. جامعۀ پژوهش تمام مقالاتی هستند (124 مقاله) که از سال 1390 تا 1400ش و 2007 تا 2022 م درمورد شایستگیهای مؤلفان کتب درسی ...
-
نقد و تحلیلی بر کتاب «سکه های مسی ایران، فلوس دوره های صفوی تا قاجار»
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)سکه شناسی بهعنوان دانش شناخت، بررسی و تبیین ویژگی های شکلی و ماهوی نقود ملموس، از علوم جدیدی است که طی دهه های اخیر، مورد توجه ویژۀ پژوهشگران ایرانی قرار گرفته و از این رهگذر، آثار برجستهای در باب معرفی مسکوکات تاریخی ...
-
پدیدارشناسی، ساخت و اعتباربخشی انگارۀ روایی پسینی سنجۀ زبان در آزمون ورودی دانشگاه: کاربردهایی برای آزمونسازی در تحصیلات تکمیلی
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)رویکردهای استاندارد به ساخت آزمون علیرغم مزایای گوناگون، بهدلیل تفکیک آموزش از ارزشیابی در ساحات گوناگون، باعث ایجاد تأثیرات تعقیبی غیرسازندۀ فراوانی شدهاند. در این میان، اهداف برنامۀ ملی درسی ایران که یک تلاش راهبردی ...
-
نقدی بر رویکرد کهنالگویی نقد ادبی در درسنامههای فارسی
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)با اینکه رویکرد کهنالگویی نقد ادبی بهتنهایی میتواند مبنای نقد و تحلیل متون ادبی هنری قرار گیرد، اما در درسنامههای فارسی نقد ادبی، همواره در حاشیة نقد اسطورهای قرار گرفته است و بیشتر درسنامهها در آموزش آن ناتوان ...
-
بهترین شیوه برای تهیۀ محتوای آموزشی برخط غیرهمزمان: نگرش متخصصان محتوایی تهیۀ کتب دانشگاهی برای دانشجویان علوم انسانی
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)پیشینة پژوهشی موجود نشان میدهد که در دهههای اخیر آموزش برخطِ غیرهمزمان مورد توجه جدی قرار گرفته است. با وجود این، دربارة نگرش تهیهکنندگان محتوای آموزشی در محیطهای بومی نسبتبه این پدیده اطلاعات کمی در دست است. ازاینرو، ...
-
بازکاوی ابهامزایی نسبتبه فلسفۀ غیبت با تأکید برکتاب مکتب در فرایند تکامل
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)نویسنده کتاب مکتب در فرایند تکامل با توجه به تخصص خود در شناخت متون کهن و تحت تأثیر مبانی و روشهای تاریخنگاری مدرن، در جهت تشکیک برخی از اعتقادات مهم شیعه بر آمده و با انتخاب گزینشی منابع تاریخی و با حذف پیشانگارههای ...
-
تجزیه و تحلیل کتاب اسلام نصگرا: تاریخ و عقاید اخباریان شیعه (شرح و ارزیابی پروژۀ اخباریپژوهی رابرت گلیو)
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)پژوهشهای مرتبط با اندیشۀ فقهی امامیه در دهههای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و صورتبندی بسیاری از مباحث را تغییر داده است. پژوهندگان تلاش کردهاند از کلیشههای موجود فاصله بگیرند و با نگاهی متفاوت به تاریخ فقاهت بنگرند، ...
-
شناسنامه علمی نشریه
(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT, 2023-02-20)مدیر مسئول: دکتر داود مهدوی زادگان سردبیر: دکتر زهرا ابوالحسنی چیمه هیئتِ تحریریه دکتر محمد آرمند/ دانشیار پژوهشکدة تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» دکتر ابراهیم برزگر/ استاد دانشگاه علامه طباطبایی دکتر اسمعیل ...



