نقد فارسی عمومی دانشگاه پیام نور: ضرورت تألیف دوباره یا بازنگری اساسی در آن
(ندگان)پدیدآور
علیقلی زاده, حسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظر به اهمیت متون درسی دانشگاهی بهخصوص دانشگاه پیام نور که تألیف و تنظیم منابع درسی کلیۀ رشتههای آن توسط نظام مرکزی دانشگاه بهصورت یکپارچه برای کل واحدهای آن در سراسر کشور تأمین میشود و نیز گستردگی واحدها در سطح کشور و به تبع آن تعداد خیلی زیاد دانشجویان این دانشگاه، ایجاب میکند که متون این دانشگاه با حساسیت علمی بیشتر، توسط استادان متخصص هر رشته نوشته شود و از صاحبنظران و پژوهشگران آن زمینۀ علمی کمک گرفته شود تا این منابع هر چه علمیتر، دقیقتر و پیراستهتر از هر عیب و نقصی چاپ شود. فارسی عمومی کتابی است که همۀ دانشجویان دانشگاه پیام نور، به جز دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، مکلّف به خواندن و آزمون دادن برای گذراندن سه واحد درسی هستند؛ ولی این کتاب دارای اشکالات متعدد ساختاری، بلاغی، دستوری، معنایی و محتوایی، چاپی و همچنین اشکال در آزمونهاست که بازنگری اساسی یا تألیف دوبارۀ یک کتاب جدید را با نگرش به این اشکالات و رفع آنها اقتضا میکند. در این مقاله علاوه بر گردآوری و طبقهبندی این اشکالات، دربارۀ اهداف این سه واحد درسی، میزان مطابقت محتوای درسها با اهداف پیشبینیشده، میزان رضایتمندی مخاطبان و کاربردی بودن یا نبودن آن برای دانشجویان بحث شده و پاسخهایی داده شده است.
کلید واژگان
فارسی عمومینقد
دانشگاه پیام نور
بازنگری و تألیف دوباره
درسنامه
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه ادبیات فارسی و زبان انگلیسی، مرکز آموزشهای عمومی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران.شاپا
2676-75032676-7511



