مطالعات آموزش زبان فارسی: Recent submissions
در حال نمایش موارد 21 - 40 از 87
- 
پردازش مبتداسازی در جملات فارسی توسط فارسیآموزان غیرایرانی (تحلیلی بر پایۀ نظریۀ پردازش درونداد ونپتن) (جامعه المصطفی العالمیه, 2023-04-21)اهمیت مفهوم درونداد به طور گسترده در حوزههای مختلف زباندومآموزی شناخته شده است. تحقیقات زیادی به منظور بررسی نحوۀ پردازش درونداد، ویژگیهای مختلف تسهیلکنندۀ درونداد و کارآمدی آموزشهایی که مستقیماً درونداد را دستکاری ...
 
- 
راهبردهای مهارت گوش دادن در آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم (جامعه المصطفی العالمیه, 2023-04-21)مهارت گوش دادن یکی از مهارتهای اساسی در آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم است که نقش بنیادی در توانش ارتباطی زبانآموزان دارد؛ در صورتیکه زبانآموز مهارت کافی در این مهارت داشته باشد، میتواند از زبان گفتاری خود به ...
 
- 
ارزیابی محتوای دستور در کتاب «پارسا» فارسی عمومی (1) در سطح مقدماتی، بر اساس رویکرد دستور آموزشی (جامعه المصطفی العالمیه, 2023-04-21)این مقاله به ارزیابی دستور آموزشی دورۀ مقدماتی در کتاب «پارسا» فارسی عمومی (1) در زمینۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان میپردازد که بر اساس رویکرد ارتباطی، بهویژه چارچوب دستور آموزشی تنظیم شده است. برای دستیابی به ...
 
- 
بررسی تطبیقی ویژگیهای زمان دستوری و نمود در زبان های فارسی و چینی بر اساس زبانشناسی پیکره ای (جامعه المصطفی العالمیه, 2023-04-21)دو مقولهی زمان دستوری و نمود در دستور زبان جایگاه ویژهای دارند. با کمک زمان دستوری میتوان به بیان یک عمل یا رویداد در زمان گذشته، حال یا آینده پرداخت و با کمک نمود میتوان، شروع، پیشرفت یا پایان عمل یا رویدادی را نشان ...
 
- 
ارائهی رویکردی پیشنهادی جهت تدوین محتوا و تدریس زبان فارسی متناسب با نظام آموزشی و تربیتی جامعه المصطفى العالمیه (جامعه المصطفی العالمیه, 2023-04-21)چکیدهزبان فارسی در حال توسعه در بین علاقه مندان آن است به خصوص افرادی که با اهداف ویژه از جمله اهداف دانشگاهی به یادگیری این زبان روی میآورند. این فراگیران که زبان اولشان فارسی نیست جهت تحقیق و یا تحصیل در رشتههای مورد ...
 
- 
بررسی اجمالی مَثَلهای چینی و فارسی (توصیف و تحلیلی مقابلهای) (جامعه المصطفی العالمیه, 2023-04-21)مطالعه تطبیقی مثلهای چینی و فارسی میتواند از یک سو درک فرهنگ متقابل را در بین مردم چین و ایران افزایش دهد و از سوی دیگر، در آموزش زبانهای چینی و فارسی مورد استفاده قرار گیرد تا زبانآموزان نیز بتوانند بهتر زبان و ...
 
- 
بررسی وضعیت آموزش زبان چینی و فارسی در ایران و چین (جامعه المصطفی العالمیه, 2023-04-21)ایران و چین به عنوان دو سرزمین باستانی در آسیای کهن، از دیرباز همواره روابط گستردهای با یکدیگر داشتهاند. در عصر کنونی و با توجه به ضرورتهای سیاسی و اقتصادی و نقش مهم دو کشور در تحولات منطقه و جهان، افزایش سطح تعاملات و ...
 
- 
مجازیسازی الگوی مفهومی آموزش گامی مؤثر در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان (جامعه المصطفی العالمیه, 2023-04-21)نظر به اهمیت روزافزون آموزش مجازی زبان فارسی به غیرفارسیزبانان و نیز محدودیتها و مشکلات این نوع آموزش، نظیر کاهش ارتباط میان مدرس و زبانآموزان، بیانگیزگی و عدم تمایل فراگیران به شرکت در بحثهای کلاسی و نیز فاصله گرفتن ...
 
- 
ﺭﻭﺍﯾﯽ آزﻣﻮﻥ درک ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽآﻣﻮزﺍﻥ غیرایرانی: ﺗﺤﻠﻴﻠﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﺻﻮل آزﻣﻮﻥ شناسی (جامعه المصطفی العالمیه, 2023-04-21)آزمونها ابزار مهمی جهت ارزیابی یادگیری و توانمندی فارسیآموزان هستند. روایی آزمون یکی از مهمترین عواملی است که در ارزشیابی آزمون باید به آن توجه کرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی روایی محتوایی و ظاهری ...
 
- 
واکاوی کتب آموزش زبان فارسی مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی المهدی در میزان بهره گیری از آموزه های اسلامی (جامعه المصطفی العالمیه, 2020-08-22)زبـان بیانگـر فرهنـگ، آداب و رسـوم، اعتقـادات و ایدئولـوژی یـک ملـت اسـت. آمـوزش زبـان و بویـژه آمـوزش زبـان دوم امـروزه بـه عنـوان یکـی از فعالیتهـای آموزشـی و فرهنگـی مـورد توجـه دانشـگاه ها و مراکـز آموزشـی اسـت. جامعـه ...
 
- 
آسیب شناسی محتوای آموزش زبان فارسی در مرکز آموزش (جامعه المصطفی العالمیه, 2020-08-22)مرکــز آمــوزش زبــان و معــارف اســلامی (مدرســه المهــدی) وابســته بــه جامعــه المصطفــی یکـی از با سـابقه ترین مراکـز آمـوزش زبـان فارسـی اسـت. طـلاب غیـر ایرانـی قبـل از شـروع تحصیـل در ...
 
- 
بررسی جایگاه مطالعات میان رشته ای در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (جامعه المصطفی العالمیه, 2020-08-22)تحــولات و تغییــرات گوناگــون جامعــه و ارتبــاط دو ســویۀ میــان زبــان و اجتمــاع ســبب شــده اسـت کـه بـا رشـد فنـاوری و افزایـش معضـات پیچیـدۀ بشـری و انعـکاس آن در سـاختار زبانـی، همکاری هــای میان رشــته ای بویــژه ...
 
- 
تهیه و تدوین متون فیلم آموزشی برای پرفا (1)سطح پایه (جامعه المصطفی العالمیه, 2020-08-22)تاکنـون در ایـران کتاب هـای متعـددی بـرای آمـوزش زبـان فارسـی بـه غیر فارسـی زبانـان نگاشـته شـده، امـا هنـوز تدویـن کتـاب فیلـم کارآمـد صـورت نگرفتـه اسـت. هـدف ایـن پژوهـش، تهیـه و تدویـن فیلـم پرفـا (1) در راسـتای تکمیـل ...
 
- 
بررسی خطاهای پر بسامد استانبولی زبانان در یادگیری و کاربرد حروف اضافة زبان فارسی (مطالعه و تحلیل) (جامعه المصطفی العالمیه, 2022-09-23)یکی از موضوعات مهم و کاربردی در آموزش زبان فارسی، آموزش حروف، بویژه حروف اضافه است. پژوهش حاضر به بررسی خطاهای پربسامد حروف اضافه در بین فارسی آموزان استانبولی زبانِ مقیم شهر قم در کاربرد و یادگیری زبان فارسی می پردازد. ...
 
- 
مطالعه موردی شیوههای تدریس نگارش در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعة المصطفی(ص) العالمیه (جامعه المصطفی العالمیه, 2022-09-23)آموزش «نوشتن» از جمله مهارتهای مهمی است که میتوان از آن به عنوان اولین تلاشهای انسان برای آموزش «زبان» نام برد. مهارت «نوشتن»، در بین مهارتهای زبانی، یکی از دغدغههای جدّی در امر آموزش بوده و نیازمند توجّه به نیازهای ...
 
- 
بررسی نظرات مدرسان آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان درمورد به کارگیری فناوریهای اینترنت محور در آموزش الکترونیکی (جامعه المصطفی العالمیه, 2022-09-23)در سالهای اخیر، به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ جهان بویژه کشور ایران با شرایط تازهای مواجه شده است. در چنین شرایطی استفاده از فناوریهای اینترنت محور درآموزش زبان فارسی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش ...
 
- 
بررسی رویکردهای ضروری در آموزش حروف اضافه به فارسیآموزان ِغیرفارسی زبانان (جامعه المصطفی العالمیه, 2022-09-23)حروف اضافه را میتوان از پرکاربردترین مباحث زبان فارسی دانست. هدف این جستار، بررسی چگونگی آموزش حروف اضافه به غیر فارسی زبانان است که سبب ایجاد مشکل در انتقال معنی میگردد. این پژوهش که به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی و بر مبنای ...
 
- 
واکاوی فنون بلاغت ادبیات فارسی از منظر آموزش به غیرفارسی زبانان (جامعه المصطفی العالمیه, 2022-09-23)ادبیات با شکستن قواعد معمول در قالب فنون بلاغی، شکلی هنری به زبان میبخشد و از گونۀ معیار فاصله میگیرد؛ همین موضوع میتواند یادگیری گونۀ ادبی را برای غیرفارسیزبانان دشوار سازد. هدف این پژوهش آن است که ابتدا «عوامل پیدایی ...
 
- 
راهکارهای آموزش الفبای زبان فارسی به غیرفارسیزبانان از دیدگاه مدرسان (جامعه المصطفی العالمیه, 2022-09-23)آموزش آواها و خط در هر زبان مهمترین بخش آموزش زبان بهشمار میرود؛ زیرا اگر زبانآموز یک آوا را چه در مرحلۀ خواندن و چه در مرحلۀنوشتن، بهاشتباه یاد بگیرد، دیگر قادر به درست خواندن و درست نوشتن نخواهد بود. با توجه به اهمیت ...
 
- 
نگاهی به ترکیبات ساده وصفی و اضافی در زبانهای فارسی و چینی (رویکردی آموزشی) (جامعه المصطفی العالمیه, 2022-09-23)ترکیبات وصفی یکی از ابزارهای زبانی مهم برای ابراز احساسات و برقراری ارتباط هستد اما در اکثر زبانها نحوۀ استفاده و ساختار دستور زبانی آن یکسان نیست. با یک بررسی در مورد نحوۀ کاربرد ترکیبات وصفی و اضافی در دو زبان فارسی و ...
 



