• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 8, شماره 13
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 8, شماره 13
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پردازش مبتداسازی‌ در جملات فارسی توسط فارسی‌آموزان غیرایرانی (تحلیلی بر پایۀ نظریۀ پردازش درونداد ون‌پتن)

    (ندگان)پدیدآور
    کلاری, فاطمهصحرایی, رضا مراد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اهمیت مفهوم درونداد به طور گسترده در حوزه‌های مختلف زبان‌دوم‌آموزی شناخته شده است. تحقیقات زیادی به منظور بررسی نحوۀ پردازش درونداد، ویژگی‌های مختلف تسهیل‌کنندۀ درونداد و کارآمدی آموزش‌هایی که مستقیماً درونداد را دستکاری می‌کنند، انجام شده است. در میان این حوزه‌های پژوهشی مرتبط با درونداد، لازم است تا در ابتدا ماهیت پردازش درونداد را درک کنیم. به همین دلیل، هدف از انجام پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر، بررسی دو اصل مهم (اصل اولین اسم و اصل دوم احتمال رخداد) طبق مدل پردازش درونداد ون‌پتن (2015) در فارسی‌آموزان سطح میانی، فوق میانی و پیشرفته است. در این پژوهش در پی آنیم تا بدانیم این دو اصل به چه میزان پردازش درونداد را در 30 فارسی‌آموز سطح میانی، فوق میانی و پیشرفته با ملیت‌های مختلف که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده‌اند، تبیین می‌کند. به دلیل عدم دسترسی به فارسی‌آموزان بیشتر، فارسی‌آموزان در هر سطح 10 نفر بودند. به این منظور، از شرکت‌کنندگان 14 جمله پرسیده شد و از آنها خواسته شد تا فاعل و مفعول را در هر جمله شناسایی کنند. تحلیل توصیفی یافته‌های پژوهش نشان داد دو اصل «اولین اسم» و «احتمال رخداد» بر درک معنا و پردازش درونداد در فارسی‌آموزان سطح میانی بیشتر از سطح فوق میانی و پیشرفته تأثیر می‌گذارد و این نتیجه مطابق با نظریۀ پردازش درونداد ون‌پتن است. علاوه بر این، دریافتیم که شک و تردید در پاسخ‌ها در سطوح اولیه بیشتر از سطوح پیشرفته است که این می‌تواند ریشه در سطح مهارت و تسلط فارسی‌آموزان داشته باشد. در نهایت، پیشنهاداتی جهت انجام پژوهش‌های آتی ارائه شد.
    کلید واژگان
    پردازش درونداد
    اصل اولین اسم
    اصل احتمال رخداد
    آموزش زبان فارسی
    مبتداسازی

    شماره نشریه
    13
    تاریخ نشر
    2023-04-21
    1402-02-01
    ناشر
    جامعه المصطفی العالمیه
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری آزفا دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    استاد گروه زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

    شاپا
    2538-6042
    URI
    http://maz.journals.miu.ac.ir/article_8361.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1030442

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب